Återtagande av dagliga verksamheter och grupp- och servicebostäder från Nytida
I maj 2024 går de verksamheter som idag drivs av Nytida över till kommunal drift. På denna sida samlar vi information och svar på frågor om övergången.
Nytida driver idag fyra dagliga verksamheter: Bräckevägen, Skreavägen, Triaden och Varbergsvägen.
Nytida driver även tre grupp- och servicebostäder: Slättens servicebostad, Alegränd servicebostad och Baldersvägen gruppbostad.
I och med övergången kommer Slättens servicebostad att göras om till gruppbostad. Alla de brukare som bor på Slättens servicebostad idag kommer att få fortsätta bo kvar på samma villkor, även efter omvandlingen till en gruppbostad. De som vill kommer också att få erbjudande om en plats på någon av kommunens andra servicebostäder.
På övriga bostäder och i den dagliga verksamheten är ambitionen att övergången till kommunal drift ska påverka så lite som möjligt.
Alla de medarbetare som jobbar i verksamheterna idag kommer att få erbjudande om att följa med till kommunen vid övergången.
Frågor och svar
Här samlar vi de frågor och svar som vi fått in från både medarbetare, boende och deltagare på daglig verksamhet om övergången till kommunal drift. Hittar du inte svaret på din fråga här? Skicka då ett mejl till oss på
Frågor och svar från medarbetare
Hur kommer semesterplaneringen för 2024 att fungera?
Det som är överenskommet inför sommaren 2024 är att era nuvarande chefer på Nytida håller i er semesterplanering och beviljar semesterplaneringen utifrån de grunder som finns.
Era nuvarande chefer har även ansvar att ta kontakt med era tidigare vikarier för att höra vilka vikarier som vill arbeta igen i sommar.
Cheferna återkopplar sedan till oss på kommunen hur många nya sommarvikarier som kommer behövas till varje verksamhet, och det är sedan kommunen och vår bemanningsenhet som rekryterar de nya sommarvikarier som eventuellt behövs.
Hur fungerar kommunens system för oss timanställda?
Kommunens bemanningsenhet har ett system där du som timanställd kan gå in och lägga dig som tillgänglig när du kan och önskar arbeta.
Som timvikarie kan du lägga in och ta bort din tillgänglighet precis som du vill och med kort varsel, så länge du inte är bokad på ett arbetspass.
Bemanningsenheten skickar inte förfrågningar på arbetspass utan du blir direktbokad utifrån den tillgänglighet du lagt. Därför är det viktigt att du bara lägger tillgänglighet när du faktiskt kan arbeta.
Är det så att du blir bokad på en dag då du ligger tillgänglig och sen inte kan ta det passet, är det viktigt att du så snart som möjligt meddelar bemanningssamordnarna så att de kan försöka lösa passet med annan personal.
Om man vid upprepade tillfällen inte kan jobba på ett pass man blivit bokad på kommer man att bli kontaktad av bemanningschefen och riskerar även olovlig frånvaro.
Kommer vi behöva använda arbetskläder?
Ja, alla kommunens medarbetare inom vård och omsorg ska ha arbetskläder.
Det finns väldigt många olika alternativ på arbetskläder att välja mellan, till exempel byxa, tröja, piké-tröja, klänning och tights. Ni kommer få testa kläderna innan vi beställer åt er.
Kommer vi fortsätta att ha tillgång till nuvarande dokumentation och genomförandeplaner i Pulsen?
Ja, om vi får samtycke till detta från brukare/gode män/förvaltare så kommer nuvarande dokumentation och genomförandeplaner att kunna finnas i Pulsen efter övergången.
Vi håller just nu på att samla in aktuella samtycken.
Innebär 40 h arbetstidsmått att vi kan arbeta helg om behovet skulle uppstå?
Med arbetstidsmåttet 40 timmar per vecka kan arbetstiden förläggas måndag – söndag.
Medarbetaren har inte någon arbetsskyldighet på röda dagar som infaller måndag–lördag i almanackan (lätthelgdagar), och inte heller på påskafton, pingstafton, midsommarafton, julafton och nyårsafton eftersom dessa dagar likställs med helgdag. Denna förläggning kallas mjuk vecka.
Med arbetstidsmåttet 38 timmar och 15 minuter* per vecka kan arbetstiden förläggas måndag–söndag. Arbetstagaren har arbetsskyldighet på lätthelgdagar och helgdagsaftnar. Denna förläggning av arbetstid kallas hård vecka.
*I samband med tecknande av HÖK 1988–1989 avstod Svenska Kommunalarbetareförbundet från del av löneökningsutrymmet inom kommunsektorn gjordes förändring för medarbetare inom äldreomsorgen, men då genom lokalt kollektivavtal. Överenskommelsen innebär att arbetstiden sänktes från 38 timmar och 15 minuter till 37 timmar. Efterhand har fler yrkesgrupper kommit att omfattas (dock inte alla som så önskar).
Kommer titeln gruppchef att finnas kvar?
Nej, titeln och funktionen gruppchef kommer inte finnas kvar. I kommunen har vi istället administrativ personal som arbetar med personaladministration, och stödpedagoger som arbetar med kvalitetsövergripande arbete. Det finns även ombudsroller där man har mer ansvar inom olika områden som kost, aktiviteter och liknande.
Kommer vi inte finnas med i lönerevisionen för 2024?
Om ni inte redan fått ny lön för 2024 så kommer vi att ge en generell löneökning motsvarande kommunals löneökning enligt avtal. Detta sker då från det datum ni tillträder om kommunals avtal är klart vid den tidpunkten, står det ett senare datum i kommunals nya avtal så är det det senare datumet som gäller.
(Uppdaterat 20/9 2023)
Vad är det för likheter och skillnader i Nytidas och kommunens kollektivavtal?
Likheter
Arbetstidsmåttet är 40 timmar/vecka på heltid inom daglig verksamhet och 37 timmar/vecka på heltid inom grupp- och servicebostäder.
Samma antal intjänade semesterdagar: 25 dagar för alla medarbetare under 40, 31 dagar från det år du fyller 40 samt 32 dagar från det år du fyller 50.
Skillnader
Du får spara max 25 dagar hos Nytida. I kommunen får du spara max 30 dagar vid årsskiftet.
Du har idag ett friskvårdsbidrag på 1 000 kronor hos Nytida. I kommunen ligger friskvårdsbidraget i dag på 1 500 kronor. HR-avdelningen tittar även på att höja det.
Din arbetsgivare avsätter i dag 4,5 procent till din pension. Kommunen kommer att avsätta 6 procent till din pension.
Hos Nytida får du 600 kronor i skobidrag vartannat år. Hos kommunen får du 500 kronor i skobidrag vartannat år.
Heltid som norm och flexibelt arbetstidsavtal
2016 fick Kommunal in ”rätten till heltid” i det kollektivavtal de har med kommunen. Det kallas idag Heltid som norm. De som arbetar deltid får en låg ersättning när de går i pension, så med Heltid som norm vill Kommunal motverka detta. Det gynnar dig som är medarbetare att jobba heltid. Varje år i december får du önska sysselsättningsgrad. Då tillgodoser arbetsgivaren ditt önskemål, kommunen kan alltså inte neka dig en ökad eller minskad sysselsättningsgrad. Jobbar du heltid kan du behöva jobba på andra ställen inom funktionsstöd, men det sker under ordnade former.
Vill någon gå ner eller upp i tjänst under resterande del av året så försöker vi lösa det också.
Vad är skillnaden på Nytidas jour och kommunens jourpass?
7 h jour på Nytida: ingen ersättning under tiden om inte väckning sker. Sker väckning så utbetalas ersättning.
Kommunen: benämningen jourpass är 10 h varav 5 av dessa är jour, resterande är fullt betald arbetstid. 5 h fullt betald arbetstid, resterande tid jourtillägg - ingen extra ersättning vid väckning.
Skillnaden blir att vid arbete inom kommunen kommer du kunna tillgodoräkna dig 2 h mer än vad du kan på Nytida.
Du är aldrig på arbetet utan någon form av ersättning.
Hur långa schemaperioder lägger kommunen?
Vi i kommunen har 6 veckorsperioder i schemat.
Schemat blir klart 2 veckor innan.
Man kan i arbetsgruppen göra ett grundschema att utgå ifrån för att ha lite mer framförhållning.
Hur fungerar det om jag vill ta ledigt med kort varsel?
Önskemål om frånvaro skall alltid kommuniceras med ansvarig chef.
Kan vi i arbetsgruppen lägga in våra arbetspass i schemat hur vi vill?
Ni i arbetsgruppen kan ofta komma överens om ert schema själva, i dialog med er enhetschef.
Kommer även grupp- och servicebostäderna kunna få ha/använda en bil?
Inte i första hand, men det är möjligt. Vår prioritering är alltid kollektivtrafik, färdtjänst, och sedan bokning av bil.
Rutiner finns för hur vi hanterar det.
Vi som har en brukare som har egen bil, kommer vi kunna fortsätta köra den tillsammans med brukaren?
Det går att lösa, men exakt hur det kommer fungera är något vi måste titta lite närmare på.
Hur gör vi om vi vill göra aktiviteter spontant, till exempel på en lördag och söndag?
Vi kan lägga aktivitetstid i schemat för att avsätta tid för aktivitet, utan att behöva specificera exakt vad som ska göras och vem som ska utföra aktiviteten.
På så vis kan vi ta höjd i schemat för att kunna vara spontana.
Har vi facklig samverkan?
Ja, fyra gånger per år enligt vårt årshjul. Vid behov kan vi ha fler tillfällen.
Hur kommer det fungera med våra timmisar, kommer de kunna vara kvar och vem ringer in dem?
Givetvis vill vi kunna ha kvar era duktiga timvikarier, och hos oss blir de då anställda hos vår bemanningsenhet. Det är viktigt att påpeka att det alltid är känd personal som går in som vikarier i era verksamheter, även om de är anställda via vår bemanningsenhet.
Timvikarier beställs av Bemanningsenheten – på vardagar kontaktar ni som personal i verksamheten er assistent som är kopplad till verksamheten för tillsättning av frånvaro. Under helgerna kontaktar verksamheterna bemanningsenheten själva för att boka en timvikarie, tydliga rutiner finns kring det.
Varför ska Slättens servicebostad bli en gruppbostad?
Kommunen har just nu brist på gruppbostadsplatser, medan vi har lediga platser på servicebostäder. Därför beslutade socialnämndens politiker att Slättens servicebostad passar bra att göra om till gruppbostad.
När Slätten startades upp från första början var det en gruppbostad, så lokalerna är alltså utformade för att vara en gruppbostad.
Vad kommer hända med de boende på Slätten, kommer de behöva flytta om deras beslut ändras?
Nej, deras beslut kommer vara samma – det är ingen skillnad i besluten på om man bor i gruppbostad eller servicebostad. De har även besittningsrätt på sina lägenheter.
Alla boende på Slätten kommer få erbjudande om att flytta till en annan servicebostad i kommunen, men vill man bo kvar kommer man få göra det.
Kommer man kunna arbeta på andra boenden?
Ja, det är absolut möjligt – men då planeras det med bredvidgång och liknande.
Vad är kraven för att få semesterväxla?
Semesterväxling innebär att du som medarbetare ansöker om att byta in ditt semesterdagstillägg mot extra lediga dagar. Hur många lediga dagar du får bestäms av din ålder och du måste uppfylla vissa villkor för att kunna semesterväxla.
• Arbetstagare som fram till och med det kalenderår de fyller 39 år får 5 extra lediga dagar.
• Arbetstagare som från och med det kalenderår de fyller 40 år får 6 extra lediga dagar.
• Du ska vara tillsvidareanställd i Falkenbergs kommun med semestertjänst.
• Du måste vara anställd hela det året du semesterväxlar för. Om du till exempel planerar att vara föräldraledig kan du ej semesterväxla, detsamma gäller långtidssjukskrivna.
• Du får max ha 10 sparade dagar från tidigare år.
• När du semesterväxlat måste du ta ut alla dagar, du kan alltså inte spara några av dem till nästkommande år. Du och din chef gör upp en plan för hur dagarna ska tas ut.
• Pensionsunderlaget påverkas eftersom semesterdagstillägg i pensionsgrundande. Pensionsunderlaget minskar något då årsinkomsten minskar med en mindre del.
• Din chef ska godkänna semesterväxlingen, det är inte säkert att alla önskemål kan tillgodoses.
Kommer jag att få arbeta kvar i samma verksamhet?
Ja, det kommer du att få göra.
Kommer vi ha samma arbetstider?
Det är alltid verksamhetens behov samt arbetstidslagarna som påverkar arbetstiderna, så exakt vilka era arbetstider blir kommer vi veta längre fram.
Vi har separata verksamhetsmöten och APT, kan vi fortsätta ha det?
Ja, varje verksamhet beslutar vilken mötesstruktur som fungerar bäst för dem.
Våra brukare har motiverats av att kunna tjäna ihop till en kassa som vi sedan kan göra något roligt för, kommer vi kunna fortsätta med det?
Nej, inte riktigt – intäkterna kommer generera verksamhetsinnehåll och aktiviteter precis som nu men inte vara riktade mot just de verksamheterna som gör arbetet som genererar intäkter.
I kommunen har vi inte separata kassor för olika verksamheter, utan alla ska ha lika villkor att vara med på de resor och aktiviteter som ordnas – även de som utför arbete som de inte tjänar några pengar på.
Vilka aktiviteter kommer vi få behålla?
Vi kommer även i kommunal drift fokusera på att göra de aktiviteter som deltagarna önskar, vi har inget intresse i att ta bort några aktiviteter som är uppskattade av deltagarna. Däremot kanske inte alla aktiviteter kommer vara exakt samma som innan, men förhoppningsvis vara motsvarande.
Kan vi som medarbetare vara inne i kvalitetsledningssystemet?
Kvalitetsledningssystemet ser annorlunda ut än det som är på Nytida, men även i kommunen är ni som medarbetarna inne och säkrar upp rutiner och processer. Vissa delar som finns i kvalitetsledningssystemet på Nytida finns i andra system inom kommunen, exempelvis avvikelsehanteringen.
På Skreavägen har vi inriktning mot motion, kommer vi kunna fortsätta att exempelvis åka och träna i hela gruppen?
Just det specifika avtal man har med Motionshuset kommer behöva ses över. Även kommunen förespråkar god hälsa och motion.
Kommer vi få fortsätta använda fordonen till arbetsuppgifter?
Kommunen säkerställer så gott det är möjligt till likvärdiga bilar utifrån behov. Specialfordon ses över att kunna tas över av kommun vid övertagande.
(Uppdaterat 20/9 2023)
Vissa brukare åker ut till en företagsgrupp och jobbar på en extern arbetsplats, kommer de få fortsätta med det?
Ja, det är något vi prioriterar även inom kommunen.
Vi har ganska lång introduktionstid för nya medarbetare i vissa verksamheter, kommer vi kunna fortsätta ha det?
Ja, vi kommer självklart anpassa introduktionstiden av nya medarbetare utifrån verksamhetens behov.
Kommer vi få fortsätta att samarbeta över verksamhetsgränserna?
Ja, det är jätteviktigt och en grundstomme i vårt arbete!
Hur blir det med samarbetet med arbetskonsulenterna på Bräcke diakoni?
Vi hoppas att även det samarbetet ska bli ännu bättre i och med att Bräcke återgår till kommunal regi.
Kommer personalen fortsätta arbeta med Delaktighetsmodellen?
Det får vi se, det är en fråga vi tar med oss när vi planerar för personalens kommande kompetensutveckling och om delaktighetsmodellen är något vi skall satsa på.
Är det semesterstängt på daglig verksamhet?
Vi har öppet på daglig verksamhet så fort det finns en brukare som vill vara på plats.
Kommer vi som arbetar i verksamheterna att ha möjlighet att vara delaktiga i hur verksamheterna utvecklas?
Vi arbetar med tillitsbaserad styrning i kommunen, och tycker det är väldigt viktigt att ta vara på medarbetarnas kompetens och kunskap när vi ska utforma verksamheterna som ni arbetar i.
Det är medarbetarna som känner verksamheterna och deltagarna/de boende bäst, så stort mandat ges till medarbetare och ansvarig enhetschef.
Hur blir det med de kommande reglerna om dygnsvila?
Vi arbetar med de processerna just nu, och har inte några färdiga svar i den frågan. Reglerna börjar gälla för kommunens personal från den 1 oktober, för er som idag arbetar hos Nytida kommer reglerna att börja gälla när ni börjar arbeta hos kommunen.
Vad innebär det att kommunen kan driva verksamheten till lägre pris, kommer det bli neddragningar?
Kommunen har sett över hur mycket det kostar att Nytida driver verksamheterna jämfört med hur mycket det skulle kosta att kommunen driver verksamheterna. Utifrån att socialförvaltningens utredning visade att kommunen skulle kunna driva verksamheterna till lägre pris men med samma kvalitet, beslutade socialnämndens politiker att kommunen skulle återta Nytidas verksamheter.
Allt så som nuvarande personalbemanning, chefer, fordon, större verksamhetskostnader med mera är medräknat i det pris som presenterats.
Frågor och svar från deltagare, boende och anhöriga
Kommer ni komma ut och besöka oss i verksamheterna och svara på frågor?
Vi kommer gärna ut och hälsar på och svarar på frågor, både från förvaltningen och från politiken.
Vad är skillnaden på en gruppbostad och en servicebostad?
Vanligtvis innebär en gruppbostad högre personaltäthet med personal dygnet runt och att de boende behöver lite mer stöd i vardagen, medan en servicebostad vanligtvis innebär att den boende är lite mer självständig och kanske klarar sig själv vissa stunder.
Men personaltätheten beror helt på de boendes behov, så det finns inga särskilda regler för vad som skiljer en gruppbostad och en servicebostad åt.
Ansöker ni om statsbidrag för habiliteringsersättning?
Ja, vi ansöker om det varje år. Vi får se om statsbidragen fortsätter under 2024.
Får man habiliteringsersättning när man går på LärVux?
Om man är på sin dagliga verksamhet före eller efter att man är på LärVux, så får man ersättning för den tiden.
Kommer habilitetsersättningen att höjas?
Detta är ett politiskt beslut, som har framförts till våra politiker i socialnämnden. Vi får se vad de beslutar i den frågan.
Blir det stora förändringar för personalen?
Vi har en del system som är olika, men som förhoppningsvis upplevs mer användarvänliga för personalen. Flera andra system är samma som används av Nytida idag. Genomförandeplaner och kvalitetsbestämmelser är desamma. Personalens villkor skiljer sig lite men lön, sysselsättningsgrad, anställningstid med mera förs över utan förändringar till kommunen.
Kommer vi behöva skicka in nya blanketter?
Nya samtyckesblanketter och liknande kommer behöva skickas in, men det är samma innehåll som det varit på Nytida - mer info kommer när det närmar sig.
Kommer vi få saft, för de som inte dricker kaffe eller te?
Ja, vi bjuder på kaffe, te, mjölk och saft.
Kommer vi få fika när vi har arbetsmöte och planeringsdagar?
Det är en fråga vi får ta med oss, vi kommer återkomma om hur det blir.
Kommer vi få ha kvar våra planeringsdagar som de är nu?
Det är en fråga vi får ta med oss, vi kommer återkomma om hur det blir.
Vad är det för tider på daglig verksamhet i kommunen?
Standard i kommunen är att daglig verksamhet är öppen mellan 8–17, men det beror såklart på vilket behov som deltagarna har.
Kommer vi fortsätta ha projektpengar?
Rena projektpengar är inte aktuellt, men i de verksamheter där man ser att projekt är uppskattat och fungerande så är det fullt möjligt för projekt.
Vad kommer ni göra för att behålla vår personal?
Vi har haft möten med dem och berättat om hur det fungerar att arbeta i kommunen och svarat på deras frågor. Vi hoppas såklart att så många som möjligt av medarbetarna väljer att jobba kvar.
Kommer vi få nya skyltar till våra verksamheter? Kommer det stå att det är daglig verksamhet på skylten?
Ni kommer få nya skyltar som det kommer stå Falkenbergs kommun på.
Varför får inte vi i daglig verksamhet friskvårdsbidrag?
Vi tar med oss den frågan till våra politiker.
Kommer vi få fortsätta med motionslopp, såsom Midnattsloppet?
Det kan vi säkert ordna. Bräckes verksamheter håller i Ätranloppet varje år som liknar Midnattsloppet - det är något vi ser har goda effekter och vill bibehålla.
Kommer vi få fortsätta göra studiebesök i på externa arbetsplatser?
Det tycker även vi på kommunen är jätteviktigt, så det kommer ni få fortsätta göra.
Är stödperson samma sak som kontaktman?
Ja, och du kommer fortfarande att kunna välja vem du vill ska vara din stödperson/kontaktman.
Hur kommer det fungera med Klitterbadets aktivitetsbassäng framöver?
Socialnämnden fattade beslut i juni 2023 om att fortsätta hyra aktivitetsbassängen på Klitterbadet 20,5 timmar per vecka. Socialnämnden har även tagit beslut om vilken målgrupp som ska ha tillgång till bassängen och vilka kriterier som gäller för att få tillgång till bad.
Du kan läsa hela nyheten om beslutet här: Socialnämnden fortsätter hyra aktivitetsbassängen på Klitterbadet
Kontakt
-
Vid frågor eller synpunkter, hör av dig till vårt kontaktcenter. Du får svar direkt eller blir hänvisad till rätt person.
Telefon: 0346-88 60 00
Mejl:Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.