Skip to main content

Delegeringsutbildning rehab för ordinarie personal

  • Underliggande kategori: ROOT
  • Informationsägare: Arbetsmarknadsavdelningen
  • Kartzoom: 17

På denna sida hittar du information om kommunens delegeringsutbildning inom rehab för omsorgspersonal.

Utbildningens innehåll

Utbildningen är till för de som arbetar som omsorgspersonal inom kommunal eller privat regi i Falkenbergs kommun.

Medarbetare ska gå den fysiska delegeringsutbildningen vart tredje år. Under utbildningsdagen får deltagarna grundkunskaper i bland annat rörlighetsträning, andningsvård, handträning, kompressionsbehandling och förflyttningsträning.

Utbildningen hålls av arbetsterapeuter och fysioterapeuter från Falkenbergs kommun.

Basutbildning och kunskapstest

Innan medarbetaren kan gå den fysiska delegeringsutbildningen behöver medarbetaren göra basutbildningen. Enhetschef eller dennes ersättare anmäler sin personal med för- och efternamn samt mailadress till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

Medarbetaren kommer då få ett mail med en länk till en kort film (11 minuter) och ett kunskapstest. Medarbetaren ska titta på filmen och svara på kunskapstestet med ett godkänt resultat.

Arbetsterapeut/fysioterapeut kommer att ta fram resultatet från kunskapstestet för basutbildningen inför den fysiska utbildningen. Detta fungerar som ett underlag vid bedömningen om delegering. Kunskapstestet får inte vara äldre än 1 år.

För mer information, se följande sida: Utbildning inför delegering.

Anmälan till utbildningen

Här hittar du datum för delegeringsutbildning Rehab våren 2025. Klicka på det datum du vill anmäla till för att komma till anmälningslänken för det datumet.

En medarbetare per anmälan.

Tid för utbildningen är alltid 13:15-16:00.

Praktisk information

Lokal: Solhaga äldreboende (utbildningslokalen på entréplan, Solhaga 1)

Adress: Solhagavägen 30, 311 39 Falkenberg

Tid: 13:15-16:00

Datum: Utbildningen genomförs vid flera olika tillfällen.

Klädsel: Bekväma kläder som det är lätt att röra sig i. Bra skor rekommenderas.

Fika: Eftermiddagsfika ingår, meddela eventuella allergier/specialkost.

Meddela frånvaro

Vid eventuell sjukdom eller annan frånvaro hos dina medarbetare inför utbildningstillfället är det viktigt att du som chef meddelar detta till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Läs mer …Delegeringsutbildning rehab för ordinarie personal

  • Träffar: 291

HSL-handboken

  • Evolution - övrigt: 792eb60b-7d42-41ee-860d-80e848e85c11
  • Förvaltning: Kommunstyrelseförvaltningen
  • Underliggande kategori: HSL-handboken
  • Informationsägare: Socialförvaltningen
  • Kartzoom: 17

HSL-handboken vänder sig till dig som är omsorgspersonal, legitimerad personal eller chef för dessa yrkesgrupper i eller på uppdrag av Falkenbergs kommun. Den innehåller styrande och vägledande dokument samt länkar till användbara sidor. Länkar till Region Halland är styrande dokument.

VÃ¥rdhandboken

Utöver HSL-handboken finns också Vårdhandboken som är en nationell tjänst från Sveriges regioner och kommuner, med praktiska råd och metoder.

GÃ¥ vidare till VÃ¥rdhandboken

Sök i HSL-handboken

I sökfältet här nedan kan du söka på alla dokument och länkar som ligger i HSL-handboken.

Kontakt

  • MAR, medicinskt ansvarig för rehabilitering

    Eva Bjäräng
    0346-88 62 18
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

  • MAS, medicinskt ansvarig sjuksköterska

    Lina Santesson
    0346-88 62 29
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Läs mer …HSL-handboken

  • Träffar: 19541

Förflyttningsutbildning för ordinarie personal

På denna sida hittar du information om kommunens förflyttningsutbildning.

Utbildningens innehåll

Medarbetare ska gå förflyttningsutbildning vart tredje år. Under utbildningsdagen får deltagarna grundkunskaper i förflyttningsteknik inom manuella förflyttningar med och utan hjälpmedel samt förflyttning med personlyft.

För att öka förmågan att genomföra säkra, funktionella och ergonomiska förflyttningar, som medarbetarna sedan kan bygga vidare på, innehåller utbildningen både en teoretisk genomgång och praktik.

Utbildningen hålls av arbetsterapeuter och fysioterapeuter från Falkenbergs kommun.

Anmälan till utbildningen

Här hittar du datum för förflyttningsutbildning under hösten 2024. Klicka på det datum du vill anmäla till för att komma till anmälningslänken för det datumet.

En medarbetare per anmälan.

Tid för utbildningen är alltid 09.00-15.00.

2024

2025

Innan utbildningsdagen

Innan dina medarbetare går den praktiska förflyttningsutbildningen ska de först ha gått en webbutbildning i förflyttningskunskap. Beroende på om medarbetaren är nyanställd eller har arbetat några år och därmed genomfört den praktiska förlyttningsutbildningen minst en gång tidigare, så är det olika webbutbildningar.

Nyanställd: Förflyttningsutbildning teori för vikarier (infocaption.com) (60 minuter)

Medarbetare som gått den praktiska förflyttningsutbildningen tidigare: Förflyttningsutbildning teori - repetition (infocaption.com) (15 minuter)

Praktisk information

Lokal: Solhaga äldreboende (utbildningslokalen på entréplan, Solhaga 1)

Adress: Solhagavägen 30, 311 39 Falkenberg

Tid: 09.00-15.00

Datum: Utbildningen genomförs vid flera olika tillfällen. 

Klädsel: Bekväma kläder som det är lätt att röra sig i. Bra skor rekommenderas.

Fika: Förmiddagsfika ingår, meddela eventuella allergier/specialkost. Mikrovågsugn finns för medhavd lunch.

Meddela frånvaro

Vid eventuell sjukdom eller annan frånvaro hos dina medarbetare inför utbildningstillfället ska du som chef meddela detta till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. 

Läs mer …Förflyttningsutbildning för ordinarie personal

  • Träffar: 4390

SITHS och HSA

Falkenbergs kommun använder katalogtjänst HSA, identifieringstjänst SITHS och ordinationsverktyget Pascal inom äldreomsorgen och hemsjukvården.

Vi använder också Nationell Patientöversikt (NPÖ), inom hemsjukvården. Säker inloggning med SITHS-kort används till Pascal, Appva MCSS, Senior Alert, NPÖ och andra nationella tjänster. I system som inte kräver SITHS-kortsinloggning ska i stället Authenticator-appen eller smartkort (Falkenbergskortet) användas i första hand.

Förändringar i SITHS- och HSA-organisationen under 2024

Under 2024 kommer vi att göra förändringar i vår SITHS- och HSA-organisation på socialförvaltningen.​

Du kan läsa mer om vilka förändringar det handlar om här: Förändringar i SITHS och HSA-organisationen under 2024

Kontakt

  • SITHS

    Jenny Svensson
    0346-88 57 25
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

  • SITHS

    Kerstin Stensson
     0346-88 66 52
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

  • HSA

    Joanna Ljunggren
     0346-88 62 46
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Läs mer …SITHS och HSA

  • Träffar: 3780

Omsorgshandboken

Omsorgshandboken vänder sig till dig som arbetar inom något av socialförvaltningens verksamhetsområden. Det gäller myndighetsavdelningen, Falkenbergs egenregi samt LOV- och entreprenadverksamheter.

Omsorgshandboken innehåller styrande och vägledande dokument så som kvalitetsbestämmelser, riktlinjer, anvisningar, blanketter och manualer.

Styrande och vägledande dokument gällande HSL och IT finns i HSL-handboken och under IT-stöd socialförvaltningen.

HSL-handboken

IT-stöd socialförvaltningen

Kvalitetsbestämmelser

Syftet med kvalitetsbestämmelserna är att tydliggöra vilka kvalitetskrav som socialnämnden har på utförare av vissa insatser. Kvalitetsbestämmelserna förtydligar vilken lägstanivå socialnämnden kräver i verksamheten utifrån lagstiftning, policys och socialnämndens ambitionsnivå.

Kvalitetsbestämmelser beslutas av socialnämnden.

Riktlinjer

En riktlinje innehåller allmänt hållna regler för en viss verksamhet. Syftet med riktlinjerna är att skapa en gemensam norm för verksamhetens agerande. Till exempel kan en riktlinje ange vilken typ av åtgärder och tillvägagångssätt som bör väljas och sätta gränser för omfattningen. Riktlinjerna lämnar visst utrymme för handläggaren att själv utforma detaljerna i åtgärderna.

För att avvika från riktlinjen krävs särskilda skäl i det enskilda fallet.
Riktlinjer beslutas av socialnämnden.

Anvisningar

En anvisning är en rutin som skapas på en övergripande nivå där organisationen ser ett värde av att flera verksamheter har ett gemensamt arbetssätt. En anvisning sätter en ram för hur en särskild situation ska hanteras för de verksamheterna den gäller för. En anvisning ska vara tydlig och gäller vanligtvis under lång tid. Anvisningar skapas av stabsfunktionerna eller på avdelningsnivå.
Anvisningar skiljer sig från verksamhetsrutiner. Verksamhetsrutiner är skriftliga dokument som verksamheterna själva tar fram och arbetar efter. Sådana rutiner förvaras hos verksamheterna och ska hållas lättillgängliga.

Anvisningar

Avvikelser och lex Sarah

pdf Anvisning för avvikelsehantering, lex Sarah och lex Maria (258 KB)

spreadsheet Blankett avvikelserapport SoL, LSS och HSL (15 KB)

spreadsheet Blankett avvikelserapport vid fall (15 KB)

pdf Manual registrering och utredning av avvikelser (787 KB)

Synpunktshantering

pdf Anvisning för synpunkts- och klagomålshantering (173 KB)

Skyddsåtgärder inom vård och omsorg

pdf Skyddsåtgärder inom vård och omsorg – anvisning (38 KB)

pdf Bedömningsstöd för skyddsåtgärder inom vård och omsorg (2.97 MB)

Samtycke

pdf Samtycke till vård- och omsorgsinsatser – anvisning (34 KB)

Transport

pdf Transport av brukare – anvisning (135 KB)

Kost

document Anvisning för att förebygga och behandla undernäring (482 KB)

document Mellanmål - recept och inspiration med kcal och protein (118 KB)

spreadsheet Veckovis måltidskalender TOM (22 KB)

spreadsheet Veckovis måltidskalender (22 KB)

Rutiner

document Mall för att skapa verksamhetsrutin (33 KB)

pdf Teamträffar i hemtjänst rutin (270 KB)

pdf Utlåning av VR-set – rutin (146 KB)

Stöd till anhöriga

pdf Anvisning för stöd till anhöriga (367 KB)

Överlämning av personakter

pdf Anvisning för överlämning av personakter från myndighetsavdelningen till närarkiv Tallgläntan (150 KB)

pdf Anvisning för överlämning av personakter till närarkiv Storgatan 27 (152 KB)

pdf Anvisning för överlämning av personakter från utförare till närarkiv Tallgläntan (114 KB)

Kontakt

  • Kvalitetsstrateg inriktning äldreomsorg

    Nina Fjellheim Nielsen
    073-867 62 10
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

  • Kvalitetsstrateg inriktning myndighetsutövning

    Mats Petersson
    072-143 85 82
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Läs mer …Omsorgshandboken

  • Träffar: 5317