Inköp och upphandling
Vill du som företagare lämna anbud på någon av kommunens upphandlingar så kan du på den här sidan hitta hjälp, stöd och information.
Planerade upphandlingar
Här kan du se Falkenberg kommuns planerade kommande upphandlingar.
Observera att planerade upphandlingar både kan tillkomma och att andra kan tas bort eller flyttas framåt i tiden. Vi uppdaterar planen löpande.
Tips! Digital genomgång av kommande upphandlingar
Vill du veta vilka upphandlingar som är på gång och hur du lämnar anbud ska du vara med på vårt webbinar. Det är 30 minuter långt och sker via Teams.
Webbinar 19 november klockan 8.00-8.30
Webbinar 28 januari klockan 8.00-08.30
Webbinar 3 april klockan 8.00-8.30
Planerade upphandlingar 2024
Dessa upphandlingar planerar vi i år.
Kvartal 4 – oktober-december
- Cyklar och reservdelar
- Fikabröd
- Arbetskläder och arbetsskor (inklusive kläder till kök/måltid)
- Underhålls- och reparationsarbeten – plåtarbeten
- Biogas fastigheter
- Försäkringsförmedlartjänster
- Banktjänster
- Gymnasial vuxenutbildning på distans
- Brandsskyddsutrustning
- Catering
- Boende och konferens
Hur går en upphandling till?
Har du funderat på hur en upphandling går till? Vad händer när du vinner, eller förlorar, en affär där ditt företag lämnat ett anbud? I vår upphandlingsguide kan du få information om upphandlingsprocessen.
Upphandlingsträffar för näringslivet
Hur kan näringsliv tillsammans med inköp och upphandling utveckla den offentliga affären och skapa goda förutsättningar till bra affärer? Hur kan du ta del av kommunens upphandlingar och vad behöver du tänka på som företagare?
Tillhör du dem som funderar på om upphandlingar är något för dig och ditt företag eller är du ett företag som skickat in anbud och ibland blivit antagen och kanske andra gånger fått ett negativt besked.
Oavsett kan du inhämta information om hur upphandling går till och vad du som anbudsgivare bör tänka på vid anbudsskedet genom att delta på de upphandlingsträffar som anordnas under året.
Målet med upphandlingsträffarna
Med bland annat upphandlingsträffar som verktyg vill vi skapa en ökad förståelse för varandras vardag. Vi vill även skapa förståelse hur upphandlingar går till och hur upphandlingsprocessen ser ut samt att bra avtal inte kommer av sig själv utan det krävs ett tillsammanstänk.
Nästa upphandlingsträff
Den 5 februari: "Lär dig mer om upphandling" klockan 8.00–9.30 på Företagscenter, Kvarngatan 2 (vån 4), i Falkenberg.
För mer information och anmälan
Den 26 februari: "Hur du svarar på en upphandling/lämnar anbud" klockan 8.00–9.30 på Företagscenter, Kvarngatan 2 (vån 4), i Falkenberg.
För mer information och anmälan
Den 24 september: "Lär dig mer om upphandling" klockan 8.00–9.30 på Företagscenter, Kvarngatan 2 (vån 4), i Falkenberg.
För mer information och anmälan
Den 15 oktober: "Hur du svarar på en upphandling/lämnar anbud" klockan 8.00–9.30 på Företagscenter, Kvarngatan 2 (vån 4), i Falkenberg.
Om kommunens olika typer av avtal
Falkenbergs kommun har ett stort antal avtal. Vissa har specifika beställare, andra är förvaltningsövergripande och några inkluderar våra kommunala bolag.
En upphandling leder till ett ramavtal, ett leveransavtal eller enstaka köpeavtal. Ramavtal tecknas inom avtalsområden där vi har ständigt återkommande behov. Ett exempel på det kan vara kontorsmaterial. Under ramavtalets giltighetstid, vanligtvis fyra år, görs löpande avrop från de leverantörer som kommunen har ramavtal med.
Har du frågor om ditt befintliga avtal med oss? Kontakta då den avtalsansvariga. Vem det är framgår i avtalet.
Boka en upphandlare
Har du frågor kring inköp och upphandling? Välkommen att boka ett möte med en av Falkenberg kommuns upphandlare.
På mötet ges du möjlighet att få en introduktion till exempelvis hur du som leverantör kan delta i en av kommunens upphandlingar och/eller ges du möjlighet att ställa just de frågor som du har kring inköp och upphandling.
Mejla dina kontaktuppgifter till
Överpröva en upphandling
Som leverantör har du rätt att överpröva den upphandlade myndighetens beslut.
Leverantören kan begära överprövning vid förvaltningsrätten av en pågående upphandling om denne anser att en upphandlande myndighet eller enhet har brutit mot lagen och om detta samtidigt har medfört eller kan komma att medföra att leverantören lider skada.
Förvaltningsrätten kan även pröva giltigheten av ett avtal som slutits mellan en upphandlande myndighet och en leverantör.
För mer information:
Förvaltningsrätten i Göteborg
Tel: 031-732 70 00
Fax: 031-711 78 59
E-post:
Lagar och riktlinjer
Offentlig upphandling bygger på EU-direktiv och regleras av lagar som syftar till att värna den fria konkurrensen och ge kommunen och andra möjlighet att göra så kostnadseffektiva inköp som möjligt.
För att kunna följa dessa regler vid inköp behöver en upphandling göras. Detta betyder således att kommunens inköp av varor, tjänster och entreprenader måste föregås av en offentlig upphandling. Alla företag som uppfyller de ställda kriterierna i upphandlingen kan lämna anbud. Vi som kommun måste alltid förhålla oss objektiva och neutrala till alla som vill bli leverantörer och hela upphandlingsprocessen ska präglas av öppenhet och proportionalitet.
De lagar som styr offentlig upphandling bygger på fem grundläggande principer.
Principerna är:
- Lika behandling – Alla anbudsgivare ska behandlas lika. Ingen ska gynnas eller missgynnas
- Icke-diskriminering – Det är förbjudet att diskriminera leverantörer till exempel med annan nationalitet eller att ge ett lokalt företag företräde med anledning av dess geografiska läge.
- Transparens – Upphandlingsprocess och underlag ska präglas av öppenhet. Alla anbudsgivare ska få den information de behöver för att kunna lämna sitt bästa anbud.
- Proportionalitet – Krav på objekt och leverantörer måste stå i proportion till det som ska upphandlas och det faktiska behovet.
- Ömsesidigt erkännande – Intyg och certifikat som är utfärdat av behörig myndighet i annat EU-land ska gälla även i Sverige.
Upphandlingspolicy
Förutom de formella reglerna i upphandlingslagstiftningen har Falkenbergs kommun en policy med tillhörande riktlinjer. Detta för att säkerställa att Falkenbergs kommun har en väl fungerande inköps- och upphandlingsverksamhet.
Du kan läsa mer i vår inköpspolicy och våra riktlinjer.
Utmaningsrätt – rätt att utmana kommunen
"Utmaningsrätt" är ett ord som används för att klargöra om en kommun tillåter att en utomstående, till exempel ett företag, kan utmana kommunens verksamhet och hävda att verksamheten kan skötas på ett annat, mer ekonomiskt fördelaktigt sätt, det vill säga billigare och/eller till en bättre kvalitet.
Falkenbergs kommun har inte antagit några särskilda regler för hur en verksamhetsmässig utmaning skall gå till. Bedömningen har varit att sådana särskilda regler inte behövs, eftersom att en utmaning ändå kommer att prövas av den aktuella nämnden, precis som vilken annan frågeställning som helst.
Kommunfullmäktige har antagit riktlinjer för konkurrensutsättning, riktlinjer som beskriver villkor för extern entreprenad av kommunal verksamhet. Kommunfullmäktige har även utöver ”riktlinjer för konkurrensutsättning” förtydligat att:
"Kommunstyrelsen och nämnderna äger ansvaret att noga pröva alla eventuella initiativ till upphandling eller utmaning av kommunal verksamhet. Om ärendet är principiellt betydelsefullt skall det avgöras av kommunfullmäktige."
Detta uttalande och fastställt dokument Riktlinjer för konkurrensutsättning innebär således i praktiken att så kallad utmaningsrätt även finns i Falkenberg.
Utmana kommunal verksamhet
Vill man utmana en kommunal verksamhet skriver man via brev eller e-post till den nämnd som bedriver verksamheten, eller till kommunstyrelsen, och förklarar vilken verksamhet som utmanas. Här hittar du Riktlinjer för konkurrensutsättning.
Valfrihetssystem i socialtjänsten
Falkenbergs kommun har infört kundval inom hemtjänsten och sysselsättning för psykiskt funktionshindrade. Detta innebär att den som har beslut om dessa tjänster kan välja om det ska vara kommunen eller ett företag som har avtal med socialnämnden som ska utföra tjänsterna.
Kommunen arbetar aktivt med att rekrytera företag som vill verka inom hemtjänstområdet. Välkommen med din ansökan.
Om Inköp och upphandling
Falkenbergs kommun köper varor och tjänster för mångmiljonbelopp varje år. För att främja konkurrensen på marknaden och för att säkerställa att våra gemensamma skattemedel används på bästa sätt, finns ett regelverk om offentlig upphandling.
Regelverket, som är gemensamt för alla länder inom EU, finns till för att säkerställa att varor och tjänster samt entreprenader köps kostnadseffektivt inom offentliga sektorn, och förhindrar samtidigt korruption.
Inköp och Upphandling är Falkenbergs kommuns, dess förvaltningar och bolags främsta resurs när det gäller frågor kring inköp och upphandling. Avdelningen ansvarar för att initiera, samordna och genomföra upphandlingar. I uppdraget ingår vidare även ansvar för kommunens e-handel.
Förutom genomförande av ramavtal som gäller för en eller flera av kommunens förvaltningar och/eller bolag genomför avdelningen även mindre upphandlingar, som kan gälla till exempel ett enstaka fordon eller något specifikt för en förvaltning och/eller bolag. Den här typen av avtal kan exempelvis vara leveransavtal eller samarbetsavtal.
Kontakta oss
Ann-Heléne Klasson
Verksamhetschef inköp och upphandling
0346-88 50 22
Niklas Axell
Upphandlare
0346-88 61 48
Jesper Arnrup
Upphandlare
0346-88 50 19
Maria Videvi
Upphandlare
0346-88 61 59
Ingeborg Haugland
Upphandlare
0346-88 62 81
Linda Edwinson Larsson
Upphandlare
0346- 88 63 22
Alma Ragnarsson
Utvecklingsledare cirkulär ekonomi
0346-88 61 38
Malin Johansson
E-handelsutvecklare
076-495 12 55
Liv Walden
Projektledare/E-handelsutvecklare
072-142 02 03
Gustav Eklund
Inköpsanalytiker
0346-88 63 26