Underliggande kategori: Förberedelser inför ny socialtjänstlag
Informationsägare: Socialförvaltningen
Kartzoom: 17
I juli 2025 förväntas en ny socialtjänstlag vara på plats. För att vara redo när den nya lagen börjar gälla pågår nu ett förberedande arbete på socialförvaltningen. På den här sidan presenterar vi vad vi vet om lagen och hur vi kommer att implementera den.
"Hållbar socialtjänst" är den SOU-utredning som presenterades 2020 och som ligger till grund för en ny socialtjänstlag. Förutom det som finns med i utredningen kan nya delar komma till, vi vet därför i dagsläget inte exakt hur den nya lagen kommer att se ut. Det kan komma kompletterande delar främst kring socialtjänstens roll i det brottsförebyggande arbetet samt ytterligare delar gällande barn och unga.
Vi har identifierat tre huvudområden i det förberedande arbetet:
Administrativa anpassningar samt förändrade paragrafer och begrepp
Lagens intentioner
En kunskapsbaserad socialtjänst
En lagrådsremiss förväntas skickas ut innan sommaren 2024 och beslut i riksdagen fattas troligtvis runt november. För att vara i fas när den nya lagen träder i kraft påbörjar vi ett förberedande arbete även om det fortfarande finns vissa frågetecken. Vi kommer fortlöpande att hålla er uppdaterade genom denna sida.
Om den nya socialtjänstlagen
Så förbereder vi oss
Kontakta oss
Arbetet med att förbereda oss inför den nya lagen hålls samman av kvalitetsstrategerna Mats Petersson och Nina Fjellheim-Nielsen.
Om du har några frågor, funderingar eller inspel är du varmt välkommen att höra av dig!
Kvalitetsstrateg
Mats Petersson 072-143 85 82 Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Kvalitetsstrateg
Nina Fjellheim Nielsen 073-867 62 10 Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Rekryteringsgruppen tog ett helhetsgrepp om: organisation, annonsering, kampanjer och marknadsföringsmaterial.
Ny roll – sommarsamordnare
När vi utvärderade rekryteringsarbetet inför 2022 såg vi att det fanns ett glapp mellan bemanningsenheten som rekryterar och verksamheterna som jobbar med bredvidgång och schemaläggning. Vi införde därför en ny roll som vi kallade sommarsamordnare. Vi hade en sommarsamordnare per område: hemtjänst, särskilt boende för äldre och funktionsstöd. Sommarsamordnarna blev länken mellan bemanningsenheten och verksamheterna och kunde säkerställa att alla processer flöt på enligt plan.
Såg över rekryteringsprocessen
En av de stora utmaningarna i rekryteringen är att det är många parter som ska samverka. För att få ett bra och fungerande flöde såg vi även över hela rekryteringsprocessen – från ansökan till anställd vikarie. Vi landade i frågor som exempelvis vem ansvarar för vad, i vilken ordning ska vi ta hand om de olika delarna och hur lång tid får de olika stegen maximalt ta.
Syftet med den nya rekryteringsprocessen var att säkerställa att vi inte tappar vikarier längs vägen på grund av att vi är för långsamma i vår handläggning.
Den nya processen ser ut enligt nedan. Klicka på bilden för att läsa.
Varumärkesambassadörer
Vi införde ytterligare en ny roll i sommarrekryteringen, nämligen varumärkesambassadörer. Varumärkesambassadörerna är medarbetare från verksamheterna som har i uppdrag att berätta om sina jobb.
En viktig del av arbetet med att välja ut varumärkesambassadörer var att det skulle vara personer som kunde hjälpa till att motverka den förutfattade meningen att det enbart är medelålders kvinnor som jobbar inom vård och omsorg. Vi ville att de skulle vara unga, så att gymnasieungdomarna kunde relatera till dem. Vi ville också visa att det både är tjejer och killar som jobbar inom området.
Varumärkesambassadörerna var med på skolbesök på gymnasieskolorna i Falkenberg och berättade då om sin arbetsvardag. På dessa föreläsningar punktmarkerade de vissa områden för att avdramatisera yrket, så som toalettbesök och hygienarbetet.
Annonsering
Arbetsgruppen jobbade även med annonseringen. Tidigare har vi jobbat med riktade annonser för vikarier till vardera område. Nu tog vi beslut om att enbart ha en annons där vi söker vikarier till vård och omsorg.
Vi gjorde också allt vi kunde för att förenkla ansökningsförfarandet. Vi jobbade med själva annonsen så att den blev lättläst och intresseväckande och skalade bort det som inte var relevant. Vi jobbade också utifrån mottot att det ska vara enkelt att söka jobb hos oss. Vi måste finnas tillgängliga på ungdomarnas villkor. Man ska kunna mejla, ringa och enkelt fylla i en ansökan.
När vi tittade på själva ansökan såg vi att vi efterfrågade saker som vi ändå pratar om i ett senare skede – till exempel tidigare erfarenhet (bifoga ditt cv) och att den sökande skulle välja vilket område den var intresserad av att jobba inom (trots att de allra flesta inte har någon erfarenhet och då behöver guidning i vilket jobb de kan trivas med). Vi skalade bort allt som inte var nödvändigt för oss att veta innan en eventuell intervju.
Syftet med detta arbete var att eliminera alla de trösklar vi kunde identifiera och på så sätt få in fler ansökningar.
Tog fram en ny e-tjänst
Som ett led i detta tog vi även fram en e-tjänst som komplement till Visma-annonsen. Det var även denna e-tjänst som varumärkesambassadörerna hänvisade till på sina skolbesök. I e-tjänsten efterfrågade vi enbart namn, personnummer, e-post och telefonnummer.
Nytt marknadsföringsmaterial
Vi tog beslut om att vi behövde ta fram nytt marknadsföringsmaterial och fick även en budget för detta. Det ledde till att vi tog fram nya rekryteringsfilmer. Målet med dessa filmer var att fånga in känslan av hur det är att jobba med människor, att hjälpa personer som inte klarar sig själva och hur det får en att känna. Vi tog fram en film per område: hemtjänst, särskilt boende och funktionsstöd samt en för hemsjukvården.
I juni 2023 kompletterade vi med ytterligare en film om att jobba i hemtjänsten då vi kände att vi inte riktigt lyckats få med bilden av att man faktiskt jobbar tillsammans inom hemtjänsten även om man ofta åker ut till brukare på egen hand.
Skapa en röd tråd
För att skapa igenkänning och en röd tråd genom hela rekryteringsarbetet valde vi att använda varumärkesmbassadörerna i filmerna. Så de medarbetare ungdomarna såg i våra filmer i sociala medier var sedan de medarbetare som kom ut och pratade med dem på skoltid.
I denna film har vi samlat filmerna om hemtjänst, särskilt boende för äldre och funktionsstöd.
Tryckt material
Utöver filmerna jobbade vi även fram nya trycksaker. Även på affischerna använde vi bilder på varumärkesambassadörerna för att återigen skapa en känsla av igenkänning.
Utöver affischer jobbade vi med ett kort i fickformat eftersom vi bedömde att det var större sannolikhet att de åkte ner i fickan än hamnade i en papperskorg. Här jobbade vi på temat "Tre skäl till att sommarjobba inom vård och omsorg".
Vi tog även fram dekaler till hemtjänstbilarna, en powerpoint för skolbesöken och material till gymnasieskolans digitala skärmar.
Två exempel på affischer.
Kort i fickformat.
Ny landningssida på webben
Allt eftersom arbetet fortskred så uppstod ett behov av att samla all information på en och samma plats. Vi ville ge de som var intresserade av att jobba hos oss en möjlighet att hitta mer information och anmäla sitt intresse på webben. Vi skapade därför en landningssida på kommunens webbplats. Via denna sida kunde även cheferna hitta rekryteringsprocessen och alla de dokument de behövde i sitt rekryteringsarbete. Vi länkade även till denna sida i vår annonsering.
Klicka på bilden här nedan för att komma vidare till landningssidan.
Kampanjplan
Okej! Nu hade vi en massa fint material – hur skulle vi nu nå ut med det? Vi tog fram en kampanjplan för sponsrade inlägg på sociala medier. Första kampanjen gick ut i mitten av december. Efter det löpte annonseringen på under hela våren och även en bit in i sommaren. Vi använde filmerna i dessa inlägg och gjorde även några med bild och text.
Vi satsade även på en youtubekampanj tillsammans med digital annonsering i lokaltidningen. Detta för att nå ut bredare och i fler kanaler samtidigt.
Kontakt
Områdeschef
Andreas Svensson 0346-88 66 92 Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Kommunikatör
Jessica Eliasson 0346-88 52 36 Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Skolfam är en förebyggande insats för barn som är placerade i familjehem, och bygger på en nationell arbetsmodell som syftar till att höja familjehemsplacerade barns resultat i grundskolan. Skolfam har funnits i Falkenberg sedan 2014 och utökades nyligen med pilotprojektet Förfam där man provat att arbeta på liknande sätt med barn i förskolan.
– Syftet med Skolfam är att även familjehemsplacerade barn ska lyckas optimalt i skolan utifrån sina förutsättningar. Satsningen har gett ett väldigt gott resultat här i Falkenberg, berättar Marie Ströbeck, chef för enheten för barn, unga och familj.
Skolfam är en frivillig och förebyggande insats där socialtjänst, skola och familjehem samarbetar med fokus på att stärka barnets skolresultat. Skolfam-teamet består av psykolog, specialpedagog, barnets socialsekreterare och familjehemssekreterare, som har ett nära samarbete med barnet, barnets skola och familjehemsföräldrarna.
Skolfam-modellen togs fram 2005 efter att forskning visat att barn som blivit placerade i familjehem har en förhöjd risk att få sämre skolresultat, sämre fysisk och psykisk hälsa och ligger i riskzonen för ett framtida utanförskap.
– Det är en evidensbaserad metod och eftersom forskningen visar att familjehemsplacerade barn underpresterar i skolan, så är vi skyldiga att göra något åt det problemet. Vi vet också att den viktigaste skyddsfaktorn från ett liv i utanförskap är att lyckas i skolan, säger Marie Ströbeck.
Enligt resultaten från en enkätundersökning för läsåret 22/23 tycker både familjehemmen, de biologiska föräldrarna och skolan att samarbetet med Skolfam fungerar bra och att det har en positiv effekt på barnens skolgång. Ser man till barnens skolresultat så klarar eleverna i Skolfam i övervägande grad kunskapsmålen i samband med de nationella proven i årskurs 3, och eleverna i årskurs 6–9 har oftast betyg i samtliga ämnen.
Pilotprojektet Förfam
I den ursprungliga modellen för Skolfam inkluderar man barn först från och med grundskolan, men under år 2022 började Skolfam-teamet i Falkenberg även att arbeta enligt Skolfams metoder med familjehemsplacerade barn i förskolan som ett slags pilotprojekt.
– Förfam är ett sätt att utveckla arbetet med Skolfam och kunna börja ännu tidigare med det förebyggande arbetet redan i förskolan. Vi vet att tidig upptäckt av svårigheter och tidigt riktade insatser är mycket avgörande för om barnen sedan utvecklar några faktiska svårigheter i skolan. Kort sagt handlar det om att ge dessa barn rätt stöd i rätt tid, berättar Niels Töttrup, som är specialpedagog och en del av Skolfam-teamet.
En av anledningarna till satsningen på Förfam var vetskapen om att barnens social- och familjehemssekreterare ofta väldigt tidigt kan se signaler på om ett barns sociala eller språkliga förmågor utvecklas i en annan riktning än förväntat. Evelyn Palenryd är barnsekreterare i Falkenbergs kommun, och hon bekräftar att det kommer kunna göra stor nytta att kunna agera direkt på den kunskap hon och hennes kollegor har om barnets utveckling oavsett hur gammalt barnet är, och eventuellt koppla in Skolfam-teamet.
– Vi ser en stor potential i att inkludera barn redan i förskolan i Skolfam. Flera andra kommuner som är med i Skolfam har liknande tankar, men i Falkenberg är vi längst fram i utvecklingen av detta och att redan ha startat ett pilotprojekt, berättar Evelyn Palenryd.
Vill du läsa mer om Skolfam?
Skolfam startade som ett projekt i Helsingborg 2005 och utvärderades med goda resultat 2008. Sedan 2013 är Stiftelsen Allmänna Barnhuset nationell samordnare för Skolfam, och arbetet drivs i samverkan mellan utbildnings – och socialförvaltningarna i de kommuner som arbetar enligt modellen. Idag är 21 kommuner anslutna till Skolfam.
I Falkenbergs kommun vill vi ge en god och nära vård med utgångspunkt i individens unika behov. Som en del i detta har vi en målsättning om att alla särskilda boenden i kommunen ska vara stjärnmärkta av Svenskt Demenscentrum.
Film inspelad sommaren 2023 om arbetet med stjärnmärkt i Falkenbergs kommun. I filmen berättar vi mer om vad stjärnmärkt innebär och visar exempel på hur vi arbetar personcentrerat här i Falkenberg.
Stjärnmärkt är en utbildningsmodell och kvalitetsstämpel som tagits fram av Svenskt Demenscentrum. Syftet med utbildningen är att ge medarbetare inom vård och omsorg grundläggande kunskap om demenssjukdomar och verktyg för att kunna arbeta personcentrerat på sin arbetsplats. Det är vårdpersonal som utbildas till Stjärninstruktörer och sedan utbildar sina kollegor. När minst 80% av personalgruppen har genomfört utbildningen och man arbetar enligt de arbetssätt som lärts ut, får boendet sin stjärnmärkning. Därefter omprövas märkningen varje år, vilket innebär att nya medarbetare också genomför utbildningen.
Berguven var det första av kommunens särskilda boenden att bli stjärnmärkt år 2020, och under hösten 2023 kommer alla Falkenbergs särskilda boenden gå i mål med att vara stjärnmärkta.
– År 2019 var vi i ett läge där vi hade väldigt många duktiga medarbetare som ville utvecklas i sitt arbete, och då tyckte vi att utbildningsmodellen Stjärnmärkt från Svenskt Demenscentrum var en bra idé att använda oss av. Vi ville utveckla det personcentrerade arbetet på vår arbetsplats och att all personal ska ha fått samma grund och synsätt att utgå från, berättar Tina-Marie Söderström som är enhetschef på Solhagas särskilda boende.
Personcentrerat med nollvision mot begränsningar
En del av utbildningsmodellen handlar också om att lära sig arbeta mot en nollvision mot begränsningsåtgärder.
– I stället för att till exempel rutinmässigt dra upp grinden på sängen för att den boende inte ska ramla när den stiger upp på natten så ska vi försöka se till det egentliga behovet hos den boende. Varför går den här personen upp på natten? Kan det till exempel hjälpa om vi ger en nattmacka innan läggdags? Det kan också handla om att minska oro och medicinering genom att aktivera de boende på dagen, exempelvis genom promenader, förklarar Hanna Egenvall, som numera är demenssamordnare i kommunen och tidigare varit verksamhetsledare på Berguven.
När medarbetarna som blivit utbildade enligt Stjärnmärkt tillfrågades om vad de tyckte om det arbetssätt som kommit efter utbildningen, nämnde de flera olika positiva effekter av det personcentrerade arbetssättet.
Det har blivit en lugnare arbets- och boendemiljö.
Det har blivit ett ökat samarbete mellan personal, de boende och deras anhöriga.
Det har blivit en betydande ökning av användandet av levnadsberättelser. Levnadsberättelsen är en nedskriven berättelse om den boendes liv med viktiga händelser, både positiva och negativa, för att de som arbetar på boendet ska lära känna personen ännu bättre och därmed kunna ge bättre vård och stöd.
Medarbetarna har fått ökad tilltro till den egna förmågan som vårdgivare och upplever ökad arbetstillfredsställelse.
Medarbetarna upplever att de har mer möjlighet att reflektera över sina arbetssätt och tänka i alternativa lösningar.
I maj 2024 går de verksamheter som idag drivs av Nytida över till kommunal drift. På denna sida samlar vi information och svar på frågor om övergången.
Nytida driver idag fyra dagliga verksamheter: Bräckevägen, Skreavägen, Triaden och Varbergsvägen.
Nytida driver även tre grupp- och servicebostäder: Slättens servicebostad, Alegränd servicebostad och Baldersvägen gruppbostad.
I och med övergången kommer Slättens servicebostad att göras om till gruppbostad. Alla de brukare som bor på Slättens servicebostad idag kommer att få fortsätta bo kvar på samma villkor, även efter omvandlingen till en gruppbostad. De som vill kommer också att få erbjudande om en plats på någon av kommunens andra servicebostäder.
På övriga bostäder och i den dagliga verksamheten är ambitionen att övergången till kommunal drift ska påverka så lite som möjligt.
Alla de medarbetare som jobbar i verksamheterna idag kommer att få erbjudande om att följa med till kommunen vid övergången.
Frågor och svar
Här samlar vi de frågor och svar som vi fått in från både medarbetare, boende och deltagare på daglig verksamhet om övergången till kommunal drift. Hittar du inte svaret på din fråga här? Skicka då ett mejl till oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., så återkommer vi med svar till dig.
Frågor och svar från medarbetare
Hur kommer semesterplaneringen för 2024 att fungera?
Det som är överenskommet inför sommaren 2024 är att era nuvarande chefer på Nytida håller i er semesterplanering och beviljar semesterplaneringen utifrån de grunder som finns.
Era nuvarande chefer har även ansvar att ta kontakt med era tidigare vikarier för att höra vilka vikarier som vill arbeta igen i sommar.
Cheferna återkopplar sedan till oss på kommunen hur många nya sommarvikarier som kommer behövas till varje verksamhet, och det är sedan kommunen och vår bemanningsenhet som rekryterar de nya sommarvikarier som eventuellt behövs.
Hur fungerar kommunens system för oss timanställda?
Kommunens bemanningsenhet har ett system där du som timanställd kan gå in och lägga dig som tillgänglig när du kan och önskar arbeta.
Som timvikarie kan du lägga in och ta bort din tillgänglighet precis som du vill och med kort varsel, så länge du inte är bokad på ett arbetspass.
Bemanningsenheten skickar inte förfrågningar på arbetspass utan du blir direktbokad utifrån den tillgänglighet du lagt. Därför är det viktigt att du bara lägger tillgänglighet när du faktiskt kan arbeta.
Är det så att du blir bokad på en dag då du ligger tillgänglig och sen inte kan ta det passet, är det viktigt att du så snart som möjligt meddelar bemanningssamordnarna så att de kan försöka lösa passet med annan personal.
Om man vid upprepade tillfällen inte kan jobba på ett pass man blivit bokad på kommer man att bli kontaktad av bemanningschefen och riskerar även olovlig frånvaro.
Kommer vi behöva använda arbetskläder?
Ja, alla kommunens medarbetare inom vård och omsorg ska ha arbetskläder.
Det finns väldigt många olika alternativ på arbetskläder att välja mellan, till exempel byxa, tröja, piké-tröja, klänning och tights. Ni kommer få testa kläderna innan vi beställer åt er.
Kommer vi fortsätta att ha tillgång till nuvarande dokumentation och genomförandeplaner i Pulsen?
Ja, om vi får samtycke till detta från brukare/gode män/förvaltare så kommer nuvarande dokumentation och genomförandeplaner att kunna finnas i Pulsen efter övergången.
Vi håller just nu på att samla in aktuella samtycken.
Innebär 40 h arbetstidsmått att vi kan arbeta helg om behovet skulle uppstå?
Med arbetstidsmåttet 40 timmar per vecka kan arbetstiden förläggas måndag – söndag. Medarbetaren harinte någon arbetsskyldighet på röda dagar som infaller måndag–lördag i almanackan (lätthelgdagar), och inte heller på påskafton, pingstafton, midsommarafton, julafton och nyårsafton eftersom dessa dagar likställs med helgdag. Denna förläggning kallas mjuk vecka.
Med arbetstidsmåttet 38 timmar och 15 minuter* per vecka kan arbetstiden förläggas måndag–söndag.Arbetstagaren har arbetsskyldighet på lätthelgdagar och helgdagsaftnar. Denna förläggning av arbetstid kallas hård vecka.
*I samband med tecknande av HÖK 1988–1989 avstod Svenska Kommunalarbetareförbundet från del av löneökningsutrymmet inom kommunsektorn gjordes förändring för medarbetare inom äldreomsorgen, men då genom lokalt kollektivavtal. Överenskommelsen innebär att arbetstiden sänktes från 38 timmar och 15 minuter till 37 timmar. Efterhand har fler yrkesgrupper kommit att omfattas (dock inte alla som så önskar).
Kommer titeln gruppchef att finnas kvar?
Nej, titeln och funktionen gruppchef kommer inte finnas kvar. I kommunen har vi istället administrativ personal som arbetar med personaladministration, och stödpedagoger som arbetar med kvalitetsövergripande arbete. Det finns även ombudsroller där man har mer ansvar inom olika områden som kost, aktiviteter och liknande.
Kommer vi inte finnas med i lönerevisionen för 2024?
Om ni inte redan fått ny lön för 2024 så kommer vi att ge en generell löneökning motsvarande kommunals löneökning enligt avtal. Detta sker då från det datum ni tillträder om kommunals avtal är klart vid den tidpunkten, står det ett senare datum i kommunals nya avtal så är det det senare datumet som gäller.
(Uppdaterat 20/9 2023)
Vad är det för likheter och skillnader i Nytidas och kommunens kollektivavtal?
Likheter
Arbetstidsmåttet är 40 timmar/vecka på heltid inom daglig verksamhet och 37 timmar/vecka på heltid inom grupp- och servicebostäder.
Samma antal intjänade semesterdagar: 25 dagar för alla medarbetare under 40, 31 dagar från det år du fyller 40 samt 32 dagar från det år du fyller 50.
Skillnader
Du får spara max 25 dagar hos Nytida. I kommunen får du spara max 30 dagar vid årsskiftet.
Du har idag ett friskvårdsbidrag på 1 000 kronor hos Nytida. I kommunen ligger friskvårdsbidraget i dag på 1 500 kronor. HR-avdelningen tittar även på att höja det.
Din arbetsgivare avsätter i dag 4,5 procent till din pension. Kommunen kommer att avsätta 6 procent till din pension.
Hos Nytida får du 600 kronor i skobidrag vartannat år. Hos kommunen får du 500 kronor i skobidrag vartannat år.
Heltid som norm och flexibelt arbetstidsavtal
2016 fick Kommunal in ”rätten till heltid” i det kollektivavtal de har med kommunen. Det kallas idag Heltid som norm. De som arbetar deltid får en låg ersättning när de går i pension, så med Heltid som norm vill Kommunal motverka detta. Det gynnar dig som är medarbetare att jobba heltid. Varje år i december får du önska sysselsättningsgrad. Då tillgodoser arbetsgivaren ditt önskemål, kommunen kan alltså inte neka dig en ökad eller minskad sysselsättningsgrad. Jobbar du heltid kan du behöva jobba på andra ställen inom funktionsstöd, men det sker under ordnade former.
Vill någon gå ner eller upp i tjänst under resterande del av året så försöker vi lösa det också.
Vad är skillnaden på Nytidas jour och kommunens jourpass?
7 h jour på Nytida: ingen ersättning under tiden om inte väckning sker. Sker väckning så utbetalas ersättning. Kommunen: benämningen jourpass är 10 h varav 5 av dessa är jour, resterande är fullt betald arbetstid. 5 h fullt betald arbetstid, resterande tid jourtillägg - ingen extra ersättning vid väckning. Skillnaden blir att vid arbete inom kommunen kommer du kunna tillgodoräkna dig 2 h mer än vad du kan på Nytida. Du är aldrig på arbetet utan någon form av ersättning.
Hur långa schemaperioder lägger kommunen?
Vi i kommunen har 6 veckorsperioder i schemat.
Schemat blir klart 2 veckor innan.
Man kan i arbetsgruppen göra ett grundschema att utgå ifrån för att ha lite mer framförhållning.
Hur fungerar det om jag vill ta ledigt med kort varsel?
Önskemål om frånvaro skall alltid kommuniceras med ansvarig chef.
Kan vi i arbetsgruppen lägga in våra arbetspass i schemat hur vi vill?
Ni i arbetsgruppen kan ofta komma överens om ert schema själva, i dialog med er enhetschef.
Kommer även grupp- och servicebostäderna kunna få ha/använda en bil?
Inte i första hand, men det är möjligt. Vår prioritering är alltid kollektivtrafik, färdtjänst, och sedan bokning av bil. Rutiner finns för hur vi hanterar det.
Vi som har en brukare som har egen bil, kommer vi kunna fortsätta köra den tillsammans med brukaren?
Det går att lösa, men exakt hur det kommer fungera är något vi måste titta lite närmare på.
Hur gör vi om vi vill göra aktiviteter spontant, till exempel på en lördag och söndag?
Vi kan lägga aktivitetstid i schemat för att avsätta tid för aktivitet, utan att behöva specificera exakt vad som ska göras och vem som ska utföra aktiviteten. På så vis kan vi ta höjd i schemat för att kunna vara spontana.
Har vi facklig samverkan?
Ja, fyra gånger per år enligt vårt årshjul. Vid behov kan vi ha fler tillfällen.
Hur kommer det fungera med våra timmisar, kommer de kunna vara kvar och vem ringer in dem?
Givetvis vill vi kunna ha kvar era duktiga timvikarier, och hos oss blir de då anställda hos vår bemanningsenhet. Det är viktigt att påpeka att det alltid är känd personal som går in som vikarier i era verksamheter, även om de är anställda via vår bemanningsenhet. Timvikarier beställs av Bemanningsenheten – på vardagar kontaktar ni som personal i verksamheten er assistent som är kopplad till verksamheten för tillsättning av frånvaro. Under helgerna kontaktar verksamheterna bemanningsenheten själva för att boka en timvikarie, tydliga rutiner finns kring det.
Varför ska Slättens servicebostad bli en gruppbostad?
Kommunen har just nu brist på gruppbostadsplatser, medan vi har lediga platser på servicebostäder. Därför beslutade socialnämndens politiker att Slättens servicebostad passar bra att göra om till gruppbostad. När Slätten startades upp från första början var det en gruppbostad, så lokalerna är alltså utformade för att vara en gruppbostad.
Vad kommer hända med de boende på Slätten, kommer de behöva flytta om deras beslut ändras?
Nej, deras beslut kommer vara samma – det är ingen skillnad i besluten på om man bor i gruppbostad eller servicebostad. De har även besittningsrätt på sina lägenheter.
Alla boende på Slätten kommer få erbjudande om att flytta till en annan servicebostad i kommunen, men vill man bo kvar kommer man få göra det.
Kommer man kunna arbeta på andra boenden?
Ja, det är absolut möjligt – men då planeras det med bredvidgång och liknande.
Vad är kraven för att få semesterväxla?
Semesterväxling innebär att du som medarbetare ansöker om att byta in ditt semesterdagstillägg mot extra lediga dagar. Hur många lediga dagar du får bestäms av din ålder och du måste uppfylla vissa villkor för att kunna semesterväxla. • Arbetstagare som fram till och med det kalenderår de fyller 39 år får 5 extra lediga dagar. • Arbetstagare som från och med det kalenderår de fyller 40 år får 6 extra lediga dagar. • Du ska vara tillsvidareanställd i Falkenbergs kommun med semestertjänst. • Du måste vara anställd hela det året du semesterväxlar för. Om du till exempel planerar att vara föräldraledig kan du ej semesterväxla, detsamma gäller långtidssjukskrivna. • Du får max ha 10 sparade dagar från tidigare år. • När du semesterväxlat måste du ta ut alla dagar, du kan alltså inte spara några av dem till nästkommande år. Du och din chef gör upp en plan för hur dagarna ska tas ut. • Pensionsunderlaget påverkas eftersom semesterdagstillägg i pensionsgrundande. Pensionsunderlaget minskar något då årsinkomsten minskar med en mindre del. • Din chef ska godkänna semesterväxlingen, det är inte säkert att alla önskemål kan tillgodoses.
Kommer jag att få arbeta kvar i samma verksamhet?
Ja, det kommer du att få göra.
Kommer vi ha samma arbetstider?
Det är alltid verksamhetens behov samt arbetstidslagarna som påverkar arbetstiderna, så exakt vilka era arbetstider blir kommer vi veta längre fram.
Vi har separata verksamhetsmöten och APT, kan vi fortsätta ha det?
Ja, varje verksamhet beslutar vilken mötesstruktur som fungerar bäst för dem.
Våra brukare har motiverats av att kunna tjäna ihop till en kassa som vi sedan kan göra något roligt för, kommer vi kunna fortsätta med det?
Nej, inte riktigt – intäkterna kommer generera verksamhetsinnehåll och aktiviteter precis som nu men inte vara riktade mot just de verksamheterna som gör arbetet som genererar intäkter. I kommunen har vi inte separata kassor för olika verksamheter, utan alla ska ha lika villkor att vara med på de resor och aktiviteter som ordnas – även de som utför arbete som de inte tjänar några pengar på.
Vilka aktiviteter kommer vi få behålla?
Vi kommer även i kommunal drift fokusera på att göra de aktiviteter som deltagarna önskar, vi har inget intresse i att ta bort några aktiviteter som är uppskattade av deltagarna. Däremot kanske inte alla aktiviteter kommer vara exakt samma som innan, men förhoppningsvis vara motsvarande.
Kan vi som medarbetare vara inne i kvalitetsledningssystemet?
Kvalitetsledningssystemet ser annorlunda ut än det som är på Nytida, men även i kommunen är ni som medarbetarna inne och säkrar upp rutiner och processer. Vissa delar som finns i kvalitetsledningssystemet på Nytida finns i andra system inom kommunen, exempelvis avvikelsehanteringen.
På Skreavägen har vi inriktning mot motion, kommer vi kunna fortsätta att exempelvis åka och träna i hela gruppen?
Just det specifika avtal man har med Motionshuset kommer behöva ses över. Även kommunen förespråkar god hälsa och motion.
Kommer vi få fortsätta använda fordonen till arbetsuppgifter?
Kommunen säkerställer så gott det är möjligt till likvärdiga bilar utifrån behov. Specialfordon ses över att kunna tas över av kommun vid övertagande.
(Uppdaterat 20/9 2023)
Vissa brukare åker ut till en företagsgrupp och jobbar på en extern arbetsplats, kommer de få fortsätta med det?
Ja, det är något vi prioriterar även inom kommunen.
Vi har ganska lång introduktionstid för nya medarbetare i vissa verksamheter, kommer vi kunna fortsätta ha det?
Ja, vi kommer självklart anpassa introduktionstiden av nya medarbetare utifrån verksamhetens behov.
Kommer vi få fortsätta att samarbeta över verksamhetsgränserna?
Ja, det är jätteviktigt och en grundstomme i vårt arbete!
Hur blir det med samarbetet med arbetskonsulenterna på Bräcke diakoni?
Vi hoppas att även det samarbetet ska bli ännu bättre i och med att Bräcke återgår till kommunal regi.
Kommer personalen fortsätta arbeta med Delaktighetsmodellen?
Det får vi se, det är en fråga vi tar med oss när vi planerar för personalens kommande kompetensutveckling och om delaktighetsmodellen är något vi skall satsa på.
Är det semesterstängt på daglig verksamhet?
Vi har öppet på daglig verksamhet så fort det finns en brukare som vill vara på plats.
Kommer vi som arbetar i verksamheterna att ha möjlighet att vara delaktiga i hur verksamheterna utvecklas?
Vi arbetar med tillitsbaserad styrning i kommunen, och tycker det är väldigt viktigt att ta vara på medarbetarnas kompetens och kunskap när vi ska utforma verksamheterna som ni arbetar i. Det är medarbetarna som känner verksamheterna och deltagarna/de boende bäst, så stort mandat ges till medarbetare och ansvarig enhetschef.
Hur blir det med de kommande reglerna om dygnsvila?
Vi arbetar med de processerna just nu, och har inte några färdiga svar i den frågan. Reglerna börjar gälla för kommunens personal från den 1 oktober, för er som idag arbetar hos Nytida kommer reglerna att börja gälla när ni börjar arbeta hos kommunen.
Vad innebär det att kommunen kan driva verksamheten till lägre pris, kommer det bli neddragningar?
Kommunen har sett över hur mycket det kostar att Nytida driver verksamheterna jämfört med hur mycket det skulle kosta att kommunen driver verksamheterna. Utifrån att socialförvaltningens utredning visade att kommunen skulle kunna driva verksamheterna till lägre pris men med samma kvalitet, beslutade socialnämndens politiker att kommunen skulle återta Nytidas verksamheter. Allt så som nuvarande personalbemanning, chefer, fordon, större verksamhetskostnader med mera är medräknat i det pris som presenterats.
Frågor och svar från deltagare, boende och anhöriga
Kommer ni komma ut och besöka oss i verksamheterna och svara på frågor?
Vi kommer gärna ut och hälsar på och svarar på frågor, både från förvaltningen och från politiken.
Vad är skillnaden på en gruppbostad och en servicebostad?
Vanligtvis innebär en gruppbostad högre personaltäthet med personal dygnet runt och att de boende behöver lite mer stöd i vardagen, medan en servicebostad vanligtvis innebär att den boende är lite mer självständig och kanske klarar sig själv vissa stunder. Men personaltätheten beror helt på de boendes behov, så det finns inga särskilda regler för vad som skiljer en gruppbostad och en servicebostad åt.
Ansöker ni om statsbidrag för habiliteringsersättning?
Ja, vi ansöker om det varje år. Vi får se om statsbidragen fortsätter under 2024.
Får man habiliteringsersättning när man går på LärVux?
Om man är på sin dagliga verksamhet före eller efter att man är på LärVux, så får man ersättning för den tiden.
Kommer habilitetsersättningen att höjas?
Detta är ett politiskt beslut, som har framförts till våra politiker i socialnämnden. Vi får se vad de beslutar i den frågan.
Blir det stora förändringar för personalen?
Vi har en del system som är olika, men som förhoppningsvis upplevs mer användarvänliga för personalen. Flera andra system är samma som används av Nytida idag. Genomförandeplaner och kvalitetsbestämmelser är desamma. Personalens villkor skiljer sig lite men lön, sysselsättningsgrad, anställningstid med mera förs över utan förändringar till kommunen.
Kommer vi behöva skicka in nya blanketter?
Nya samtyckesblanketter och liknande kommer behöva skickas in, men det är samma innehåll som det varit på Nytida - mer info kommer när det närmar sig.
Kommer vi få saft, för de som inte dricker kaffe eller te?
Ja, vi bjuder på kaffe, te, mjölk och saft.
Kommer vi få fika när vi har arbetsmöte och planeringsdagar?
Det är en fråga vi får ta med oss, vi kommer återkomma om hur det blir.
Kommer vi få ha kvar våra planeringsdagar som de är nu?
Det är en fråga vi får ta med oss, vi kommer återkomma om hur det blir.
Vad är det för tider på daglig verksamhet i kommunen?
Standard i kommunen är att daglig verksamhet är öppen mellan 8–17, men det beror såklart på vilket behov som deltagarna har.
Kommer vi fortsätta ha projektpengar?
Rena projektpengar är inte aktuellt, men i de verksamheter där man ser att projekt är uppskattat och fungerande så är det fullt möjligt för projekt.
Vad kommer ni göra för att behålla vår personal?
Vi har haft möten med dem och berättat om hur det fungerar att arbeta i kommunen och svarat på deras frågor. Vi hoppas såklart att så många som möjligt av medarbetarna väljer att jobba kvar.
Kommer vi få nya skyltar till våra verksamheter? Kommer det stå att det är daglig verksamhet på skylten?
Ni kommer få nya skyltar som det kommer stå Falkenbergs kommun på.
Varför får inte vi i daglig verksamhet friskvårdsbidrag?
Vi tar med oss den frågan till våra politiker.
Kommer vi få fortsätta med motionslopp, såsom Midnattsloppet?
Det kan vi säkert ordna. Bräckes verksamheter håller i Ätranloppet varje år som liknar Midnattsloppet - det är något vi ser har goda effekter och vill bibehålla.
Kommer vi få fortsätta göra studiebesök i på externa arbetsplatser?
Det tycker även vi på kommunen är jätteviktigt, så det kommer ni få fortsätta göra.
Är stödperson samma sak som kontaktman?
Ja, och du kommer fortfarande att kunna välja vem du vill ska vara din stödperson/kontaktman.
Hur kommer det fungera med Klitterbadets aktivitetsbassäng framöver?
Socialnämnden fattade beslut i juni 2023 om att fortsätta hyra aktivitetsbassängen på Klitterbadet 20,5 timmar per vecka. Socialnämnden har även tagit beslut om vilken målgrupp som ska ha tillgång till bassängen och vilka kriterier som gäller för att få tillgång till bad.