Tröingeskolan
Tröingeskolan är Falkenbergs kommuns största investeringsprojekt någonsin och blir en viktig nyckel för att skapa en hållbar skolorganisation för ett Falkenberg som växer. Skolan utformas för att ge en upplevelse av ”den lilla skolan i skolan”, med flexibla och inspirerande lärmiljöer som ger goda förutsättningar för lärande. Skolan blir en F-9 skola med fyra klasser per årskurs.
Bygget är för närvarande tillfälligt avbrutet
Bolaget som bygger Tröingeskolan har gått i konkurs och bygget är tillfälligt avbrutet.
Flygbild över Tröingeskolan och Tröinge idrottshall.
Flygbild över Tröingeskolan och Tröinge idrottshall.
Skisserna av Tröingeskolan är framtagna av MadeUp och Norconsult.
Skisserna av Tröingeskolan är framtagna av MadeUp och Norconsult.
Skisserna av Tröingeskolan och Tröinge idrottshall är framtagna av MadeUp och Norconsult.
Från vision till verklighet
Planerna på en ny skola i Falkenberg har funnits i flera år och för att den nya skolan ska bli så bra som möjligt har vi gjort ett grundligt arbete. Upphandlad entreprenör för byggnation av skolan och idrottshallen är Henrik Anderssons Byggnads AB.
Byggnationen ska enligt tidplanen vara klar under våren 2025 och skolan kommer att öppna upp för sina första elever vid höstterminens start 2025.
Lärare och elever har fått tycka till
Våra pedagoger, elever, fackliga representanter och experter har aktivt deltagit i utformningen av skolan. Genom olika studier, utredningar och möten har vi säkerställt att skolbyggnaden grundar sig på våra pedagogiska tankar och behov.
Inspiration från andra skolor
En viktig del av vårt arbete har varit att besöka andra skolor runt om i landet. Dessa besök har gett värdefull kunskap och inspiration som har format utvecklingen av Tröingeskolan.
Den lilla skolan i skolan skapar trygghet och tillhörighet
Även om skolan kommer att ha plats för många elever i olika åldrar så är en grundtanke i planeringen av skolan att den även ska kunna upplevas som liten.
Varje stadie får en egen ingång
Skolan kommer att ha olika entréer för eleverna. De som går i F-klass och upp till årskurs 3 får egna ingångar och samma upplägg gäller för eleverna i årskurs 4–6. De äldre eleverna i högstadiets årskurser använder skolans huvudentré. Eleverna kommer att tillbringa större delen av skoldagen i sina egna delar av skolan.
Hemvist ger hemkänsla
För att skapa hemkänsla och gemenskap kommer det upp till årskurs 6 att finnas så kallade hemvister med plats för fyra klasser per hemvist. Här finns det bland annat kapprum, grupprum och undervisningssalar. Hemvisten är den plats där eleverna spenderar mest tid under skoldagen.
Varje hemvist har även en egen torgyta, en öppen plats för samarbete, grupparbeten och fritidsaktiviteter. För de yngre åldrarna blir torgen en del av fritids. Högstadieeleverna har också tillgång till torgytor och ett elevcafé för sociala aktiviteter.
Fritids i skolans lokaler
I skolans lokaler kommer även fritidsverksamhet att finnas. Både Lill-fritids (för de yngre eleverna) och Stor-fritids (för de lite äldre eleverna) kommer att ligga i närheten av eller i de hemvister som dessa elever är i under dagen.
Egen matsal för de yngsta barnen
För att ge förutsättning att skapa en lugnare måltidsmiljö för eleverna får skolan två matsalar, en matsal för eleverna som går i årskurs F-3 och en annan för eleverna i årskurs 4–9. Matsalen för årskurserna F-3 kommer att ligga i anslutning till hemvisterna för F-3 vilket gör att de yngsta eleverna inte behöver gå igenom de allmänna utrymmena.
Välplanerad skola ger goda förutsättningar för lärande
Vi vill skapa inspirerande lärmiljöer som väcker elevernas nyfikenhet, kreativitet och lust att lära.
En skola grundad i nyfikenhet och lärnande
Vårt mål är att skapa en miljö där alla elever ges optimala förutsättningar för sitt lärande. Genom varierande och flexibla lärmiljöer möter vi elevernas olika behov och främjar en tillgänglig undervisning där samarbete och ömsesidigt lärande står i fokus. Här finns inte bara traditionella klassrum med tillhörande grupprum utan även större torgytor som ger utrymme för olika aktiviteter och möjligheter till interaktion.
Vi strävar efter att skapa inspirerande lärmiljöer som stimulerar elevernas nyfikenhet, kreativitet och lust att lära. Våra lokaler är anpassningsbara för olika undervisningsmetoder och behov, vilket möjliggör en varierad undervisning som gynnar alla elever oavsett ämne eller moment.
Specialsalar
Skolan får olika specialsalar för slöjd, hem- och konsumentkunskap, bild, musik och naturorienterande ämnen med tillhörande laborationssalar.
Idrottshall
Skolan kommer att ha en stor idrottshall med två idrottssalar, en fullstor och mindre. Den fullstora går även att dela upp i två delar. Utöver dessa båda salar byggs en aktivitetssal. Intill den fullstora salen blir ett utrymme anpassat för gymnastik. Omklädningsrummen kommer att ha fem duschar vardera med möjlighet till dusch i separat bås.
Bibliotek
Skolbibliotek kommer att finnas centralt placerat på plan 2 i anslutning till huvudtrappan för enkel tillgång för elever och personal.
Skiss av idrottshallen. Framtagen av MadeUp och Norconsult.
Trygg och lekfull utemiljö som inspirerar till lärande
Skolgården ska bjuda in till både lek och lärande och vara en trygg miljö för alla elever.
Sektionsindelat för de olika årskurserna
För att alla elever ska känna att de har sin del på skolgården är den indelad i sektioner, genom trädplanteringar och områden som riktar sig till elever i olika åldrar.
Lek och lärande utomhus
Varje sektion i utemiljön är indelad i tre områden. I ytan som är närmast skolbyggnaden finns möjligheter till lek med till exempel sand, vatten, skapande och gungor. I den mer lekfulla och fartfyllda delen av utemiljön är det ofta mer rörliga aktiviteter och full fart på rasterna. Längst bort från byggnaden finns ett område som karaktäriseras av en parkliknande miljö med mycket träd och växter. Här passar det utmärkt att ha en del av undervisningen i naturvetenskapliga ämne som till exempel teknik och biologi.
Följ med på rundtur i Tröingeskolan
Är du nyfiken på hur skolan ser ut mitt i byggandet? Kolla då in filmen Tröingeskolan Rundtur från december 2023 (7 minuter, Vimeo).
Säker väg till skolan och framtida planer
Vi bygger skolan i den nya stadsdelen Tröingedal som växer fram under de kommande åren. Därför tittar vi också på trafikmiljön i området.
Nya cykelvägar
För att eleverna ska kunna ta sig till och från skolan på ett tryggt och säkert sätt bygger vi flera nya gång- och cykelvägar i området. De nya cykelvägarna ska bindas samman med cykelvägarna i Tröingeberg.
Cykeltunnel under gamla E6
För att det ska vara enkelt att cykla till och från skolan från Fajans planerar vi för en ny cykeltunnel under gamla E6, väg 767. Det är Trafikverket som bygger gång- och cykeltunneln och arbetet påbörjas under hösten 2024. Tunneln kommer att vara särskilt viktig för barn och unga som tar sig mellan den nya Tröingeskolan och Fajans. Beräknat tidsram för projektet är ungefär ett år.
Vi bygger om för säkrare trafik
Vi ändrar Hällinge Ringväg från dagens breda och raka väg till en mer slingrande väg. Det här gör att hastigheterna kan hållas nere. Eftersom det kommer röra sig fler människor i området planerar vi också att göra om trafikplatsen kring Tröingeberg. Vi gör även en ny cirkulationsplats på Lasarettsvägen med anslutning mot väg 767 och Hällinge ringväg. Arbetet med att bygga om för säkrare trafik är påbörjat.
Ytor för hämtning och lämning
En del i att bygga en ny skola är att titta på hur elever och vårdnadshavare enkelt kan ta sig till och från skolan. Vi lägger stor vikt vid att det ska vara enkelt och säkert att ta sig till skolan med cykel. Skolan kommer att ha ytor där man kan lämna elever med bil och där skolbussar kan stanna till.
Skolan blir vänd från nuvarande bostadsområde
Mellan dagens bostadsområden och den nya skolan blir det ett mindre grönområde med träd samt cykelbana och väg. Vi utformar skolområdet så att skolbyggnaderna ramar in skolgården. På så sätt blir skolbyggnaderna ett ljudskydd som håller nere ljudet från skolgården mot dagens bostäder i närheten.
Vi bygger smart för ekonomisk och social hållbarhet
Falkenberg växer och fler barn och unga behöver skolundervisning. Att bygga en ny skola är en stor investering och därför har vi också frågat oss om det har funnits några bra alternativ.
Helhetslösning
Vi har undersökt kostnadseffektiviteten i att genomföra renoveringar av Vinbergsskolan och Fajansskolan. Tyvärr visar resultatet att kostnaderna för en sådan omfattande renovering skulle bli för höga. Vinbergsskolan består av flera separata byggnader, vilket komplicerar möjligheterna att hitta smarta och kostnadseffektiva lösningar. Mot bakgrund av detta har beslutet fattats att istället investera i en helhetslösning som inte bara täcker behoven för Vinbergsskolan och Fajansskolan utan även avlastar våra andra högstadieskolor i centrumområdet.
Fler unga falkenbergare
Falkenberg växer och då måste vi planera för hur vi långsiktigt kan ge fler elever en utbildning av hög kvalitet i ändamålsenliga lokaler. Historiskt sett och i våra befolkningsprognoser växer Falkenberg mest i centrum och i centrumnära områden. Tröingeskolan ligger i ett område som väntas växa de närmaste åren.
Utemiljön efter skoltid
I den nya stadsdelen där vi bygger skolan kommer det finnas lekplatser och skolans utemiljö blir också en viktig del av leken i området. Ambitionen är att barn kan leka på skolgården även efter skoltid. På ett liknande sätt ska delar av själva skolbyggnaden kunna användas efter skoltid. Föreningslivet ska kunna dra nytt av idrottshallarna på skolområdet och studieförbund, föreningar och andra organisationer ska kunna använda delar av skolans lokaler till sin verksamhet.
En hållbar skola
Vid utformningen av Tröingeskolan har hållbarhetsaspekter varit centrala, vilket bekräftar kommunens engagemang för att bygga en hållbar framtid både socialt, ekonomiskt och ekologiskt.
Hållbar utformning av skolan
Skolbyggnaden är konstruerad för att möta dagens och framtidens undervisningsbehov genom flexibla lokaler som kan anpassas över tiden. Denna flexibilitet möjliggör också en effektiv användning av skolans utemiljö och lokaler utanför ordinarie skoltid.
En viktig del av utformningen av skolan och dess angöringar är att främja cyklande till skolan för både elever och personal. Infrastrukturen är planerad efter att göra cykling till och från skolan enkelt och bekvämt.
Valet av material och installationssystem har gjorts med hänsyn till ekonomiska, funktionella och miljömässiga aspekter både under byggprocessen och skolan väl är i drift. Materialvalen inkluderar miljövänligt tegel, stål, armering och betong. Dessutom installeras solceller på idrottshallen, dagvatten hanteras lokalt på skolgården, gröna tak används och jordmassor från byggnationen återanvänds för att förbättra utemiljön.
Denna helhetsansats för hållbarhet strävar inte bara efter att minimera miljöpåverkan utan också att skapa en hälsosam och stimulerande miljö för skolans användare under lång tid framöver.
En hållbar skola för ett växande Falkenberg
För att skapa en hållbar skolorganisation för ett växande Falkenberg tog barn- och utbildningsnämnden under våren 2020 beslut om ny skolorganisation för kommunens grundskolor. Beslutet är fattat utifrån både pedagogiska, ekonomiska och sociala hållbarhetsperspektiv. Tröingeskolan är en viktig nyckel för att uppnå detta.
Tröingeskolans upptagningsområde
När Tröingeskolan är färdig ändrar vi skolornas upptagningsområden. På kommunens hemsida kan du läsa mer om Falkenbergs kommuns skolorganisation och våra olika upptagningsområden.
Skolorganisation och upptagningsområden från och med läsåret 2025/2026
Detaljplan
Parallellt med planeringen av skolan tog vi fram en detaljplan för området.
Här bygger vi Tröingeskolan
Falkenberg Växer