Nedan följer instruktioner för vilka grupper som ska ha SITHS-kortet respektive det egenutgivna Falkenbergskortet (smartkort).
Vilka ska ha SITHS-kort?
Endast du som behöver komma åt Ineras, och nationella tjänster behöver ett SITHS-kort. Exempel på IT-system som kräver SITHS-kort är NPÖ, Pascal, Migrationsverkets e-tjänst, Lifecare och Appva MCSS. Behöver du inte komma åt de här tjänsterna så ska du endast ha Falkenbergskortet.
All tillsvidareanställd personal i Falkenbergs kommun ska ha ett smartkort. Det innebär att du som behöver ett SITHS-kort i din tjänst ska ha två kort (SITHS-kortet ersätter inte smartkortet)
Hur får man ett Falkenbergskort?
Egenregi:
Ansvarig chef (eller annan behörig beställare) beställer behörighet till medarbetaren via Soc-ITs e-tjänst. Soc-IT har en vecka på sig att skapa behörigheterna och när de är klara så meddelas beställaren och i samband med det så kan medarbetaren gå till Kontaktcenter och fotografera sig för smartkort.
När kortet är klart så får medarbetaren en notis via mejl går då tillbaka till Kontaktcenter för att hämta sitt smartkort. I samband med det här så ska medarbetaren legitimera sig, samt välja en 6-siffrig kod.
Om ett Falkenbergskort kommer bort ska kortet spärras på telefon: 0346-88 60 00. Därefter tas beslut om hur användaren får ett nytt kort eller ett reservkort.
Viktigt!
Kortet ska återlämnas till chefen den sista arbetsdagen. Om inte detta sker måste chefen kontakta användaren i efterhand för att få kortet återlämnat. Användaren får en underskriven kvittens på att kortet är återlämnat.