Kamerabevakning av vissa platser i Falkenbergs kommun

Falkenbergs kommun bevakar en del kommunala platser med kamera. I dagsläget gäller det platser runt Falkenberg station. Syftet är att förebygga brott och olyckor, minska skadegörelse och upptäcka bränder. Kamerabevak­ningen innebär att du kan hamna på bild.

Beroende på vad kamerabevakningen gäller kan ansvaret för dina personuppgifter skilja sig åt. Vi har flera politiska nämnder som ansvarar för de ärenden som faller inom nämndens verksamhetsområde.

Syftet med kamerabevakningen

Kamerabevakning är en av många förebyggande åtgärder. Vi kamerabevakar för att:

• förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet eller pÃ¥ en annan plats där det av särskild anledning finns risk för angrepp pÃ¥ nÃ¥gons liv, hälsa eller trygghet eller pÃ¥ egendom
  • förebygga, förhindra eller upptäcka störningar av allmän ordning och säkerhet eller begränsa verkningarna av sÃ¥dana störningar
  • förhindra eller upptäcka olyckor eller begränsa verkningarna av inträffade olyckor.

Rättslig grund för kamerabevakningen

Vår kamerabevakning stödjer sig på Kamerabevakningslagen (2018:1200) och allmänt intresse enligt dataskyddsförordningen.

Det innebär bland annat att:

• Vi mÃ¥ste ha tillstÃ¥nd för att kamerabevaka pÃ¥ platser dit allmänheten har tillträde. TillstÃ¥ndet ges av IMY Integritetsskyddsmyndigheten.
  • Vid kamerabevakning ska övervakningsintresset vara större än integritetsintresset. Det betyder att vi ska väga vÃ¥ra behov och intressen mot det intrÃ¥ng i människors personliga integritet som kamerabevakningen innebär. Det kan exempelvis handla om att kommunala fastigheter har haft problem med Ã¥terkommande skadegörelse och att personer olovligen tagit sig upp pÃ¥ taken. Kamerabevakning är ett verktyg kommunen arbetat med när andra vidtagna Ã¥tgärder, som ökad tillsyn av fastigheterna, inte gett avsedd effekt. I allmänhet sker kamerabevakningen utanför ordinarie verksamhetstider.
  • Vi sparar material frÃ¥n övervakningsutrustningen enligt vad det enskilda tillstÃ¥ndet tillÃ¥ter.
  • Det lagrade materialet hanteras endast av oss och lämnas vid behov över till rättsvÃ¥rdande myndigheter som exempelvis polisen. Ã…tkomsten av materialet är begränsad till ett fÃ¥tal tjänstepersoner inom kommunen.
  • Kamerabevakningslagens bestämmelser regleras av EU:s dataskyddsförordning och EU:s dataskyddsdirektiv. Material som lagras vid kamerabevakning är inte strukturerat sÃ¥ att det gÃ¥r att söka efter personuppgifter pÃ¥ annat sätt än manuellt. Det lagrade materialet används endast vid behov och enligt de ändamÃ¥l som anges enligt ovan.

Dina rättigheter

Dataskyddsförordningen ger dig ett antal rättigheter. Du kan läsa mer om dina rättigheter.

Har du frågor?

Du får gärna kontakta oss om du har frågor kring vår kamerabevakning. Du ställer allmänna frågor via e-post till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller via telefon 0346-88 60 00.

Om din fråga rör hanteringen av personuppgifter i samband med vår kamerabevakning, kan du vända dig direkt till kommunens dataskyddsombud: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

Om du anser att Falkenbergs kommuns kamerabevakning bryter mot lagar, regler eller avtal så kan du vända dig till IMY Integritetsskyddsmyndigheten, som är tillsynsmyndighet för all kamerabevakning i Sverige.