Här kan du hitta några av de vanligaste frågorna som rör föreningslivet.
Här hittar du information om hur du startar en förening
Här hittar du information om hur man söker bidrag.
Om du gör en ny ansökan så frågar programmet efter dokument i tredje steget (dokumenthantering) av er ansökan. Välj ”Ladda upp nu” i rullistan och klicka sedan på ”Välj fil” och leta upp det dokument som ska laddas upp och klicka på den blå rutan ”Ladda upp fil”. Ska ni ladda upp fler dokument gör ni likadant med resterande dokument.
Logga in på sidan där ni gjort er ansökan om bidrag. Välj ”Dokumenthantering” uppe till vänster på sidan och klicka på ”ladda upp filer”. I rullistan väljer ni sedan vilken typ av dokument ni ska ladda upp och om det ska kopplas till någon av era ansökningar väljer ni det i rullistan som kommer fram. Klicka på ”Välj fil” och leta upp det dokument som ska laddas upp och klicka på den blå rutan ”Ladda upp fil”.
Symbolen ska vara blå för att den ska gå att klicka på och du måste vara inloggad för att kunna söka bidrag. Om du är inloggad och symbolen fortfarande är svart kan det bero på att föreningen ej är godkänd. Titta längst upp ovanför alla bidrag där information om er förening står. Står det att ”nytt godkännande krävs” måste ni göra detta under Uppdatera föreningsuppgifter
För att ändra föreningens medlemsantal loggar du in på sidan ”Uppdatera föreningsuppgifter”. Scrolla ner till Medlemsdata och välj ”redigera”. Ändra till rätt medlemsantal och klicka på spara.
För att godkänna er förening loggar du in på sidan ”Uppdatera föreningsuppgifter”. Scrolla längst ner på sidan och bocka i rutan och klicka på godkänn.
För att lägga till en ny ledare måsta du ha ledarens personnummer med alla tio siffror. Klicka på ”ledare” i den gröna huvudmenyn. Klicka sedan på ”Skapa eller återaktivera ledare”, fyll i personnumret och klicka sedan på ”Gå vidare”. Fyll i uppgifterna om ledaren och koppla ledaren till de närvarokort den är ledare för och klicka på ”spara”.
Du skapar ett nytt närvarokort genom att först välja den ledare som ska var ledare på det kortet. Skriv namnet på kortet och klicka sen på ”Skapa kort”.
När en ny period startar antingen den 1 juli eller 1 januari måste alltid den första träningen registreras via en inloggning på dator. Först när detta är gjort kan ledarna registrera närvaro via det mobila gränssnittet.
Nej det finns ingen app men det finns ett mobilt gränssnitt. Klicka på länken nedan och välj sedan ”för mobilen”. http://ukf.umea.se/aktivitetskort
Första registreringen på ett närvarokort måste vara gjord via dator om inte är detta är gjort går det inte att starta ApN via telefonen.
Föreningsadministratören kan lägga till nya ledare, hantera närvarokort och göra ansökan om lokalt aktivitetsbidrag.
För att skicka in en periodrapport, tryck menyvalet ”Periodrapport”. Välj därefter den period som är aktuell i rullistan ”Välj period”. Tryck därefter ”Skicka in” för att skicka in periodrapporten till kommunen (godkänna). Markera kryssrutan "Härmed intygar jag att uppgifterna är sanningsenliga och korrekta", och tryck "Godkänn föreningens närvarokort". Det går inte att söka bidrag innan perioden är avslutat (30 juni respektive 31 december).
Det är bara kommunadministratören som kan registrera personer med särskilt stöd så kontakta kommunens kontaktcenter för att få hjälp.
Uppladdningen till ApN görs manuellt, genom att från Idrottonline ladda ner en XML-fil. Därefter kan en föreningsadministratör ladda upp filerna i APN på följande sätt:
När uppladdningen har genomförts återfås "Resultat: Lyckades" eller "Resultat: Misslyckades" tillsammans med information om vad som skett vid både lyckad och misslyckad inläsning. Denna information försvinner om ni navigerar vidare.
Observera att uppladdad data blir synlig i APN först då den har kontrollerats mot regelverket. Detta sker automatiskt några gånger per timme, och tar olika lång tid beroende på systemets belastning.
Glöm inte att bidraget ska sökas vi ApN så när överföringen är klar så kan ni logga in på ApN och söka bidraget. Se frågan ”Hur söker vi bidraget när en period är slut” längre upp.
Det sker en direkt överföring från Laget.se till ApN när föreningen väljer att göra detta i Laget.se
Glöm inte att bidraget ska sökas vi ApN så när överföringen är klar så kan ni logga in på ApN och söka bidraget. Se frågan ”Hur söker vi bidraget när en period är slut” längre upp.
Det sker en automatisk överföring varje natt till ApN, ni som förening behöver inte göra någonting.
Glöm inte att bidraget ska sökas vi ApN så när överföringen är klar så kan ni logga in på ApN och söka bidraget. Se frågan ”Hur söker vi bidraget när en period är slut” längre upp.
Ja, det finns bra manualer till ApN med svar på de flesta frågor.
Vid frågor eller synpunkter, hör av dig till vårt kontaktcenter. Du får svar direkt eller blir hänvisad till rätt person.
Kontaktcenter
Stadshuset, Kuben, Rådhustorget 3C
311 80 Falkenberg
Telefon: 0346-88 60 00
E-post:
Öppettider Kontaktcenter
Måndag-torsdag 8-17
Fredag 8-15
Dag före röd dag eller afton 8-15