Skip to main content

Tillfällig vistelse i Falkenberg

Ska du vistas tillfälligt i Falkenbergs kommun och behöver stöd och hjälp under din vistelse? 

Hemtjänst

Planerar du att besöka Falkenbergs kommun och har behov av hemtjänst så kan du få hjälp med detta. Du kontaktar då din biståndshandläggare i din hemkommun. Din biståndshandläggare kontaktar sedan Falkenbergs kommun. Eftersom det krävs planering för att få hemtjänsten att fungera ber vi dig att kontakta din biståndshandläggare i god tid före din resa, minst tre veckor innan. 

Hemsjukvård

Har du hemsjukvård i hemmet och behöver det under din vistelse i Falkenberg, vänder du dig till hemsjukvården i din kommun minst tre veckor innan din vistelse. Hemsjukvården i din kommun bedömer ditt behov och kontaktar hemsjukvården i Falkenbergs kommun. 

Hjälpmedel

Behöver du hjälpmedel, till exempel rullstol eller rollator under din vistelse i Falkenberg tar du i första hand med dina egna hjälpmedel hemifrån. 

Läs mer om hjälpmedel.

För dig som ska beställa insatser

Du som är biståndshandläggare eller arbetar inom hemsjukvården i hemkommunen beställer de insatser som din brukare eller patient behöver via våra e-tjänster.

Socialförvaltningen i Falkenbergs kommun har ansvar för basal hemsjukvård i ordinärt boende. Vid tillfällig vistelse i Falkenbergs kommun ska hemkommunen eller hemregionen beställa de insatser som behövs enligt följande villkor:

  • Beställningen ska ha inkommit till Falkenbergs kommun senast tre veckor innan personens ankomstdatum.
  • Fakturering sker efter vistelsens slut om inget annat avtalats. För insatser debiteras hemkommunen/hemregionen 517 kronor per besök.
  • HemsjukvÃ¥rden kontaktar beställande region/kommun efter inkommen beställning.
  • Patienten mÃ¥ste ta med sig de hjälpmedel, läkemedel, infusionsvätskor och pumpar samt förbrukningsartiklar (till exempel inkontinenshjälpmedel, förbandsmaterial och medicinteknisk utrustning) som hen behöver under hela vistelsen.
  • Vid frÃ¥gor, ring eller maila kommunens kontaktcenter.

Beställning av insatser i Falkenbergs kommun enligt 2a kap. 6 § socialtjänstlagen görs via en e-tjänst.

Bosättningskommunen ansvarar för att beställningen är komplett och inkommen senast tre veckor innan vistelsens start. Beställningen ska vara anpassad till de förutsättningar som bostaden i Falkenbergs kommun har.

Förutsättningarna skiljer sig ofta från de i hembostaden och kan innebära större eller mindre behov av stöd. Bosättningskommunen bifogar den dokumentation som krävs för att beslutet kan verkställas med god kvalitet, exempelvis utredning med behovsbedömning, genomförandeplan eller annan specifikation av insatserna. Om beställningen avser hälso- och sjukvårdsuppgifter som enligt bedömning kan utföras som egenvård ska ett egenvårdsintyg bifogas. Om detta inte följs kan det innebära att verkställigheten blir försenad.

Fakturering

Falkenbergs kommun fakturerar bosättningskommunen efter vistelsens slut.

Det är bosättningskommunens ersättningsbelopp som gäller, därför måste era belopp anges i beställningen. Ersättningsbeloppet är det belopp ni ersätter er utförare med, inte det som brukaren betalar i avgift. Om ersättningsbeloppet inte anges kommer Falkenbergs kommuns ersättningsbelopp att faktureras.