Skip to main content

Kod och upplåsning

Förändring kring PUK-koden

Inera har ändrat delar av hanteringen kring SITHS-korten. En av förändringarna är att du inte längre får hem ett brev med legitimeringskod, signeringskod och PUK-kod när du beställer ett nytt SITHS-kort. Den enda koden du ska ha är en legitimeringskod och den väljer du själv innan du får hjälp av ID-administratören att aktivera ditt kort.

Detta innebär att om du låser ditt SITHS-kort så har du inte längre någon PUK-kod att själv låsa upp kortet med. Istället behöver du kontakta din ID-administratör för att få hjälp att låsa upp kortet.

Din kod

Du behöver en legitimeringskod till ditt SITHS-kort. Du väljer koden själv. Den ska vara 6-8 siffror lång. Bestäm dig för en kod innan du får hjälp av ID-administratören att aktivera ditt SITHS-kort.

Om du misstänker att någon annan har fått tillgång till din kod så är det viktigt att du byter den. Det gör du i SITHS eID-appen som finns i nedre högra hörnet på din skärm (se bild nedan). Tryck på den lilla uppåtpilen, dubbelklicka på SITHS-eID appen. Tänk på att ditt SITHS-kort måste sitta i kortläsaren när du loggar in i SITHS eID-appen.

Instruktion för att byta PIN-kod på SITHS-kort

Låsa upp kortet

Om du slår fel kod tre gånger i rad kommer ditt SITHS-kort att spärras. Hur kortet låses upp beror på om du har ett gammalt kort, som du haft sen innan 23 januari 2024, eller ett nytt kort, som du fått efter den 23 januari 2024.

  • Äldre kort som du haft sen innan 23 januari 2024: Om du har ett äldre SITHS-kort och har kvar brevet med koderna så kan du själv låsa upp ditt kort med hjälp av PUK-koden. Detta görs i appen SITHS eID. Om du inte har kvar brevet med koderna så behöver din chef beställa en ny PUK-kod via Soc-IT Helpdesk (som finns under "mina program" på intranätets startsida). Beställningen behöver göras av chef, eller av chef utsedd person, eftersom kostnaden för PUK-koden läggs på verksamheten.

Lås upp ditt kort med PUK-kod

  • Nytt kort som du fått efter 23 januari 2024: Om du har ett nytt SITHS-kort har du inte fått någon PUK-kod. För att låsa upp kortet behöver du istället kontakta din ID-aministratör för att få hjälp att låsa upp kort.

Support SITHS

Jenny Hansson och Kerstin Stensson
Soc-IT Helpdesk

Fråga Falkis

AI kan begå misstag. Kontrollera viktig information. Om Fråga Falkis