När du anställer en ny medarbetare så måste du göra en beställning på behörigheter till socialförvaltningens IT-system. Detta görs av dig som chef, eller av dig utsedd person. Du beställer och avslutar behörigheter för dina medarbetare via vår e-tjänst IT-behörighet för socialförvaltningen.
System som kräver SITHS-kort
Om medarbetaren behöver behörighet till Appva MCSS webb, Lifecare, NPÖ, Pascal, Migrationsverket och nationella kvalitetsregister som Senior alert och Svedem krävs SITHS-kort.
Här kan du läsa mer om SITHS-kort
Utökad eller tillfällig behörighet
Vid utökad eller tillfällig behörighet i något system alternativt till annan verksamhet räcker det att ansvarig chef lägger ett ärende i Soc-IT Helpdesk (som finns under "mina program" på intranätets startsida)..
Du ska då meddela fullständigt namn, personnummer, i vilket eller vilka system medarbetaren behöver utökad behörighet i och vilken typ av behörighet och/eller vilken verksamhet medarbetaren behöver tillfällig behörighet i.
Åtkomst till V-katalogen
Om din medarbetare behöver behörighet till V-katalogen lägger du ett ärende i IT support - Självservice (som finns under "mina program" på intranätets startsida.
Kontakt
Skapa ett ärende i Soc-IT Helpdesk så hjälper vi dig. Är ditt ärende inte av akut karaktär, kan du förvänta dig svar senast inom en vecka.