Skip to main content

Behörigheter till socialförvaltningens IT-system

När du anställer en ny medarbetare så måste du göra en beställning på behörigheter till socialförvaltningens IT-system. Detta görs av dig som chef, eller av dig utsedd person. Du beställer och avslutar behörigheter för dina medarbetare via vår e-tjänst IT-behörighet för socialförvaltningen.

pdf Behörigheter till socialförvaltningens IT system – rutin(247 KB)

Beställningen gäller behörighet i våra system Combine, IntraPhone, Appva MCSS, Swedlock (digital nyckel), DF Respons, smartkort, QlikView (LIS), Citrix och Lifecare.

Innan du beställer behörigheterna så ska din medarbetare läsa igenom detta dokument:

pdf Riktlinje informationssäkerhet för medarbetare och förtroendevalda(377 KB)

System som kräver SITHS-kort

Om medarbetaren behöver behörighet till Appva MCSS webb, Lifecare, NPÖ, Pascal, Migrationsverket och nationella kvalitetsregister som Senior alert och Svedem krävs SITHS-kort.

Här kan du läsa mer om SITHS-kort

Utökad eller tillfällig behörighet

Vid utökad eller tillfällig behörighet i något system alternativt till annan verksamhet räcker det att ansvarig chef lägger ett ärende i Soc-IT Helpdesk (som finns under "mina program" på intranätets startsida)..

Du ska då meddela fullständigt namn, personnummer, i vilket eller vilka system medarbetaren behöver utökad behörighet i och vilken typ av behörighet och/eller vilken verksamhet medarbetaren behöver tillfällig behörighet i.

Obs!

Tänk på att medarbetaren ska lämna tillbaka telefon, digital nyckel och SITHS-kort/Falkenbergskort när anställningen avslutas.

Åtkomst till V-katalogen

Om din medarbetare behöver behörighet till V-katalogen lägger du ett ärende i IT support - Självservice (som finns under "mina program" på intranätets startsida.

Kontakt

Skapa ett ärende i Soc-IT Helpdesk så hjälper vi dig. Är ditt ärende inte av akut karaktär, kan du förvänta dig svar senast inom en vecka.

Fråga Falkis

AI kan begå misstag. Kontrollera viktig information. Om Fråga Falkis