Skip to main content

Enskilt avlopp

Om du bor i ett område som inte har kommunalt avlopp måste du ha en egen lösning för att rena avloppsvattnet – ett så kallat enskilt avlopp. Innan du anlägger ett enskilt avlopp måste du ansöka om och få tillstånd för detta. När ditt enskilda avlopp är på plats så ansvarar du för att sköta det.

Ditt ansvar som fastighetsägare

  • Du ansvarar för att din avloppsanläggning uppfyller miljöbalkens krav.
  • Du ansvarar för skötsel och underhåll av din avloppsanläggning.
  • Du ansvarar för att anläggningen är tillgänglig för slamtömning.

Kontakta VIVAB om du vill undersöka möjligheterna att ansluta din fastighet till det kommunala spillvattennätet.

Skötselråd från Avloppsguiden

Kommunens ansvar

  • VIVAB ansvarar för att tömma din slamavskiljare, slutna tank eller fosforfälla. Information om hur tömningen går till hittar du på VIVABs webbplats.
  • Vi på miljö- och hälsoskyddsförvaltningen bedriver tillsyn och granskar din avloppsanläggning för att säkerställa att den uppfyller miljöbalkens krav.

Vivabs webbplats

Så här går det till att anlägga ett enskilt avlopp

Du måste ha tillstånd för att få anlägga en enskild avloppsanläggning. Du ansöker om tillstånd via vår e-tjänst här på sidan.

Innan du ansöker behöver du se till att du har en provgrop på plats som vi kan inspektera. Detta gäller om du planerar att anlägga en markbaserad avloppsanläggning. Under inspektionen undersöker vi markens egenskaper och hur lämplig marken är för den planerade avloppsanläggningen. Provgropen är avgörande för att vi ska kunna fatta ett beslut om din ansökan.

Gör här:

  1. Gräv en provgrop, eller anlita något som gör det åt dig. Du behöver gräva gropen i anslutning till den plats där du planerar att ha din avloppsanläggning.
  2. Boka tid för inspektion. När provgropen är klar kontaktar du oss på miljö- och hälsoskyddsförvaltningen för att boka en tid för inspektion. Du når oss via kontaktcenter på telefon 0346-88 60 00.
  3. Ansök om tillstånd via vår e-tjänst.

Avgift för handläggning

Du betalar en handläggningsavgift för att ansöka om tillstånd. För 2024 är avgiften 7074 kronor för ett hushåll och 10 611 kronor för två till fem hushåll.

Det tar normalt 4-6 veckor att handlägga din ansökan. Du får besked när beslutet är klart.

Lämna in en profilritning om du ska ansöka om markbädd

Om du planerar att anlägga en markbädd som enskilt avlopp måste du skicka med en profilritning i din tillståndsansökan. Profilritningen visar hur markbädden ska byggas.

Du kan använda vårt underlag till profilritning som finns länkat som dokument, eller så kan du göra en egen profilritning. Gör du den själv behöver du ha med all information som finns i dokumentet.

pdf Underlag till profilritning for markbädd (227 KB)

Om din fastighet omfattas av områdesskydd eller andra restriktioner

Om din fastighet ligger inom ett skyddat område kan du behöva ytterligare tillstånd, till exempel innan du gräver en provgrop. Detta gäller om din fastighet till exempel ligger inom ett vattenskyddsområde, naturreservat eller innanför kommunalt verksamhetsområde för vatten och avlopp.

Kontakta miljö- och hälsoskyddsförvaltningen om din fastighet omfattas av områdesskydd eller andra restriktioner. Vi ger dig då mer information om hur du ska gå till väga.

Skicka in en kontrollplan när ditt enskilda avlopp är färdigt

När ditt enskilda avlopp är färdigt måste du skriftligen rapportera detta till miljö- och hälsoskyddsförvaltningen och intyga att anläggningen är korrekt utförd. Detta ska du göra enligt villkoren i ditt tillstånd och så snart anläggningen är klar. Rapporteringen kan göras av dig själv eller av den entreprenör som utfört arbetet.