Så köper du en småhustomt

För att kunna köpa en kommunal småhustomt behöver du stå i vår tomtkön. När du står i kön kan du anmäla intresse till en tomt som du är intresserad av att köpa. När vi släpper nya tomter är det den som stått längst i tomtkön som får förtur till att köpa en viss tomt.

Titta gärna på vår film om hur det går till att köpa en tomt av oss.

Anmäl dig till tomtkön

För att ställa dig i tomtkön behöver du göra en anmälan via vår e-tjänst. Du behöver BankID för att använda e-tjänsten.

Betala en årlig avgift

Det kostar 300 kronor per år att stå i tomtkön. Detta betalar du via vår e-tjänst när du anmäler dig till tomtkön och sen varje år du står kvar.

Om du inte betalar in avgiften får du en påminnelse av oss. Då kan du berätta om du vill stå kvar i kön eller inte.

Anmäl intresse för en tomt

När du står i tomtkön kan du anmäla intresse för våra tomter till salu. Vilken tomt du sedan blir erbjuden beror på vilken plats i kön du har.

När vi släpper nya tomter till försäljning får alla i tomtkön information om detta via mejl.

Lediga tomter och mark

När du blir erbjuden en tomt

När vi erbjuder dig en tomt och du tackar ja kommer vi överens om tillträdesdag. När vi tecknar köpekontraktet får du en faktura på handpenningen som ska betalas inom trettio dagar. Resterande belopp ska du betala senast på tillträdesdagen.

Du väljer själv husleverantör

På kommunens tomter får du bygga ditt hus utan att vara hänvisad till någon särskild husleverantör.

Vad kostar en tomt?

Priset på våra tomter varierar beroende på var den ligger. Du ser alla priser i vår listning av lediga småhustomter. Utöver priset för tomten tillkommer det avgifter för bland annat anslutningskostnad för vatten och avlopp, el, tele, fiber, med mera. Dessa avgifter kan variera beroende på tomtstorlek. Det tillkommer även avgift för nybyggnadskarta, bygglov, eventuell plankostnad och lagfartskostnad.

Falkenberg Växer