Frågor och svar – vikarier inom vård och omsorg
På denna sida hittar du svar på vanligt förekommande frågor. Längst ner på sidan hittar du även kontaktuppgifter till bemanningsenheten. Dit kan du vända dig om du har ytterligare frågor.
Planera arbetet
När behöver jag vara på jobbet?
Du ska komma till jobbet sÃ¥ att du är ombytt och klar när ditt arbetspass börjar.Â
Hur gör jag för att få jobbpass?
Du lägger din tillgänglighet i Time Care pool. Bemanningsenheten använder sig av direktbokning som innebär att du blir bokad utifrån den tillgänglighet som du lägger i Time Care pool. Det innebär att du inte kommer att få förfrågningar som du tackar ja eller nej till. Du kommer att se bokningen i Time Care pool och via ett sms.
Du kommer bara få arbetspass om du har lagt tillgänglighet i Time Care pool. Lägger du ingen tillgänglighet kommer du inte få några arbetspass.
Vad menar vi med tillgänglighet?
Med tillgänglighet menar vi att du lägger in alla de dagar och tider som du kan jobba. Ditt ansvar är att du ska vara redo för att jobba från den tid du har lagt tillgänglighet. Direktbokningen kan ske samma dag.
Får jag jobbpass alla dagar som jag lagt tillgänglighet?
Nej, du får inte automatiskt jobbpass alla dagar som du lagt tillgänglighet. Det beror fortsättningsvis på om enheterna är i behov av personal och om du får ihop din dygns- och veckovila.
Kan jag ändra min tillgänglighet?
Om du behöver ändra tillgänglighet så gör det så fort du vet att du inte kan en viss dag. Du kan inte ändra tillgänglighet om du redan fått en direktbokning.
Kan jag göra en intresseanmälan till några jobbpass?
Ja, du kan göra en intresseanmälan till vissa arbetspass via Time Care pool. Detta gör du under fliken lediga jobb.
Vad händer om jag inte dyker upp på arbetsplatsen när jag blivit direktbokad?
Om du inte har giltiga skäl kommer det att registreras som olovlig frånvaro.
Hur vet jag vad ska göra på jobbet?
All planering ligger i Intraphone och i brukarens genomförandeplan (som beskriver brukarens behov och insatser). Om du har delegering för att ge medicin, sÃ¥ signerar du det i Appva. Â
Jag vill jobba på fler enheter än där jag nu är placerad. Går det?
Det kan vara möjligt. Hör av dig till bemanningsenheten så kan ni ha en dialog kring detta.
GÃ¥r det att byta arbetspass?
Ordinarie personal får inte byta arbetspass med vikarier, men under sommaren kan du som är vikarie byta arbetspass med andra vikarier. Då meddelar du bytet till den assistent eller teamsamordnare som jobbar på din enhet.
OBS! Under resten av Ã¥ret kan inte heller vikarier byta tider med varandra.Â
Vad gäller kring dygns- och veckovila?
Den 1 oktober 2023 skärptes reglerna kring dygns- och veckovila. Det innebär att du måste ha minst elva timmars sammanhängande dygnsvila under varje period på 24 timmar.
Veckovilan ska vara 36 timmar på en sjudagarsperiod.
Får jag ha med mig min privata mobil när jag jobbar?
Du får ha med din mobiltelefon, men den får inte användas för privata ändamål under arbetstid. Däremot kan du ju få jobbföfrågningar som du kan behöva svara på.
Ditt verktyg i arbetet är en mobiltelefon som tillhör arbetsplatsen. I mobiltelefonen sköter du även all dokumentation och signerar insatser.
Sjukdom och vård av barn, vab
Hur gör jag om jag blir sjuk eller behöver vara hemma med sjukt barn?
Jobbar du på ett särskilt boende eller inom funkktionsstöd kontaktar du den enhet där du är placerad och berättar att du är sjuk/ska vabba. Jobbar du inom hemtjänsten ska du ringa Avonovas sjuk- och frisktjänst på 08-556 456 37. Detta ska du göra så fort som möjligt så att verksamheten hinner ringa in en annan vikarie.
Behöver jag testa om jag har covid-19?
Nej, det finns inte längre något krav att testa om man har covid-19.
Inloggningsuppgifter, mejl och lönespecifikation
Vart vänder jag mig när mina lösenord, inlogg och behörigheter inte fungerar/stämmer?
När du blir anställd får du inloggningsuppgifter till aktuella system av bemanningsenheten. Du bör testa inloggningsuppgifterna så snart som möjligt för att säkerställa att det fungerar när du ska ha ditt första arbetspass. Fungerar inte dina lösenord så vänder du dig till en bemanningssamordnare, så hjälper de dig med detta.
Gäller det behörighet till kommunens intranät, inklusive din mejl, så kan du själv ändra ditt lösenord genom att gå in på losenord.falkenberg.se och klicka på "Jag har glömt mitt lösenord.
Gäller det behörighet till Time Care Pool, så kontaktar du bokningen på bemanningsenheten på 0346-88 53 00.
Hur ser jag min lönespecifikation?
Du går in via viw.falkenberg.se men om det är utanför kommunens nätverk går du in via https://viw.falkenberg.se/PMobile för mobilen. Du klickar på min lön för att se din lönespecifikation.
Hur gör jag för att komma åt min jobbmejl?
När du anställdes fick du ett mejl från Falkenbergs kommun med dina användaruppgifter. Ditt användarnamn består av de två första bokstäverna i ditt för och efternamn samt en siffra och skriver in ditt lösenord. Du går in på mina program och klickar på office 365 mejl.
OBS! Använder du en kommuntelefon eller dator så kommer du åt Outlook vart du än befinner dig. Men vill du komma åt din jobbmejl på en privat enhet så krävs det att du har Outlook som applikation i telefonen eller installerad på en dator. Det är dock inget som kommunen hjälper till med.
Måste jag läsa min mejl?
Du förväntas läsa och ha koll på din jobbmejl, det är en viktig informationskanal. Vi ställer dock inga krav på att du ska läsa dina mejl när du är ledig.
Utöver din mejl så förväntas du läsa de meddelanden du får när du är inloggad i Intraphone.
Du loggar in med dina användaruppgifter som du fick via mail när du anställdes. Ditt användarnamn består av de två första bokstäverna i ditt för och efternamn samt en siffra och skriver in ditt lösenord.
System inom socialförvaltningen
Hur får jag tillgång till lösenord till APPVA?
När du blir anställd och får delegering, så beställer bemanningsenheten behörighet hos Soc-IT i Appva via en behörighetsblankett. Du får sedan inloggningsuppgifterna från din bemanningssamordnare.
Hur får jag tillgång till lösenord till Intraphone?
När du blir anställd så fyller bemanningsenheten i en behörighetsblankett för dig och gör en beställning hos Soc-IT. En bemanningssamordnare meddelar sedan dig dina behörigheter.
Jag har fått delegering i Appva MCSS, men jag kan inte logga in. Varför?
Du får delegering av ansvarig sjuksköterska. I samband med det ska din chef också meddela Soc-IT att du ska få behörighet in i systemet.
Jag har fått behörighet i Appva MCSS, men jag kan inte signera medicin. Varför?
Även om du hunnit få behörighet in i Appva MCSS, så krävs det att du fullföljt delegeringsutbildningen och blivit godkänd av ansvarig sjuksköterska för att du ska kunna få dina delegeringar och kunna signera medicin i Appva MCSS.
Ge läkemedel till brukare
MÃ¥ste jag ge medicin till brukarna?
Det är önskvärt att du gör det som en del i ditt uppdrag eftersom det underlättar planeringen av arbetet. Du kommer att fÃ¥ en utbildning kring att hantera läkemedel.Â
Hur fungerar det med läkemedelsdelegering?
Din chef kommer att anmäla dig när du är klar för delegeringsutbildning. Du kommer då att få ett mejl med information om hur du går tillväga. Du ska genomföra både basutbildningen och utbildningen Jobba säkert med läkemedel. När du gjort de digitala utbildningarna kommer du att bli kontaktad av den sjuksköterska som är ansvarig för den verksamhet där du jobbar.
Arbetsmiljö
Vem pratar jag med angående min arbetssituation?
I första hand pratar du med chefen på enheten där du jobbar, men du kan även ringa din kontakt på bemanningsenheten.
Lön och ersättning
Hur mycket får jag i lön?
Ingångslönen varierar beroende på din ålder. Men som outbildad 18-åring som inte har någon tidigare erfarenhet av arbete inom vård och omsorg får du en heltidslön på 20 130 kronor i månaden, före skatt. Tillsammans med semesterersättningen blir det 22 545 kronor i månaden, före skatt.
Utöver det får du ersättning för obekväm arbetstid vid kvälls- och helgarbete. Jobbar du till exempel varannan helg och några kvällar så hamnar lönen på 24 625 kronor, före skatt.
Vad får du då ut i lön?
Skatteavdraget varierar beroende på om du har andra inkomster under året, men med normalskatt får du 19 300 kronor utbetalt för en månads arbete, utifrån exemplet här ovan.
Vilket datum får jag lön?
Den 27:e efterkommande månad. om den 27:e infaller på en helg eller en röd dag så betalas lönen ut sista vardagen innan den 27:e.
Vad finns det för olika ersättningar?
Det är olika ersättningar beroende på vilket område du arbetar inom. När du arbetar inom vård och omsorg får du ersättning för obekväm arbetstid. Inom funktionsstöd finns det även en jourersättning när du har sovande jour på natten.
Kontakta bemanningsenheten
I Falkenbergs kommun är alla vikarier anställda av bemanningsenheten. Välkommen att höra av dig till oss om du har frågor, eller om du är intresserad av att jobba som vikarie inom vård och omsorg.
Bemanningssamordnare
Agnes Stolt
0346-88 69 43
076-513 03 82
Bemanningssamordnare
Jessica Gripse
0346-88 66 89
072-233 07 91
Bemanningsledare
Alexandra HÃ¥kansson
0346-88 52 90
079-060 71 94
Jobba hos oss