Kod och upplåsning
Förändring kring PUK-koden
Din kod
Du behöver en legitimeringskod till ditt SITHS-kort. Du väljer själv din kod. Den ska vara 6-8 siffror lång (men den får inte vara ditt personnummer). Bestäm dig för en kod innan du får hjälp att aktivera ditt nya SITHS-kort på SITHS-kontoret.
Om du misstänker att någon annan har fått tillgång till din kod så är det viktigt att du byter den. Det gör du i SITHS eID-appen som finns i nedre högra hörnet på din skärm (se bild nedan). Tryck på den lilla uppåtpilen, dubbelklicka på SITHS-eID appen. Tänk på att ditt SITHS-kort måste sitta i kortläsaren när du loggar in i SITHS eID-appen.
LÃ¥sa upp kortet
Om du slår fel kod tre gånger i rad kommer ditt SITHS-kort att spärras. Hur kortet låses upp beror på om du har ett gammalt kort, som du haft sen innan 23 januari 2024, eller ett nytt kort, som du fått efter den 23 januari 2024.
- Äldre kort som du haft sen innan 23 januari 2024: Om du har ett äldre kort och har kvar brevet med koderna så kan du själv låsa upp ditt kort med hjälp av PUK-koden. Detta görs i appen SITHS eID (se bild ovan.) Om du inte har kvar brevet med koderna så behöver din chef beställa en ny PUK-kod från
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. (detta eftersom beställningen medför en kostnad för verksamheten).
- Nytt kort som du fått efter 23 januari 2024: Om du har ett nytt kort så kan ID-administratörerna på SITHS-kontoret hjälpa dig att låsa upp kortet. Om du inte har möjlighet att ta dig till SITHS-kontoret så behöver din chef beställa en ny PUK-kod från
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. (detta eftersom beställningen medför en kostnad för verksamheten).
SITHS
Jenny Svensson
0346-88 57 25
SITHS
Kerstin Stensson
 0346-88 66 52