FBG-modellen – där skolor och företag möts

Det ska vara enkelt för skola och näringsliv att göra saker tillsammans. I Falkenbergs kommun finns ett digitalt verktyg där du kan registrera ditt företag.

Genom att registrera ditt företag säger du att du tycker att det är viktigt att träffa elever och lärare. Du vill vara med och rusta våra elever med kunskap och värderingar som du är i behov av när du anställer. Lärarna använder verktyget för att enkelt få kontakt med dig och ditt företag.

Hur samarbetet/aktiviteten ska se ut bestämmer du tillsammans med läraren.

Vinster för dig som företagare

Detta händer när du gör saker tillsammans med skolan:

• Du väcker intresse och nyfikenhet för din bransch. Det gör att fler vill jobba med det du brinner för, vilket ger dig en större rekryteringsbas i framtiden.
  • Du får möjlighet att påverka vilka värden eleverna får med sig ut i arbetslivet för att få jobb hos mig behöver du tycka att detta är kul och spännande; för att få jobb hos mig behöver du ha de här egenskaperna; hos oss värderar vi det här högt.
  • Du bidrar med att skapa framtidstro.
  • Du gör en insats där eleven får en chans att uppleva ett nytt område som eleven kanske aldrig kommit i kontakt med annars – du väcker nya intressen och insikter.
  • Du bidrar med att koppla ihop din verklighet med skolans ämnen. Detta gör att eleven kan få svar på ”varför ska jag lära mig det här?”
  • Du hjälper till med att öka motivationen för vidare studier.
  • Du lär känna dina framtida medarbetare redan nu.

Visst vill du också göra roliga saker tillsammans med skolan? Du har möjlighet att samarbeta med allt från förskola upp till vuxenelever du väljer själv.

Läs mer och registrera ditt företaglänk till annan webbplats

Vi som arbetar med att göra det enkelt att samarbeta mellan skola och näringsliv är

• Näringslivsavdelningen - Kommunstyrelseförvaltningen
  • Kvalitets- och utvecklingsavdelningen - Barn- och utbildningsförvaltningen