Tillfällig vistelse i Falkenberg
Ska du tillfälligt vistas i Falkenbergs kommun och behöver stöd och hjälp under din vistelse?Â
Hemtjänst
Planerar du att besöka Falkenbergs kommun och har behov av hemtjänst sÃ¥ kan du fÃ¥ hjälp med detta. Du kontaktar dÃ¥ din bistÃ¥ndshandläggare i din hemkommun. Din bistÃ¥ndshandläggare kontaktar sedan Falkenbergs kommun. Eftersom det krävs planering för att fÃ¥ hemtjänsten att fungera ber vi dig att kontakta din bistÃ¥ndshandläggare i god tid före din resa, minst tre veckor innan.Â
Hemsjukvård
Har du hemsjukvÃ¥rd i hemmet och behöver det under din vistelse i Falkenberg, vänder du dig till hemsjukvÃ¥rden i din kommun i god tid innan din vistelse. HemsjukvÃ¥rden i din kommun bedömer ditt behov och kontaktar hemsjukvÃ¥rden i Falkenbergs kommun.Â
Hjälpmedel
Behöver du hjälpmedel, till exempel rullstol eller rollator under din vistelse i Falkenberg tar du i första hand med dina egna hjälpmedel hemifrÃ¥n.Â
Information till bistÃ¥ndshandläggare Â
Beställning av insatser i Falkenbergs kommun enligt 2a kap. 6 § socialtjänstlagen görs via särskild beställningsblankett:
pdf
Beställningsunderlag tillfällig vistelse i Falkenberg
(254 KB)
 Bosättningskommunen ansvarar för att blanketten är komplett ifylld och inkommen senast två veckor innan vistelsens start. Beställningen ska vara anpassad till de förutsättningar som bostaden i Falkenbergs kommun har.
Förutsättningarna skiljer sig ofta från de i hembostaden och kan innebära större eller mindre behov av stöd. Bosättningskommunen bifogar den dokumentation som krävs för att beslutet kan verkställas med god kvalitet, exempelvis utredning med behovsbedömning, genomförandeplan eller annan specifikation av insatserna. Om beställningen avser hälso- och sjukvårdsuppgifter som enligt bedömning kan utföras som egenvård ska ett egenvårdsintyg bifogas. Om detta inte följs kan det innebära att verkställigheten blir försenad.
Fakturering
Falkenbergs kommun fakturerar bosättningskommunen efter vistelsens slut enligt utförd tid.
Det är bosättningskommunens ersättningsbelopp som gäller, därför måste era belopp anges på beställningsblanketten. Ersättningsbeloppet är det belopp ni ersätter er utförare med, inte det som brukaren betalar i avgift. Om ersättningsbeloppet inte anges kommer Falkenbergs kommuns ersättningsbelopp att faktureras.
Information till hemsjukvård i annan kommun
Beställning av hemsjukvård görs via särskild beställningsblankett. För information, beställningsblankett och offert ta kontakt med Falkenbergs hemsjukvård.
Om brukaren ska vistas på område Norr (norr om ån Ätran) eller Inland, ring: 0346-88 54 71.
Om brukaren ska vistas på område Söder eller behöver hjälp på natten, ring 0346-88 54 82. Faxnummer: 010-150 96 07
Biståndsenheten postadress
Falkenbergs kommun
Socialförvaltningen
Biståndsenheten
311 80 Falkenberg
Biståndsenheten faxnummer
010-150 93 27
Kontakt
-
Vid frågor eller synpunkter, hör av dig till vårt kontaktcenter. Du får svar direkt eller blir hänvisad till rätt person.
Telefon: 0346-88 60 00
Mejl:Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.