Digitala inköp ger ökad delaktighet
De personer som inte själva kan göra sina inköp av dagligvaror kan få hjälp av hemtjänsten med det. Inköpen görs numera digitalt. Det har gett hemtjänsttagarna möjligheten att vara med och göra sina inköp eftersom det sker hemma vid köksbordet.
Att hemtjänsten skulle gå över till digitala inköp beslutades av socialnämnden redan i februari 2020. Först genomfördes ett projekt för att ta reda på hur de digitala inköpen ska gå till för mesta möjliga nytta för hemtjänsttagare, kommun och hemtjänstens arbetsmiljö. Därefter upphandlades tjänsten och socialnämnden inledde ett samarbete med Mathem.
Hur går det till att handla digitalt?
Hemtjänstpersonal och hemtjänsttagare sitter ner tillsammans en gång i veckan och beställer varor från Mathem. Hemtjänsten har med sig den digitala utrustning som behövs för att handla. Varorna plockas ihop och levereras av Mathem. Vid leverans bär chauffören in kassarna och ställer dem där hemtjänsttagare vill. De hemtjänsttagare som inte kan öppna dörren eller packa upp och sätta in sina varor får även hjälp med det av chauffören. Hemtjänsttagarna betalar för sina varor med månadsfaktura eller med kort. Falkenbergs kommun står för leveranskostnaden.
Delaktighet och bättre arbetsmiljö
Det nya arbetssättet infördes i två etapper under våren 2022 och ska utvärderas under 2023. Förhoppningen är att utvärderingen ska visa samma resultat som projektet gjorde, nämligen en större delaktighet för hemtjänsttagarna samtidigt som hemtjänsten får en bättre arbetsmiljö med mindre stress, restid och tunga lyft.
Både hemtjänstpersonalen och hemtjänsttagarna som deltog i projektet under 2020 var positiva till digitala inköp. Brukarna uppskattade möjligheten att delta i sina inköp då de själva fick välja sina varor och ta del av extrapriser trots att de inte längre kan ta sig till mataffären. När inköp görs digitalt spenderas hemtjänstens tid hemma hos hemtjänsttagarna istället för i mataffärer eller på vägarna. Det blir också en säkrare hantering av hemtjänsttagarnas privata medel då de inte behöver lämna ifrån sig pengar eller betalkort.
Läs mer om digitala inköp
Följande nyheter har publicerats om digitala inköp inom hemtjänsten:
19 februari 2020: Hemtjänsten ska gå över till digitala inköp av mat
21 oktober 2020: Positiv respons på digitala inköp av mat – nu ska tjänsten upphandlas
22 juni 2021: Kommunen vill införa digitala inköp inom hela hemtjänsten
11 april 2022: Nu blir digitala inköp verklighet inom hemtjänsten
6 september 2023: Efter utvärdering – kommunen förlänger avtal för digitala inköp
22 maj 2024: Hemtjänsten övergÃ¥r till att göra alla matinköp via en leverantörÂ
Kontakt
Verksamhetsutvecklare
Ida Rydén
0346-88 52 34