Skip to main content

Press- och informationsmaterial

  • Underliggande kategori: Press- och informationsmaterial
  • Informationsägare: Kommunstyrelseförvaltningen
  • Kartzoom: 17

Rubrik

Här hittar du länkar till Falkenbergs kommuns pressrum, grafiska profil samt guide för tonalitet och bildspråk. Du hittar också länkar till och anvisningar för våra kanaler i sociala medier.

Person filmar en grupp med människor. Filmkameran är i fokus.

Pressrum

Falkenbergs kommuns logotyp i vitt mot en mörkblå bakgrund.

Grafisk profil

Person som håller i mobiltelefon. Telefonen i fokus.

Sociala medier

Megafon på tak.

Guide för tonalitet och bildspråk

Läs mer …Press- och informationsmaterial

  • Träffar: 3365

Sommar- och säsongsjobb

  • Förvaltning: Kommunstyrelseförvaltningen
  • Underliggande kategori: ROOT
  • Informationsägare: Arbetsmarknadsavdelningen
  • Kartzoom: 17

Sommar- och säsongsjobb

Under sommaren har vi ett stort behov av extra personal. Många vill vara lediga och i vissa verksamheter har vi extra mycket att göra under vår- och sommarsäsongen. Vi söker därför både sommarjobbare och säsongsjobbare till flera av våra verksamheter. Vi har också särskilda sommarjobb för dig som går i år 1 och 2 i gymnasieskolan. 

Sommarjobba inom vård och omsorg

Sommarjobba i våra kök

Sommarjobba på våra badanläggningar

Sommarjobb för dig som går år 1 eller 2 på gymnasiet

Säsongsjobba inom park och kust

Säsongsjobba i vårt växthus

Säsongsjobba inom anläggning

Jobba hos oss

Läs mer …Sommar- och säsongsjobb

  • Träffar: 822

VÃ¥ra verksamheter

  • Underliggande kategori: ROOT
  • Informationsägare: Arbetsmarknadsavdelningen
  • Kartzoom: 17

Falkenbergs kommun har cirka 3 500 medarbetare som arbetar tillsammans för att skapa en hållbar framtid för kommunens cirka 47 000 invånare. Bland annat tar vi hand om äldre, städar stränder, utvecklar näringslivet, utbildar barn och vuxna, kontrollerar tillstånd, ordnar fritidsaktiviteter samt planerar och bygger så att alla ska trivas och fler ska få plats i vår kommun.

Vi är organiserade i sex förvaltningar och det är medarbetarna på våra olika förvaltningar som utför arbetet som politikerna fattat beslut om. Varje förvaltning styrs av en politiskt tillsatt nämnd, har en förvaltningschef och ett varierande antal olika avdelningar och enheter.

  • Barn- och utbildningsförvaltningen

    Barn- och utbildningsförvaltningen har hand om all kommunal utbildningsverksamhet, från förskolan för de minsta, till vuxenutbildning och Campus för vuxna. 

    Läs mer

  • Kommunstyrelseförvaltningen

    Kommunstyrelseförvaltningen stöttar kommunstyrelsen och kommunfullmäktige i dess uppdrag att leda, samordna och följa upp den kommunala verksamheten.

    Läs mer

  • Kultur-, fritids- och teknikförvaltningen

    Kultur-, fritids- och teknik­förvaltningens verksamhet omfattar bygg och projekt, gata och trafik, park och kust, anläggning och bad, öppen ungdomsverksamhet, föreningsstöd, kulturskola, bibliotek, museum och offentlig konst samt budget- och skuldrådgivning.

    Läs mer

  • Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen

    Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen är både en kommunal förvaltning och en myndighet. Förvaltningen ska genomföra de beslut som fattas av miljö- och hälsoskyddsnämnden.

    Läs mer

  • Serviceförvaltningen

    Serviceförvaltningen levererar service och tjänster direkt till allmänheten och till övriga förvaltningar inom kommunen. Verksamheten ska till största delen vara intäktsfinansierad, vilket innebär att tjänsterna betalas av beställaren.

    Läs mer

  • Socialförvaltningen

    Socialförvaltningen har hand om alla kommunala frågor som rör människors liv och hälsa. Dessutom finns privata företag som driver en del av verksamheten genom avtal med socialnämnden.

    Läs mer

Jobba hos oss

Läs mer …VÃ¥ra verksamheter

  • Träffar: 631

För dig som är i pensionsåldern

  • Underliggande kategori: ROOT
  • Informationsägare: Arbetsmarknadsavdelningen
  • Kartzoom: 17

Vi erbjuder flera förmåner för dig som ska gå i pension, men även för dig som vill fortsätta arbeta efter pensionsåldern.

Din pension består av olika delar – allmän pension, tjänstepension och eventuellt eget sparande. För att få en så bra pension som möjligt är det viktigt att du kommer ut i arbetslivet tidigt och att du gör flera viktiga val under dina yrkesverksamma år.

Livet som pensionär

Varje år avsätter vi pengar till din tjänstepension – vilket kan bli en betydande del av din framtida pension. Från och med 2023 betalar vi in minst sex procent av din årslön till din tjänstepension/pension.

Du kan själv välja vilket försäkringsbolag som ska förvalta dina pensionspengar. Om du inte gör et aktivt val placeras pengarna i en traditionell pensionsförsäkring med återbetalningsskydd på KPA Pension.

De flesta medarbetarna i kommunen omfattas av pensionsavtalet AKAP-KR.*

Minskad arbetstid 80/80/100

Du som är mellan 63-69 år, är tillsvidareanställd och har arbetat hos oss under de senaste tio åren kan välja att minska din arbetstid genom att gå ner i tjänst eller ta ut delpension, utan att din tjänstepension blir påverkad. Det kan till exempel innebära att du jobbar 80 procent, får lön för 80 procent men pensionsavsättning på 100 procent.

Förläng arbetslivet efter 65

Vi vill gärna behålla dig som medarbetare med rätt kompetens så länge som möjligt. Du kan därför få en premie för att arbeta kvar hos oss även efter du fyllt 65 år. Hur mycket du får beror på hur många timmar du arbetat.

Denna förmån är individrelaterat och är ingen rättighet. Verksamheten gör en bedömning på om du kan ta del av förmånen eller inte. Dels måste du uppfylla grundkraven, men verksamheten ska också ha ett behov utifrån kompetensförsörjningsläget.

Jobba hos oss

Läs mer …För dig som är i pensionsÃ¥ldern

  • Träffar: 469

Karriär och utveckling

  • Underliggande kategori: ROOT
  • Informationsägare: Arbetsmarknadsavdelningen
  • Kartzoom: 17

Vi vill att du ska kunna göra karriär och utvecklas i din yrkesroll hos oss. I vår kommun strävar vi efter att erbjuda en dynamisk och stödjande arbetsmiljö där varje individ ges möjlighet att växa och nå sin fulla potential – oavsett om du är ny inom din bransch eller en erfaren expert.

Chef- och ledarprogram

I Falkenbergs kommun erbjuder vi våra chefer ett flertal utbildningar och möjligheter till kompetensutveckling inom vårt chefs- och ledarprogram. Programmet innehåller olika moduler med kurstillfällen och forum som syftar till att stödja chef- och ledarrollen i Falkenbergs kommun, samt forum för digitalt lärande.

Morgondagens ledare

I Falkenbergs kommun har du som är aspirerande chef möjlighet att söka till Morgondagens ledare. Morgondagens ledare är ett chefsförberedande utvecklingsprogram för dig som vill bli chef inom en snar framtid och bedöms ha potential för detta. Programmet sker i samverkan mellan Halmstads kommun, Laholms kommun, Varbergs kommun, Hylte kommun, Region Halland och har till syfte att identifiera, utveckla och stärka nya ledare. 

Läs mer om Morgondagens ledare

Utvecklande ledarskap

Vi utgår ifrån ett tillitsbaserat ledarskap där vi utbildar alla våra chefer i konceptet Utvecklande ledarskap. Utbildningen erbjuds även till vissa yrkesroller som leder utan att vara chef.

Omställning 

Vi vet att omställning är en naturlig del av våra medarbetares arbetsliv. Genom Omställningsfonden kan därför du som arbetar inom Falkenbergs kommun få kompetensutveckling, karriärrådgivning och studiestöd både under och efter din anställning hos oss.

Kompetensutveckling inom ditt yrke

Vi erbjuder dig kontinuerlig kompetensutveckling inom ditt yrkesområde. Det kan handla om allt från erfarenhetsutbyte på den egna arbetsplatsen till utbildningar och karriärmodeller.

Ett exempel är våra karriärmodeller inom socialförvaltningen. Vi arbetar med karriärmodeller inom äldreomsorgen och funktionsstöd där vi tydliggör hur du som medarbetare kan utvecklas i din yrkesroll. Syftet med karriärmodellerna är att tydliggöra vilka krav vi ställer på de olika rollerna samt vilken kompetens du behöver ha för att ta ett kliv upp i karriären. Den tydliggör också vilka arbetsuppgifter du i huvudsak ansvarar för i de olika rollerna. 

Fritidsstudiebidrag 

Vi erbjuder våra medarbetare som är tillsvidareanställda eller är anställda mer än sex månader möjligheten att få bidrag för studier som de bedriver på sin fritid och som har anknytning till ordinarie arbetsuppgifter eller innebär en vidareutveckling av dessa. Du kan få bidrag för kursavgift, kurslitteratur och resekostnader.

Jobba hos oss

Läs mer …Karriär och utveckling

  • Träffar: 610
Fråga Falkis

AI kan begå misstag. Kontrollera viktig information. Om Fråga Falkis