Skip to main content

Dialog med barn och unga

Som en del av projektet att skapa en ny lekmiljö i Gruebäcken har vi lyssnat på barn och unga i området. Genom platsbesök, samtal och teckningar har de delat sina idéer – från vattenlek till klätterställningar. Barnens synpunkter är en viktig del av vår planering och barnkonsekvensanalys, som ligger till grund för utformningen av den nya lekmiljön.

Tillsammans med barnen skapar vi en lekmiljö för framtiden

Vi har samlat in barn och ungas synpunkter som en del av arbetet med att skapa en ny lekmiljö. Detta gör vi både för att lekmiljön ska bli så bra och attraktiv som möjligt och som en del av en barnkonsekvensanalys för projektet.

Dialogen har främst riktat sig till barn och unga som bor eller vistas i området. Vi har pratat med följande målgrupper:

• Barn på Fajans förskola och Östra Gärdets förskola (5–6 år).
• Barn i förskoleklassen på Fajans skola och Tångaskolan.
• Elever i årskurs 5 på Fajansskolan.
• Barn och unga som besöker den öppna ungdomsverksamheten (Ung Fbg) på Sloalyckan.
• Vuxna som besöker Gullvivans öppna förskola tillsammans med sina barn.

Målet är att få en tydlig bild av vad barn och unga vill ha på en lekplats, med hänsyn till de förutsättningar som Gruebäckens miljö erbjuder. Samtidigt har vi också velat förstå vad som gör att de känner sig trygga på platsen.

Denna dialog är en viktig del av barnkonsekvensanalysen som ligger till grund inför beslutet om hur lekmiljön ska utformas.

Faktaruta: Barnkonsekvensanalys

En barnkonsekvensanalys görs för att säkerställa att barns rättigheter och behov tas med i beslutsfattandet. Enligt barnkonventionen ska ”barnets bästa” alltid beaktas i alla åtgärder som rör barn.

I det här projektet har vi pratat med barnen, eftersom de är de som kommer att använda lekmiljön. Vi har lyssnat på deras idéer och behov för att skapa en trygg och rolig plats som passar dem. Att låta barn få tycka till är en viktig del av att utforma lösningar som är anpassade för deras bästa.

En barnkonsekvensanalys innebär att beslutsfattare samlar in information om hur barn påverkas och gör en helhetsbedömning av vad som är bäst för barnet eller barnen i just den aktuella situationen.

Så har barnen varit med och påverkat

Barnen på förskolan fick måla sin drömlekplats och berätta för oss om sina idéer. Det resulterade i många fina och fantasifulla bilder!

Skolbarnen och de som besöker Ung Fbg deltog i ett platsbesök för att uppleva området på plats. Under besöket hade vi samtal där vi fick höra många inspirerande och kreativa tankar om vad som skulle göra lekmiljön bäst.

Föräldrar som besöker den öppna förskolan deltog genom att svara på en enkätundersökning. De delade med sig av sina egna perspektiv och berättade hur de upplever att deras barn leker på lekplatser.

Vi vill samla in så mycket inspiration som möjligt för att skapa en lekmiljö som passar allas behov. Samtidigt behöver vi vara tydliga med att vi inte kommer att kunna bygga allt som föreslagits. Under hela processen kommer vi att återkoppla till de barn som har deltagit. Vi kommer att berätta hur långt projektet har kommit, vilka idéer som blir verklighet, vilka som inte gör det, och varför.

Vi är väldigt tacksamma för alla idéer och allas engagemang i projektet!

”Vi vill samla in så mycket inspiration som möjligt för att skapa en lekmiljö som passar allas behov. Samtidigt behöver vi vara tydliga med att vi inte kommer att kunna bygga allt som föreslagits.”

Så vill barnen att deras drömlekplats ska se ut – en plats för lek och gemenskap

Barnen bidrog med så många idéer, och det var verkligen inspirerande att få ta del av deras fantasi och kreativitet. Många av deras tankar visade på ett starkt engagemang och en tydlig önskan om att skapa en lekplats som kan erbjuda något för alla – oavsett ålder.

Under platsbesöken märkte vi också att barnen direkt började använda de möjligheter som redan finns i miljön. De klättrade i träden, sprang över det öppna gräset, rullade ner för kullen och kastade pinnar i vattnet. Deras spontana sätt att utforska platsen ger oss värdefulla insikter om vad som uppskattas naturligt i miljön, och det är något vi tar med oss i planeringen framåt.

Här är barnens topp tio-lista för lekmiljön:

1. Pulkabacken ska behållas – en favorit för lek under vintern.
2. Rutschkanor med en ”twist” – gärna något annorlunda och roligt.
3. Gungor till alla åldrar – både för små barn och äldre.
4. Klätterställning, klättervägg eller klätterträd – för spännande och fysisk lek.
5. Linbana – kanske en som går nerför backen?
6. Hängyta – en plats att bara umgås och koppla av.
7. Studsmatta eller hoppborg – för hoppglädje och rörelse.
8. Möjlighet att laga till egen mat eller köpa mat – kanske en grillplats eller café.
9. Vattenlek och äventyr – upptäck och utforska vattnet och skogen vid Gruebäcken.
10. Lekhus eller koja – för rollekar och kreativt skapande.

Utöver detta lyfte barnen också önskemål om att förbättra multiplanen, så att den blir en ännu bättre plats för olika aktiviteter och lekar.

Inspirationslekplats

Falkenberg Växer

Fråga Falkis

AI kan begå misstag. Kontrollera viktig information. Om Fråga Falkis