Skip to main content

Kvällsvandringar för föreningar

Nu har din förening möjlighet att engagera sig och delta i kvällsvandringar och samtidigt vara med och bidra till det trygghetsskapande arbetet i kommunen. Vi söker föreningar som är intresserade av att kvällsvandra med en ersättning på 1700 kronor per kväll, från fredag till söndag.

Områden där det rör sig många människor kan ibland upplevas som otrygga. För att få fler vuxna att röra sig i dessa områden på kvällstid vill kommunen och kommunala bostadsbolaget Fabo samarbeta med föreningar. Föreningsmedlemmar hjälper till med kvällsvandringen och föreningen får en ekonomisk ersättning för insatsen.

Att kvällsvandra är ett komplement till andra insatser som kommunen och polisen gör. Att ha kvällsvandrare ökar tryggheten och förebygger brott. För att kunna ansöka om att kvällsvandra måste din förening vara bidragsberättigad hos kommunen.

Hur går det till?

Fyra personer över 22 år kvällsvandrar tillsammans i området. Gruppen skapar en trygg vuxennärvaro. Efter varje kvällspass skickar ni en kort rapport enligt en mall. Som kvällsvandrande förening har du stöd och dialog med andra samhälls aktörer under kvällen.

Ni kommer att använda märkta västar så att det syns tydligt att ni kvällsvandrar. Anmälda personer har en försäkring genom kommunen under sitt pass.

När och var ska vi kvällsvandra?

Var: Vi prioriterar områden som där unga och unga vuxna samlas. Till exempel vid Vallarna eller centrum. Områdena varieras efter behov.

När: fredagar, lördagar och söndagar klockan 18-23.

Ersättning och praktiska detaljer

Kommunens samordnare tar kontakt med föreningar som anmält sig och gör ett schema. Ni får därefter mer information om uppdraget och skriver en överenskommelse. Samma förening får ansöka om att gå flera helger.

Ersättningen är 1 700 kronor per kväll för slutfört uppdrag. I uppdraget ingår ett kvällspass under antingen en fredag, lördag eller söndag, med fyra personer per kväll, samt att skicka rapporter efteråt.

Anmäl er snarast

Du anmäler din förening via e-post till: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Skriv ”Kvällsvandrning” i ämnesraden.

Följande ska finnas med i anmälan:

  • Föreningens namn
  • Namn på kontaktperson samt mejl och telefonnummer
  • Vilka helger föreningen kan kvällsvandra.
  • Aktuell period är fram till 31 december 2024.

Frågor

Om du vill veta mer, kontakta Adam Johansson, projektledare för kvällsvandring på kultur-, fritids- och teknikförvaltningen.

E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Telefon: 0346-88 59 45länk till annan webbplats

Du kan också kontakta kommunens kontaktcenter.

Läs mer …Kvällsvandringar för föreningar

  • Träffar: 2421

Lotteriregistrering

Kultur-, fritids- och tekniknämnden ansvarar för att registrera lotterier i Falkenbergs kommun.

Vad räknas som lotteri?

Tänk på att det finns olika typer av lotterier. Aktiviteter som till exempel kortspel, vadslagning, marknads- och tivolinöjen (pilkastning, bollkastning med mera) räknas också som lotterier. Nästan alla lotterier i Sverige styrs av spellagen. Det statliga organet för lotterier heter Spelinspektionen. På deras webbplats hittar du detaljerad information om allt som har med lotterier att göra.

Spelinspektionen

Kommunala lotterier (spelinspektionen)

Vem får anordna ett lotteri?

Endast ideella föreningar som huvudsakligen ägnar sig åt allmännyttig verksamhet kan få registrera ett lotteri. Föreningen ska vara öppen för alla och ha behov av inkomster från lotterier. En registrering gäller i fem år och kostar 400 kronor.

Vilka krav finns för en registrering?

För att kunna registrera ett lotteri måste följande krav vara uppfyllda:

  • Lotteriet måste hållas inom kommunen där föreningen är verksam.
  • Lotteriet får inte säljas via en fast försäljningsplats som tillhandahålls av ett serviceföretag.
  • Det ska finnas en utsedd kontaktperson för lotteriet.
  • Värdet av insatserna i lotteriet får uppgå till högst 33 och 1/3 prisbasbelopp under en femårsperiod.
  • Värdet av en kontant vinst får vara högst ett prisbasbelopp.
  • Värdet av vinsterna i varje lotteri motsvarar minst 35 och högst 50 procent av totala insatsbeloppet.
  • Vinstandelen ska anges på lottsedlarna, lottlistorna eller på plats där lotteriet hålls.

Registrering av lotteri enligt 6 kap. 9 § i spellagen.

När du ansöker om registrering ska du bifoga följande handlingar:

  • En ifylld ansökningsblankett - Registrering för lotteri.
  • Protokollsutdrag innehållande beslut om att ansöka om registrering för lotteri, förslag till lotteriföreståndare samt tid för lotteriet.
  • Föreningar som inte är bidragsberättigade hos kultur-, fritids- och tekniknämnden ska bifoga stadgar och senaste verksamhetsberättelse.

Kom ihåg att ansöka i god tid. Handläggningstiden är upp till fyra veckor. En registrering varar i fem år och kostar 400kr.

Så här ansöker du

Fyll i ansökningsblanketten och skicka den via e-post till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Hämta blanketten "Registrering för lotteri"

När behövs det inte en registrering?

En ideell förening eller ett trossamfund kan anordna lotterier utan registrering, då gäller att följande krav är uppfyllda: 

  • Lottpriset är högst 1/4000 av ett prisbasbelopp.
  • Vinsterna är endast varor.
  • Värdet av den högsta vinsten är högst 1/6 av ett prisbasbelopp.
  • Lotteriet bedrivs inom en kommun.
  • Lotteriet bedrivs i samband med en tillställning eller sammankomst som föreningen själv anordnar eller deltar i, eller till exempel föreningsaktivitet, teaterföreställning eller bingospel.

Om du är osäker på om ditt lotteri behöver registreras, kan du läsa mer i spellagen 3 kap 5 § eller kontakta Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Spellagen 3 kap. 5 §

  1. Som tillhandahålls av en sådan juridisk person som avses i 6 kap. 2 § och där värdet av varje insats uppgår till högst 1/4000 prisbasbelopp, vinsten endast utgörs av varor, värdet av den högsta vinsten uppgår till högst 1/6 prisbasbelopp och som utgörs av ett lotteri som bedrivs inom en viss kommun och i samband med
    a) en tillställning eller en sammankomst som en sådan juridisk person anordnar eller deltar i
    b) ett bingospel som den juridiska personen tillhandahåller
  2. där värdet av varje insats uppgår till högst 1/4000 prisbasbelopp, vinsten endast utgörs av varor, värdet av högsta vinsten uppgår till högst 1/60 prisbasbelopp, och som utgörs av ett lotteri som tillhandahålls i en viss kommun och i samband med
    a) en offentlig nöjestillställning
    b) en offentlig tillställning till förmån för ett allmännyttigt ändamål, eller
    c) en allmän sammankomst för framförande av ett konstnärligt verk till förmån för ett allmännyttigt ändamål.

Hur går kontrollen till?

Föreningen utser en lotteriföreståndare och kultur-, fritids- och teknikförvaltningen tillsätter en lotterikontrollant. Innan lotterier börjar ska lotteriföreståndaren och kontrollanten vara överens om alla detaljer som rör lotteriet. Kontrollanten ser till att lotteriet sköts på ett riktigt sätt och kan också hjälpa föreningen med tips och råd. Det är kontrollanten som gör vinstdragningen. Efter avslutat lotteri ska föreningen lämna in en skriftlig redovisning till kontrollanten.

Läs mer …Lotteriregistrering

  • Träffar: 2933

Viktiga datum för föreningslivet

Det finns flera datum och tidsgränser som är viktigt för föreningar att ha koll på för att inte missa att söka bidrag eller få en högre taxa vid bokning av lokaler.

  • Alla föreningar ska senast 2 månader efter sitt årsmöte uppdatera föreningens uppgifter med kontaktuppgifter, styrelse och medlemsantal. Föreningen ska också ladda upp sina senaste årshandlingar, årsmötesprotokoll, verksamhetsberättelse, resultaträkning och revisionsberättelse med revisorernas underskrift.
  • Medlemsbidrag söks senast 2 månader efter årsmöte, annars betalas endast 75 procent av bidraget ut. Efter fyra månader utgår inget bidrag. Ansökan måste dock göras senast 15 december för innevarande bidragsår.
  • Lokal- och anläggningsbidrag söks senast 2 månader efter årsmöte, annars betalas endast 75 procent av bidraget ut. Efter fyra månader utgår inget bidrag. Ansökan måste dock göras senast 15 december för innevarande bidragsår.
  • Bidrag till samlingslokal söks senast 31 maj.
  • Utbildningsbidrag för intern utbildning söks senast 14 dagar innan utbildningen.
  • Utbildningsbidrag för extern utbildning söks innan utbildningen genomförs.
  • LOK-stöd (lokalt aktivitetsbidrag) söks senast 25 februari för perioden 1 juli till 31 december.
  • LOK-stöd (lokalt aktivitetsbidrag) söks senast 25 augusti för perioden 1 januari till 30 juni.
  • Investeringsbidrag söks senast den 1 oktober och beslut om bidrag tas på nämndens möte i december.
  • Studieförbundsbidraget söks senast den 1 oktober.
  • Bidrag till kulturarrangemang söks senast den 15 oktober.
  • Bidrag till kulturutövande söks senast den 15 oktober.

Läs mer …Viktiga datum för föreningslivet

  • Träffar: 1879
Fråga Falkis

AI kan begå misstag. Kontrollera viktig information. Om Fråga Falkis