Omsorgshandboken
Omsorgshandboken vänder sig till dig som arbetar inom något av socialförvaltningens verksamhetsområden. Det gäller myndighetsavdelningen, Falkenbergs egenregi samt LOV- och entreprenadverksamheter.
Omsorgshandboken innehåller styrande och vägledande dokument så som kvalitetsbestämmelser, riktlinjer, anvisningar, blanketter och manualer.
Styrande och vägledande dokument gällande HSL och IT finns i HSL-handboken och under IT-stöd socialförvaltningen.
Kvalitetsbestämmelser
Syftet med kvalitetsbestämmelserna är att tydliggöra vilka kvalitetskrav som socialnämnden har på utförare av vissa insatser. Kvalitetsbestämmelserna förtydligar vilken lägstanivå socialnämnden kräver i verksamheten utifrån lagstiftning, policys och socialnämndens ambitionsnivå.
Kvalitetsbestämmelser beslutas av socialnämnden.
Riktlinjer
En riktlinje innehåller allmänt hållna regler för en viss verksamhet. Syftet med riktlinjerna är att skapa en gemensam norm för verksamhetens agerande. Till exempel kan en riktlinje ange vilken typ av åtgärder och tillvägagångssätt som bör väljas och sätta gränser för omfattningen. Riktlinjerna lämnar visst utrymme för handläggaren att själv utforma detaljerna i åtgärderna.
För att avvika från riktlinjen krävs särskilda skäl i det enskilda fallet.
Riktlinjer beslutas av socialnämnden.
Riktlinjer
Myndighet
pdf Socialnämndens vägledning och handbok för myndighetsutövning enligt LSS (337 KB)
pdf Riktlinjer för biståndsbedömning enligt socialtjänstlagen – äldreomsorg (268 KB)
pdf Riktlinjer för ekonomiskt bistånd (269 KB)
pdf Riktlinjer för habiliteringsersättning (49 KB)
Generella
pdf Riktlinjer för systematiskt kvalitetsarbete (313 KB)
pdf Riktlinje för uppföljning av verksamheter inom socialnämndens ansvarsområde (325 KB)
Anvisningar
En anvisning är en rutin som skapas på en övergripande nivå där organisationen ser ett värde av att flera verksamheter har ett gemensamt arbetssätt. En anvisning sätter en ram för hur en särskild situation ska hanteras för de verksamheterna den gäller för. En anvisning ska vara tydlig och gäller vanligtvis under lång tid. Anvisningar skapas av stabsfunktionerna eller på avdelningsnivå.
Anvisningar skiljer sig från verksamhetsrutiner. Verksamhetsrutiner är skriftliga dokument som verksamheterna själva tar fram och arbetar efter. Sådana rutiner förvaras hos verksamheterna och ska hållas lättillgängliga.
Anvisningar
Avvikelser och lex Sarah
pdf Anvisning för avvikelsehantering, lex Sarah och lex Maria (258 KB)
spreadsheet Blankett avvikelserapport SoL, LSS och HSL (15 KB)
spreadsheet Blankett avvikelserapport vid fall (15 KB)
pdf Manual registrering och utredning av avvikelser (787 KB)
Synpunktshantering
pdf Anvisning för synpunkts- och klagomålshantering (173 KB)
Skyddsåtgärder inom vård och omsorg
pdf Skyddsåtgärder inom vård och omsorg – anvisning (38 KB)
pdf Bedömningsstöd för skyddsåtgärder inom vård och omsorg (2.97 MB)
Samtycke
pdf Samtycke till vård- och omsorgsinsatser – anvisning (34 KB)
Transport
pdf Transport av brukare – anvisning (135 KB)
Kost
document Anvisning för att förebygga och behandla undernäring (482 KB)
document Mellanmål - recept och inspiration med kcal och protein (118 KB)
spreadsheet Veckovis måltidskalender TOM (22 KB)
spreadsheet Veckovis måltidskalender (22 KB)
Rutiner
document Mall för att skapa verksamhetsrutin (33 KB)
pdf Teamträffar i hemtjänst rutin (270 KB)
pdf Utlåning av VR-set – rutin (146 KB)
Stöd till anhöriga
pdf Anvisning för stöd till anhöriga (367 KB)
Överlämning av personakter
pdf Anvisning för överlämning av personakter till närarkiv Storgatan 27 (152 KB)
pdf Anvisning för överlämning av personakter från utförare till närarkiv Tallgläntan (114 KB)
Kontakt
Kvalitetsstrateg inriktning äldreomsorg
Nina Fjellheim Nielsen
073-867 62 10
Kvalitetsstrateg inriktning myndighetsutövning
Mats Petersson
072-143 85 82