Skip to main content

Fakturor från kommunen

Här samlar vi information till dig som får fakturor från Falkenbergs kommun eller som på annat sätt behöver göra inbetalningar till kommunen.

Frågor om fakturor

Har du frågor om en faktura ska du kontakta den kontaktperson eller förvaltning som finns angiven på fakturan.

Det går även bra att kontakta kommunens kontaktcenter på 0346-88 60 00 eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

Så betalar du

Du kan betala via plusgiro, bankgiro, autogiro och e-faktura.

Betala via plusgiro och bankgiro

Falkenbergs kommun använder plusgiro och bankgiro som inbetalningssätt. Det står på fakturan vilket plusgiro/bankgiro och OCR-nummer du ska ange när du betalar.

Om du behöver göra en manuell inbetalning kan du använda plusgiro 11 52 00-8.

Betala via autogiro

Vi kan idag erbjuda autogiro på fakturor för barnomsorg, äldreomsorg, handikappomsorg, hyror och arrenden.

Om du väljer att betala via autogiro kommer vi överens om att fakturabeloppet automatiskt dras från ditt bankkonto på förfallodagen.

För att ansluta till autogiro behöver du meddela oss. Det gör du antingen genom att anmäla det i din internetbank eller genom att fylla i och skriva ut blanketten  pdf Anmälan om autogiro (527 KB) och skicka in den till:

Falkenbergs kommun
Ekonomiavdelningen
311 80 Falkenberg

Vårt bankgiro är 5088-8593.

Har du autogirofunktion så kvarstår den även om du ansluter dig till e-faktura. Då får du ingen pappersavisering hem i brevlådan, utan en e-faktura som presenteras i internetbanken och betalas via autogiro.

Betala med e-faktura

Om du betalar via e-faktura kontrollerar och godkänner du dina fakturor i din internetbank. Alla uppgifter, såsom ocr-nummer, belopp och förfallodag finns redan registrerade.

Om du vill börja betala dina fakturor från kommunen med e-faktura anmäler du det i din internetbank.

Utlandsbetalning

Det går att betala till kommunen även om du befinner dig utomlands. Då måste du ange vårt IBAN-nummer (international Bank Account number) och BIC-kod (Bank Identifier Code), även kallad Swift-kod.

IBAN för betalning av fakturor: SE11 9500 0099 6026 4935 7031
IBAN för övriga betalningar: IBAN: SE72 9500 0099 6034 0115 2008 
SWIFT/BIC: NDEASESS

Återbetalningar

Om du har betalt en faktura flera gånger, fått en kreditfaktura eller gjort en felaktig inbetalning kan vi returnera detta till ditt bankkonto.

Använd vår e-tjänst för att lämna dina bankuppgifter. Om det inte finns några bankuppgifter i vårt system går återbetalningen ut med ett utbetalningskort.

Om du inte kan betala

Om du inte kan betala en faktura och det finns särskilda skäl kan vi bevilja dig anstånd med betalning eller göra upp en avbetalningsplan. Hör i så fall av dig till kommunens kontaktcenter på
0346-88 60 00 eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

Om du fått ett inkassokrav ska du istället vända dig till Visma Financial Solutions.

Obetalda fakturor

Om du har fått en faktura men inte betalat in den i tid skickar vi en betalningspåminnelse sju kalenderdagar efter förfallodatum med en avgift på 60 kr.

Om du inte betalar påminnelsefakturan i tid skickar vi ärendet vidare till Visma Financial Solutions som skickar ut ett inkassokrav. Inkassoavgiften är enligt lag 180 kr. Du får dessutom betala dröjsmålsränta för de dagar fakturan varit obetald.

Välj hur du vill få fakturor från oss

Du kan välja hur du vill få fakturor från oss.

Digital brevlåda

Är du ansluten till en digital brevlåda, så som Kivra eller Min Myndighetspost så kommer fakturan dit.

E-faktura

Du anmäler dig till e-faktura i din internetbank. De allra flesta internetbanker är anslutna till denna tjänst och instruktioner finns på respektive internetbank. E-fakturor skickas till det personnummer som fakturan är ställd till.

Pappersfaktura

Vi har som mål att fakturera digitalt. Men du kan naturligtvis få pappersfaktura hem i brevlådan om du önskar. Om du inte är ansluten till någon digital tjänst kommer fakturan automatiskt att skickas som pappersfaktura.

Påminnelser skickas alltid ut som pappersfaktura.

För företag: E-faktura PePPOl eller Svefaktura

Företag har möjlighet att ta emot fakturor elektroniskt enligt gällande standard. Kontakta kommunens ekonomiavdelning för att lämna de uppgifter vi behöver av dig: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..