Förenkla tillsynsprocessen för farligt avfall
Utforskar
Hittar lösning
Testar
Utvärderar
Implementerar
Kommunens tillsyn av farligt avfall är tidskrävande för både handläggare och verksamheter. Nu undersöker vi möjligheten att automatisera processen för att frigöra tid och resurser. Målet är en mer effektiv hantering som gynnar både miljön och de inblandade.
Vad?
Varje år genomför kommunens miljö- och hälsoskyddsförvaltning tillsyn av verksamheter som transporterar farligt avfall, en process som kräver effektivitet både internt och externt. Det är också en process där externa aktörer är iblandade. En säker hantering av farligt avfall är avgörande för miljön, men dagens system är tidskrävande för både kommunens medarbetare och de verksamheter som omfattas av tillsynen.
Varför?
För att förenkla och effektivisera tillsynsprocessen undersöker vi nu möjligheten att automatisera vissa delar. Detta skulle underlätta för de berörda verksamheterna och frigöra tid för kommunens handläggare, vilket i sin tur skulle möjliggöra ett mer förebyggande arbete för en tryggare miljö.
Hur?
Genom en omfattande processkartläggning har vi identifierat specifika områden där förbättringar kan göras. Därefter samlar vi en grupp med expertis utifrån olika delar av kommunen och tänker tillsammans. Förhoppningen är att det resulterar i en prototyp som sedan kan testas av miljö- och hälsoskyddsförvaltningen som genomför tillsynen.
Just nu i projektet
Nästa steg blir att ta fram och testa vår nya lösning för att se om det hjälper oss att bli effektivare och därmed frigör tid till annat viktigt arbete.
Kontakt
Hanna Sandberg
Utvecklingsledare
0346-88 54 02
Kontakt
Tomas Bolling Nilsson
Utvecklingsledare webb
0346-88 67 38
Innovation i Falkenbergs kommun