Den nya socialtjänstlagen kommer att innebära behov av att göra både administrativa anpassningar och en översyn av vilka paragrafer och begrepp som används i rutiner och dokument.
Gällande förändringar i verksamhetssystemen (Pulsen Combine med flera) kommer detta vara ett arbete som genomförs tillsammans med systemleverantörerna. Arbetet kan inte påbörjas förrän den nya lagen är beslutad.
När det gäller riktlinjer och kvalitetsbestämmelser är bedömningen att dessa behöver revideras och att de bör lyftas för beslut i socialnämnden under senvåren 2025 för att kunna träda ikraft samtidigt som den nya lagen. Kvalitetsstrategerna håller samman detta arbete och kommer att involvera enheterna för att säkra delaktighet och att de blir användbara för verksamheterna. Det finns också möjligheter att i detta revideringsarbete anpassa riktlinjer och kvalitetsbestämmelserna till lagens intentioner.
Verksamheternas egna rutiner och stöddokument kan också behöva uppdateras. Detta ansvarar verksamheterna själva för. Under hösten kommer vi att bjuda in till information kring vilka paragrafer och begrepp som ändras så att verksamheterna har möjlighet att förbereda revideringar av dokumenten.