Förändringar i SITHS och HSA-organisationen under 2024
- Underliggande kategori: ROOT
- Informationsägare: Socialförvaltningen
- Kartzoom: 17
Efter beslut från förvaltningsledningen kommer vi att göra förändringar i vår SITHS- och HSA-organisation på socialförvaltningen.
Syftet med förändringarna är att förenkla hanteringen och öka tillgängligheten för de som använder SITHS-kort.
För dig som är anställd av en privat utförare så innebär förändringen att du inte längre får ditt SITHS-kort eller HSA-id genom kommunen.
För dig som är anställd av Falkenbergs kommun så har förändringen inneburit:
- Att vi idag har egna ID-administratörer i kommunen som kan hjälpa dig att aktivera ditt nya SITHS-kort, spärra ett SITHS-kort som inte längre ska vara aktivt, låsa upp ett SITHS-kort som blivit spärrat av misstag samt beställa ny puk-kod om det är aktuellt.
- Att vi minskar antalet SITHS-kort från 1000 ner till cirka 300. Endast du som arbetar i system som kräver SITHS-kort vid inloggning ska ha det.
- Att Falkenbergs kommun inte längre tillhandahåller SITHS-kort med foto.
Vanliga frågor
Hur vet jag om jag har ett SITHS-kort eller ett Falkenbergskort?
Finns din namnteckning på kortet så är det ett SITHS-kort du har. Hämtade du ut ditt kort på kontaktcenter i stadshuset så är det ett Falkenbergskort du har.
Hur vet jag om jag behöver ett SITHS-kort eller ett Falkenbergskort?
Det är din chef som avgör vilken typ av kort du ska ha.
Vilka ska ha SITHS-kort respektive Falkenbergskort?
Endast de som arbetar i system som kräver inloggning med SITHS-kort ska ha ett SITHS-kort.
Vilka system kräver SITHS-kort?
Dessa system kräver SITHS-kort:
- Senior alert
- Svedem
- Lifecare
- NPÖ
- Pascal
- Migrationsverket
- Appva MCSS
Hur får jag som jobbar för en privat utförare ett SITHS-kort?
Om du behöver ett SITHS-kort så kommer din chef att hjälpa dig med det.
Läs mer …Förändringar i SITHS och HSA-organisationen under 2024
- Träffar: 1820