Pågående tester
Här kan du se vilka tester som pågår i kommunen just nu. Du kan se vilken fas testerna är i och följa utvecklingen. På sidan har vi samlat både innovationstester och verksamhetstester.
Kontakt
Camilla Karlsson
0346-88 64 39
Testens olika faser
Alla tester går igenom olika faser. Testerna går först igenom en utforskande fas där vi kartlägger problemet, hittar lösningar och beslutar vilken idé vi ska följa. Därefter börjar vi fila på själva prototypen eller lösningen av problemet. Denna fas kallar vi "Hittar lösningar". När vi tror att vi hittat en passande lösning eller skapat en prototyp är det dags att gå in i testfasen. Efter att vi har testat och fått fram ett reslutat går vi in i nästa fas, där vi utvärderar hur testet har gått.
I utvärderingen ser vi om vi kan gå vidare och införa det nya arbetsättet eller om vi behöver backa något steg och testa något annat.
Pågående tester
Faserna
- Utforskar
- Hittar lösningar
- Testar
- Utvärderar
- Implementerar

Digitalisera handbok för miljö- och hälsoskyddsförvaltningen
Hittar lösning
Miljö- och hälsoskyddförvaltningen har en femhundra sidor lång handbok i PDF-format som är svår att hitta i och att uppdatera. Verksamheten vill kunna hitta sina rutiner och relevant information på ett snabbt och effektivt sätt.

Automatisera hanteringen av behörigheter
Hittar lösning
Socialförvaltningen vill automatisera behörighetshantering för att frigöra värdefull tid. Här testar vi hur vi kan effektivisera hur vi tilldelar och hanterar användares åtkomst till system och information.

Öka invånarnas delaktighet i stadsutveckling
Hittar lösning
Det här testet handlar om hur vi genom digitala verktyg kan öka dialog och samskapande med våra invånare kring stadsutveckling. Vi gör testet inom ramen för ett projekt som heter Centrumlyftet.

Förenkla tillsynsprocessen för farligt avfall
Hittar lösning
Kommunens tillsyn av farligt avfall är tidskrävande för både handläggare och verksamheter. Nu undersöker vi möjligheten att automatisera processen för att frigöra tid och resurser. Målet är en mer effektiv hantering som gynnar både miljön och de inblandade.

Utveckling av synpunktshantering och felanmälan
Implementerar
Varje dag får kommunen in flera synpunkter och felanmälningar som de behöver hantera. Vi vill försöka minska administrationen och samtidigt korta ner handläggningstiden för att kunna ge våra invånare snabbare svar.

Utveckling av kommunens dashboard
Testar
Dashboarden är till för att hjälpa dig att visualisera data men den hjälper dig även genom att automatisera hanteringen och analyseringen av data.

Rapportering av matportioner
Hittar lösning
Varje dag serverar våra kommunala kök mängder med måltider i våra verksamheter. Varje måltid blir registrerad och förs sedan manuellt in i bokföringen. Nu startar vi ett test för att se hur vi kan effektivisera hanteringen av måltidsrapporteringen.

Utveckling av kommunens AI-assistent
Testar
Varje dag söker Falkenbergs kommuns invånare information på vår webbplats. AI-assistenten ska hjälpa dem att hitta rätt svar på deras frågor och på så sätt leverera en snabbare och mer träffsäker service.
Innovation i Falkenbergs kommun