Hur får vi tillgång till dina personuppgifter?
Vi får tillgång till dina personuppgifter när:
- Du ger information till oss
- Vi samlar in information om dig
När du till exempel skickar ett e-postmeddelande till oss, använder någon av våra e-tjänster, eller fyller i och lämnar en blankett till oss med personuppgifter får vi tillgång till dina personuppgifter. Det kan också vara så att du anmäler dig till en kurs, ett nyhetsbrev eller interagerar på våra sociala medier.
I vissa fall behöver vi samla in dina personuppgifter för att utföra åtaganden som krävs enligt lag. Det innebär att vi samlar in uppgifter från exempelvis folkbokföringsregistret hos Skatteverket och fastighetsregistret hos Lantmäteriet.
Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Vi sparar dina personuppgifter så länge vi behöver ha dem för att fullgöra det avsedda ändamålet. I vissa fall kan vi behöva spara dina uppgifter längre än så. Det gör vi då enligt regler kring allmänna handlingar i tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen eller arkivlagen. Hur länge vi sparar dina personuppgifter beror på för vilket ändamål uppgifterna har samlats in och detta reglerar varje nämnd i sin dokumenthanteringsplan.
Dina rättigheter
Du har rätt att få tillgång till dina personuppgifter som vi behandlar. Detta gör du genom att begära ett registerutdrag. Du har i vissa fall också rätt att få felaktiga personuppgifter rättade eller flyttade, rätt till begränsad behandling, rätt att helt invända mot behandlingen eller begära att vi raderar de personuppgifter vi har om dig.
Med begränsad behandling menar vi att uppgifterna markeras så att de i framtiden endast får behandlas för vissa avgränsade syften. Om du till exempel anser att uppgifterna vi har om dig är felaktiga och begär rättelse, då kan vi begränsa behandlingen under tiden vi utreder detta.
Du kan också i vissa fall ha rätt att få ut och använda dina personuppgifter på annat håll. I så fall kan vi vara skyldiga att underlätta en sådan överflyttning.
Behandlar vi dina personuppgifter med stöd av ditt samtycke har du rätt att när som helst ta tillbaka samtycket.
Observera att det kan finnas begränsningar enligt lag och andra bestämmelser som påverkar dina rättigheter ovan.
För att utöva dina rättigheter kontaktar du i första hand den nämnd eller förvaltning som behandlar dina personuppgifter.
Om du tycker att vi bryter mot reglerna
Om du anser att Falkenbergs kommun bryter mot reglerna för personuppgiftsbehandling kontaktar du i första hand vårt dataskyddsombud som du kan nå på mejl Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller via kontaktcenter 0346-88 60 00.
Om du efter kontakt med dataskyddsombudet fortfarande tycker att vi behandlar dina uppgifter felaktigt kan du kontakta Integritetsskyddsmyndigheten som är tillsynsmyndighet. Du når Integritetsskyddsmyndigheten på telefon 08-657 61 00.
Dataskyddsombud
Falkenbergs kommun har ett dataskyddsombud, som vi delar med Hylte kommun och Laholms kommun. Dataskyddsombudets roll är att övervaka och säkerställa att vi och de kommunala bolagen följer dataskyddsförordningen.
Dataskyddsombudet gör bland annat detta:
- samlar in information om hur vi behandlar personuppgifter
- kontrollerar att vi följer lagar, föreskrifter och interna styrdokument
- informerar och ger råd inom organisationen
- är kontaktperson för Integritetsskyddsmyndigheten och samarbetar med dem vid till exempel inspektioner
- är kontaktperson för alla som finns registrerade i våra system, till exempel kommuninvånare, anställd personal och förtroendevalda