Är du orolig för ett barn eller en vuxen?

Misstänker du att någon inte har det bra hemma eller på annat sätt far illa bör du göra en orosanmälan.

Din orosanmälan kan gälla ett barn eller en vuxen i Falkenbergs kommun. Som privatperson har du rätt att vara anonym när du gör en orosanmälan. Då ska du inte uppge ditt namn i kontakten med socialtjänsten.

Om du känner dig osäker på om du ska göra en orosanmälan kan du alltid ringa och rådgöra med oss.

Anmälan hanteras under socialtjänstens öppettider:

Måndag till torsdag, kl. 8.00-17.00. Lunchstängt mellan kl. 12.00-13.00.
Fredag, kl. 8.00-16.00. Lunchstängt mellan kl. 12.00-13.00.

Vi har enbart öppet kl. 8-12 dag före röd dag och dag före midsommarafton, julafton, nyårsafton samt klämdagar.

Obs!

Är ärendet akut och inte kan vänta till nästkommande vardag ska du kvällar och helger ringa SOS Alarm på 112 och fråga efter socialjouren i Halland.

Akut hjälp under kvällar, nätter och helger

Du kan vända dig till socialjouren i Halland när du behöver rådgivning eller hjälp med ett akut socialt problem som inte kan vänta till nästkommande vardag. Barn som far illa, våld och missbruk är prioriterade områden. Både privatpersoner och myndigheter kan kontakta socialjouren.

Ring SOS Alarm på 112 och fråga efter socialjouren i Halland. Du når socialjouren vardagar efter kontorstid, samt nätter och helger.

Misstänker du att en vuxen person över 18 år far illa på grund av missbruks- eller beroendeproblematik kopplat till alkohol, narkotika och/eller spel om pengar kan du göra en orosanmälan till socialtjänsten.

För annan typ av missbruk (exempelvis shopping eller mat) vänligen kontakta 1177 för vidare hänvisning.

Om personen du anmäler har akuta besvär exempelvis överdos, intoxikation eller suicidhot ska du ringa 112.

Obs!

Om personen är mellan 18-20 år ska du istället anmäla oro för ett barn. Du hittar information om hur du anmäler under rubriken "Om du är orolig för ett barn".

Så här anmäler du

Du kan göra din orosanmälan på olika sätt. Vill du vara anonym ska du inte uppge ditt namn eller dina kontaktuppgifter. Du kan göra en anmälan via vår e-tjänst:

Du kan även:

• Ringa kontaktcenter pÃ¥ telefon 0346-88 60 00. De ser till att du kommer i kontakt med en socialsekreterare. Telefonen är bemannad under förvaltningens öppettider, se överst pÃ¥ sidan för öppettider.
  • Skicka ett fax till vuxenenheten pÃ¥ fax nummer 010-150 93 27.
  • Lämna in en skriftlig anmälan pÃ¥ kommunens kontaktcenter.

Misstänker du att ett barn, 0-18 år, inte har det bra hemma eller far illa på annat sätt bör du göra en orosanmälan. Socialtjänsten har barnets bästa i åtanke och det finns hjälp och stöd att få för de barn och föräldrar som behöver det.

Genom att anmäla din oro till socialtjänsten kan du hjälpa oss att möta problem så tidigt som möjligt. Det räcker att du är orolig för ett barn för att göra en anmälan, dina misstankar behöver inte vara bekräftade.

Till oss anmäler du även oro för en ungdom mellan 18 och 20 år kopplat till missbruk och beroende.

Klicka på länkarna här nedan om du vill veta vad som händer vid en anmälan.

Om socialtjänsten för barn och unga (kollpasoc.se)

Om socialtjänsten (socialstyrelsen.se)

Anmälningsskyldighet för dig som arbetar med barn

Du som arbetar med barn och unga har anmälningsplikt. Det innebär att du är skyldig att anmäla om du i din yrkesroll får kännedom om, eller misstänker, att ett barn far illa.
Det gäller även om det pågår en utredning.
Eftersom du har anmälningsplikt kan du inte vara anonym.

Mer information om anmälningsskyldighet finns på Socialstyrelsens hemsida.

Anmälan till socialtjänsten vid kännedom eller misstanke om att ett barn far illa (socialstyrelsen.se)

Så här anmäler du

Oavsett om du är privatperson eller tjänsteperson med anmälningsplikt kan du göra din orosanmälan via vår e-tjänst.

Du kan också:

• Ringa till socialtjänstens mottagningsteam: 0346-88 52 39. Telefonen är bemannad under socialtjänstens öppettider, se överst pÃ¥ sidan för öppettider.
  • Skicka ett fax till enheten för barn, unga och vÃ¥ld i nära relationer: 010-150 93 76.
  • Skicka en skriftlig anmälan till adress:
    Socialförvaltningen, Enheten för barn, unga och våld i nära relationer, 311 80 Falkenberg.
  • Lämna in en skriftlig anmälan pÃ¥ kommunens kontaktcenter.

Vill du vara anonym ska du inte uppge ditt namn eller dina kontaktuppgifter.