Bostadsanpassning
Du som har en långvarig funktionsnedsättning kan ansöka om bidrag för att anpassa din bostad efter dina behov. Med stöd av bidraget kan du anpassa ditt hem så att du kan förflytta dig, sova och vila, sköta hygienen, laga mat och äta, samt ta dig in i och ut ur bostaden.
Bostadsanpassningen gäller för fasta funktioner i ditt hem. Med fasta funktioner avses sådana som du normalt inte tar med dig vid en eventuell flytt. Det kan vara att bredda dörrar, montera en ramp eller anpassa ett badrum.
Vem kan få bostadsanpassningsbidrag?
Bidraget lämnas till dig som enskild person och endast för anpassningar i den bostad du bor i permanent. Du kan inte få bidrag för anpassningar i till exempel ditt fritidshus.
Du kan få bidrag för anpassning av bostaden vid alla typer av funktionsnedsättningar. Nedsättningen ska vara bestående eller åtminstone långvarig.
Hur mycket bidrag kan jag få?
Bidragets storlek ska motsvara en skälig kostnad för anpassningen. Det är Falkenbergs kommuns handläggare för bostadsanpassning som utifrån erfarenhet av tidigare ärenden gör bedömningen ifall kostnaden är skälig. Det kan hända att ditt ärende behöver visas upp för bygglovsnämnden innan beslut. Observera att du inte får ut bidraget innan du visat att åtgärden är utförd.
Om du ska byta bostad
Om du ska byta bostad måste du uppfylla vissa villkor för att få bostadsanpassningsbidrag. Du måste bland annat välja en bostad som är lämplig med hänsyn till din funktionsnedsättning. Väljer du en bostad som kräver kostsamma anpassningsåtgärder behöver du ha särskilda skäl för detta. Vid nybyggnad ska huset utformas så att det är lämpligt för dig att bo där.
Att söka för minderårig, närstående eller om du är företrädare
Observera att kontaktpersonen inte kan fatta beslut utan fullmakt.
Anhörig – hjälper sökande i kontakten med handläggaren men har inte fullmakt att besluta eller vidta rättshandlingar för den sökande.
Ombud – är en person som har fullmakt att vidta rättshandlingar för den sökande. Blankett för fullmakt hittar du längre ner på den här sidan.
God man/förvaltare – företräder sökande i kontakter som har med ansökan att göra och för dennes talan. Förordnandet ska bifogas ansökan.
Vårdnadshavare är kontaktperson för minderårig och behöver ingen fullmakt.
Så här ansöker du
Du kan ansöka via vår e-tjänst eller genom att skriva ut och fylla i en blankett.
Du behöver komplettera ansökan med följande handlingar:
- Intyg av arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig om att arbetena är nödvändiga med hänsyn till din funktionsnedsättning. Kontakta i första hand din arbetsterapeut, till exempel på din vårdcentral, eller din kommunala arbetsterapeut om du är inskriven i hemsjukvården.
- Vid mer omfattande åtgärder kan du behöva skicka in kopia av anbud/offert eller kostnadsberäkning från den entreprenör du önskar ska utföra åtgärden. Det kan också behövas en beskrivning av de åtgärder som du söker bidrag för, till exempel ritningar och teknisk beskrivning. Vid enklare åtgärder behövs inte detta.
- Du behöver ha fastighetsägarens medgivande för att anpassa bostaden. Du behöver också medgivande från den/de som står på kontraktet om du bor i hyresrätt/bostadsrätt (nyttjanderättshavare).
Skicka handlingarna till Bygglovsenheten, 311 80 Falkenberg. Det går också bra att mejla alla handlingar till
Ansök via e-tjänst
För att använda e-tjänsten behöver du BankID. Ska du ansöka för ditt barn och ni är två vårdnadshavare ska båda två signera ansökan. Behöver du komplettera med en eller flera blanketter bifogar du dem i e-tjänsten.
Mer detaljerad information om hur du ska fylla i fälten finns i e-tjänsten.
Ansök via blankett
Om du inte har BankID kan du ansöka via en blankett. Instruktioner för hur du fyller i blanketten finns både här på sidan och i blanketten.
Så här fyller du i blanketten
Blankettens framsida:
1. Personuppgifter
Här anger du personuppgifter. Bostadsanpassningsbidrag lämnas till en person med funktionsnedsättning (sökande) för anpassning av dennes permanentbostad. Det är du som har funktionsnedsättningen som är sökande. Lämna bara e-postadress om du godkänner att vi kontaktar dig via e-post under handläggningen. Beslut skickas via post då det ibland behövs mottagningsbevis.
2. Kontaktperson
Fylls i om någon annan än sökande ska kontaktas under handläggningen. Det är obligatoriskt om sökande inte kan föra sin egen talan. En kontaktperson kan ha olika roller. Observera att kontaktpersonen inte kan fatta beslut åt dig utan fullmakt.
- Anhörig/Närstående – hjälper sökande i kontakten med handläggaren men har inte fullmakt att besluta eller vidta rättshandlingar för den sökande.
- Vårdnadshavare är kontaktperson för minderårig och behöver ingen fullmakt.
- Ombud – är en person som har fullmakt att vidta rättshandlingar för den sökande. Kopia av giltig fullmakt ska bifogas ansökan. Vid behov finns en blankett för fullmakt, giltig endast för bostadsanpassningsärenden på webbplatsen.
- God man/Förvaltare – företräder sökande i kontakter som har med ansökan att göra och för dennes talan. Registerutdrag över förordnandet ska bifogas ansökan.
3. Behov av tolk
Om du har behov av tolk vid personlig kontakt med dig, ange det här. Ange också vilket språk.
4. Funktionsnedsättning
Här beskriver du vad du har för funktionsnedsättning och vad det orsakar för problem för dig i din bostad.
5. Sökta åtgärder
Du måste alltid ange de åtgärder du vill söka bidrag för om. Det räcker inte att skriva ”se intyg”. Om åtgärder saknas krävs en komplettering. Behovet av sökta åtgärder ska styrkas i intyg från arbetsterapeut eller annan sakkunnig. Intyget är viktigt och ligger till grund för vårt beslut.
Blankettens baksida:
6. Medgivande till ärendets handläggare
Här anger du om du tillåter (medger) att handläggaren kontaktar den som intygat ditt behov.
7. Bostad som ska anpassas
Här fyller du i information om den bostad som anpassningen ska utföras i.
8. Medgivande från innehavare av bostadsrättsavtal eller hyreskontrakt
Om du bor tillsammans med någon i en hyresrätt eller bostadsrätt och den personen står på kontraktet (är nyttjanderättshavare) – ensam eller tillsammans med dig – behöver den personen ge sig medgivande till att anpassning utförs. Andra nyttjanderättshavare utfäster sig samtidigt att inte kräva ersättning av dig för att återställa anpassningsåtgärderna.
9. Medgivande från fastighetsägare vid äganderätt (eget hus)
Om du bor i hus med äganderätt som någon annan står som ägare på - ensam eller tillsammans med dig – behöver den/de personerna ge sig medgivande till att anpassning utförs. Samtliga ägare utfäster sig samtidigt att inte kräva ersättning av dig för att återställa anpassningsåtgärderna.
10. Jag vill ha hjälp av Falkenbergs kommun med att
- Du har möjlighet att få hjälp av oss med att hämta in offerter eller kostnadsberäkning för att kunna fastställa kostnaden för sökta åtgärder. Dina kontaktuppgifter kommer att mejlas till berörda entreprenörer. Du har naturligtvis möjlighet att ta in offerter på egen hand.
- Du har också möjlighet att få hjälp med att kontakta ditt hyresbolag eller bostadsrättsförening för att hämta in ägarmedgivande. Ägarmedgivandet är en förutsättning för beviljat bostadsanpassningsbidrag. Blankett med sökta åtgärder kommer då att mejlas till din fastighetsägare. Samtidigt utfäster de sig att inte kräva ersättning av dig för att återställa anpassningsåtgärderna. De har däremot viss möjlighet att ansöka om återställningsbidrag hos oss. Du har naturligtvis möjlighet att själv ordna detta, blankett för ägarmedgivande finns på webbplatsen. Vi kan även skicka hem denna blankett till dig.
11. Bygganmälan vid ansökan om hiss
Vid hissinstallation krävs att det görs en bygganmälan för startbesked till Plan- och bygglovsavdelningen. Handläggaren kan vara behjälplig i hanteringen om du godkänner det.
12. Sökandes underskrift (eller person med fullmakt för sökanden)
Om ansökan gäller ett barn under 18 år krävs båda vårdnadshavarnas underskrift. Det gäller även om den andra vårdnadshavaren inte bor i den bostad som ansökan gäller.
Kompletterande blanketter
Du kan behöva komplettera med en eller flera blanketter.
Fastighethetsägarens medgivande vid hyres- eller bostadsrätt
Har du frågor eller vill veta mer?
Känner du dig osäker kan du kontakta Falkenbergs kommuns handläggare för bostadsanpassningsbidrag.
Kontakta oss
Handläggare för bostadsanpassning
0346-88 60 00 (via kontaktcenter)