Enskilt avlopp
Om du bor i ett område som inte har kommunalt avlopp måste du ha en egen lösning för att rena avloppsvattnet – ett så kallat enskilt avlopp. Innan du anlägger ett enskilt avlopp måste du ansöka om och få tillstånd för detta. När ditt enskilda avlopp är på plats så ansvarar du för att sköta det.
Ditt ansvar som fastighetsägare
- Du ansvarar för att din avloppsanläggning uppfyller miljöbalkens krav.
- Du ansvarar för skötsel och underhåll av din avloppsanläggning.
- Du ansvarar för att anläggningen är tillgänglig för slamtömning.
Kontakta VIVAB om du vill undersöka möjligheterna att ansluta din fastighet till det kommunala spillvattennätet.
Kommunens ansvar
- VIVAB ansvarar för att tömma din slamavskiljare, slutna tank eller fosforfälla. Information om hur tömningen går till hittar du på VIVABs webbplats.
- Vi på miljö- och hälsoskyddsförvaltningen bedriver tillsyn och granskar din avloppsanläggning för att säkerställa att den uppfyller miljöbalkens krav.
Så här går det till att anlägga ett enskilt avlopp
Du måste ha tillstånd för att få anlägga en enskild avloppsanläggning. Du ansöker om tillstånd via vår e-tjänst här på sidan.
Innan du ansöker behöver du se till att du har en provgrop på plats som vi kan inspektera. Detta gäller om du planerar att anlägga en markbaserad avloppsanläggning. Under inspektionen undersöker vi markens egenskaper och hur lämplig marken är för den planerade avloppsanläggningen. Provgropen är avgörande för att vi ska kunna fatta ett beslut om din ansökan.
Gör så här:
- Gräv en provgrop, eller anlita något som gör det åt dig. Du behöver gräva gropen i anslutning till den plats där du planerar att ha din avloppsanläggning.
- Boka tid för inspektion. När provgropen är klar kontaktar du oss på miljö- och hälsoskyddsförvaltningen för att boka en tid för inspektion. Du når oss via kontaktcenter på telefon 0346-88 60 00.
- Ansök om tillstånd via vår e-tjänst.
Avgift för handläggning
Du betalar en handläggningsavgift för att ansöka om tillstånd. För 2024 är avgiften 7074 kronor för ett hushåll och 10 611 kronor för två till fem hushåll.
Det tar normalt 4-6 veckor att handlägga din ansökan. Du får besked när beslutet är klart.
Lämna in en profilritning om du ska ansöka om markbädd
Om du planerar att anlägga en markbädd som enskilt avlopp måste du skicka med en profilritning i din tillståndsansökan. Profilritningen visar hur markbädden ska byggas.
Du kan använda vårt underlag till profilritning som finns länkat som dokument, eller så kan du göra en egen profilritning. Gör du den själv behöver du ha med all information som finns i dokumentet.
Om din fastighet omfattas av områdesskydd eller andra restriktioner
Om din fastighet ligger inom ett skyddat område kan du behöva ytterligare tillstånd, till exempel innan du gräver en provgrop. Detta gäller om din fastighet till exempel ligger inom ett vattenskyddsområde, naturreservat eller innanför kommunalt verksamhetsområde för vatten och avlopp.
Kontakta miljö- och hälsoskyddsförvaltningen om din fastighet omfattas av områdesskydd eller andra restriktioner. Vi ger dig då mer information om hur du ska gå till väga.
Skicka in en kontrollplan när ditt enskilda avlopp är färdigt
När ditt enskilda avlopp är färdigt måste du skriftligen rapportera detta till miljö- och hälsoskyddsförvaltningen och intyga att anläggningen är korrekt utförd. Detta ska du göra enligt villkoren i ditt tillstånd och så snart anläggningen är klar. Rapporteringen kan göras av dig själv eller av den entreprenör som utfört arbetet.
Tillsyn av enskilt avlopp
Vi på miljö- och hälsoskyddsförvaltningen utför tillsyn av enskilda avloppsanläggningar utifrån miljölagstiftningen.
Syftet med tillsynen är att säkerställa att anläggningen klarar gällande reningskrav och att villkoren i tillståndet följs. Tillsynen sker riskbaserat, d.v.s. intervallet på tillsynsbesöken kommer att variera beroende på hur väl anläggningen fungerar och sköts. Tillsynen är uppdelad i dessa tre huvudkategorier av anläggningar. För tillsynen tar vi ut en timavgift enligt kommunens taxa.
Passiva anläggningar
- Passiva anläggningar är anläggningar som för sin funktion inte kräver mycket mer skötsel än årlig slamtömning. Årlig slamtömning är något som sker ”per automatik” via kommunens VA-bolag. Som fastighetsägare bör du ändå vara inläst på vilken typ av reningsanläggning du har och hur den fungerar. Vi bistår gärna med tips och råd.
Skötselkrävande anläggningar
- Detta är anläggningar som för sin funktion kräver mer skötsel än enbart slamtömning. Här finns ett ganska brett spektrum med allt från växtbaserade anläggningar som kräver att man skördar och återplanterar växter till anläggningar som mer liknar de passiva men har någon extra funktion, till exempel fosforfälla eller UV-brunn för extra rening.
Minireningsverk
- I denna kategori finns CE-märkta reningsverk. Dessa har ofta hög grad av skötselbehov men ofta finns möjlighet att teckna serviceavtal med tillverkaren av anläggningen.
Kontakt
-
Vid frågor eller synpunkter, hör av dig till vårt kontaktcenter. Du får svar direkt eller blir hänvisad till rätt person.
Telefon: 0346-88 60 00
Mejl:Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.