Utbildning Falkenberg
Alla, alltid
Utbildning Falkenberg är en gemensam riktning tillika plan för vårt förbättringsarbete för åren 2023-2027. Utbildning Falkenberg sammanfattar och konkretiserar vad forskningen säger att vi behöver göra för att ge alla barn och elever en utbildning av hög kvalitet och därigenom nå målen med utbildningen och utveckla en positiv lärandeidentitet.
Enligt forskningen börjar vägen till hög utbildningskvalitet i undervisningen. Därför finns det ett tydligt fokus på hur vi ska förbättra undervisningens kvalitet samt att vi ska möta och undervisa barn och elever utifrån ett relationellt förhållningssätt i Utbildning Falkenberg. Det finns också förväntningar på olika yrkesgrupper och vad de ska göra för att vi tillsammans ska kunna förverkliga det som står i Utbildning Falkenberg.
Varför har vi en gemensam riktning i vårt förbättringsarbete?
Enligt forskning är det få förbättringsarbeten som leder till önskad eller långsiktig förbättring, men det finns gemensamma nämnare i de förbättringsarbete som faktiskt lyckas. En sådan är att ha en tydlig och gemensam riktning i förbättringsarbetet. För oss inom barn- och utbildningsförvaltningen är Utbildning Falkenberg en sådan riktning.
En gemensam riktning talar om och skapar samsyn kring vad förbättringsarbetet ska leda till, vilket är nödvändigt för att olika professioner på olika nivåer i förvaltningen ska förstå och kunna bidra i förbättringsarbetet. För att lyckas behöver vi nämligen varandra. Vi behöver arbeta tillsammans över professions- och verksamhetsgränser där vi möjliggör för ett kollegialt och professionellt lärande.
Den gemensamma riktningen ska ligga till grund för samtliga förskolor och skolors förbättringsarbete. Samtidigt visar forskning att varje förskola och skola behöver ges möjlighet att anpassa sitt eget förbättringsarbete efter sina egna behov och förutsättningar. Det innebär att alla förskolor och skolor ska förbättra undervisningens kvalitet utifrån Utbildning Falkenberg, men exakt vad som ska förbättras måste grunda sig i en analys av varje förskola och skolas behov och förutsättningar.
Utbildning Falkenberg - Inriktningsdokument för förbättrad undervisningskvalitet 2023-2027
Vi vill att alla barn och elever ska få en utbildning av hög kvalitet och därigenom nå målen med utbildningen och utveckla en positiv lärandeidentitet. Utbildning Falkenberg sammanfattar och konkretiserar därför vad forskningen säger att vi behöver göra för att nå dit.
Vi ska möta och undervisa barn och elever utifrån ett relationellt förhållningssätt
Barns och elevers lärande och utveckling påverkas av det förhållningssätt vi har när vi möter och undervisar dem. I våra förskolor och skolor ska barn och elever därför mötas och undervisas utifrån ett relationellt förhållningssätt.
Vi möter och undervisar barn och elever utifrån ett relationellt förhållningssätt genom att:
- ha en tilltro till att alla barn och elever kan och vill lära sig och gör rätt om de kan.
- utgå ifrån att barns och elevers eventuella svårigheter uppstår i samspel med undervisningen, lärmiljön och i mötet med andra.
- bygga trygga och tillitsfulla relationer med barn och elever.
Vi ska bedriva en undervisning som är tillgänglig, formativ och kollaborativ
Det finns undervisningsstrategier som är särskilt gynnsamma för barns och elevers lärande och utveckling. Därför ska den undervisning som barn och elever möter i våra förskolor och skolor vara tillgänglig, formativ och kollaborativ.
Tillgänglig undervisning
Tillgänglig undervisning betyder att vi:
- planerar och anpassar undervisningen så att alla barn och elever känner sig delaktiga, lär sig och utvecklas efter sina egna förutsättningar och behov.
- planerar undervisningen så att barn och elever möter en varierad lärmiljö som skapar meningsfullhet, begriplighet och lust att lära.
- planerar och anpassar undervisningen pedagogiskt, fysiskt och socialt.
Enligt forskning bidrar en tillgänglig undervisning till att barn och elever får möjlighet att lära sig och utvecklas så långt som möjligt. Den skapar också en gemenskap där alla behandlas lika och får en förståelse för att alla lär sig på olika sätt. Tillgänglig undervisning bidrar också till bättre mående och självkänsla hos barn och elever.
Formativ undervisning
Formativ undervisning betyder att vi:
- planerar, anpassar och följer upp undervisningen för att säkerställa att barn och elever lär sig det de ska.
- planerar undervisningen så att alla barn och elever förstår sitt eget lärande och hjälper varandra.
- ger barn och elever regelbunden feedback som hjälper dem att förstå sitt eget lärande och fortsätta lära sig.
Enligt forskning bidrar en tillgänglig undervisning till att barn och elever förstår sitt eget lärande bättre och tänker på hur de bäst lär sig. När vi pratar med dem om deras framsteg i lärandet ökar deras engagemang och motivation att lära mer. Formativ undervisning ger också barn och elever bättre förutsättningar att ta ansvar för sitt eget lärande och utveckling.
Kollaborativ undervisning
Kollaborativ undervisning betyder att vi:
- planerar undervisningen så att barn och elever lär sig tillsammans och behöver varandras kunskaper och färdigheter i lärandet.
- förklarar syftet med den kollaborativa undervisningen så att barn och elever förstår varför de ska vara läranderesurser för varandra.
- vägleder barn och elever i deras gemensamma lärande genom att ställa fördjupande frågor och diskutera gruppens lärande.
Enligt forskning har kollaborativ undervisning en stark positiv effekt på barns och elevers lärande och utveckling eftersom de lär sig bättre när de lär sig tillsammans. Kollaborativ undervisning bidrar också till att barn och elever blir mer motiverade samt stärker deras förmåga att förstå sitt eget lärande och lösa problem.
Vi ska möjliggöra för barn och elever att utveckla en positiv lärandeidentitet
Barn och elever som har en positiv lärandeidentitet, det vill säga en stark tilltro till den egna förmågan att lära, har bättre förutsättningar att nå längre i sitt lärande än de som saknar den tilltron. I våra förskolor och skolor ska därför barn och elever ges möjlighet att utveckla en positiv lärandeidentitet.
Vi möjliggör för barn och elever att utveckla en positiv lärandeidentitet genom att:
- bedriva en undervisning som är tillgänglig, formativ och kollaborativ.
- planera undervisningen så att barn och elever utvecklar gynnsamma lärandestrategier, kreativitet och problemlösningsförmåga.
- berätta för barn och elever om deras framsteg i lärandet. Det ger dem möjlighet att följa sin egen utveckling istället för att jämföra sig med andra.
Vi arbetar tillsammans och har förväntningar på varandra
Vi vet att vi behöver arbeta tillsammans och ha förväntningar på varandra för att vi ska lyckas förverkliga det som står i Utbildning Falkenberg. Det är vårt tillsammansarbete som gör skillnad för barn och elever.
För att vi ska lyckas behöver vi vara i ett kontinuerligt lärande och dela med oss av det vi lär oss till varandra. Vi behöver ha mod att drömma stort, våga misslyckas och fortsätta vara nyfikna!
Möt våra medarbetare
Vi är många som på olika sätt arbetar för att förverkliga Utbildning Falkenberg. Möt några av våra medarbetare som berättar om sitt arbete kopplat till Utbildning Falkenberg.
Hej, Ullrika Wallman!
Vad gör du på ditt jobb?
- Jag arbetar som specialpedagog på Lärande och Hälsa. I mitt uppdrag samverkar jag med våra förskolor och skolor genom exempelvis kompetenshöjande uppdrag som föreläsningar och workshops för personal. Jag har även handledning med arbetslag och är ett stöd i kartläggning av elevers språkliga förmåga. Jag har också en grupp på vårt intranät där jag varje vecka sprider information om exempelvis metoder, material och litteratur kopplat till tillgänglig undervisning och NPF.
Vilken utbildning och bakgrund har du?
- Jag är utbildad specialpedagog och lärare 1–7 med inriktning svenska/so och bild. Jag har utöver det också läst flera fördjupade kurser inom språk, NPF, motiverande samtal och psykologi.
Hur påverkar Utbildning Falkenberg ditt jobb?
- Nästan allt jag gör i mitt arbete har en koppling till Utbildning Falkenberg eftersom det ingår i mitt uppdrag att arbeta för ett ökat relationellt förhållningssätt, betydelsen av goda relationer samt barn och elevers rätt till tillgänglig undervisning.
Finns det något särskilt i Utbildning Falkenberg som gjort skillnad för dig och dina kollegor?
- Generellt tycker jag att vi genom Utbildning Falkenberg har fått en gemensam riktning och ett gemensamt språk i vårt arbete. Jag kan se skillnad i hur vi pratar och tänker kring exempelvis tillgänglig undervisning idag jämfört med innan Utbildning Falkenberg.
För mig som specialpedagog är tillgänglig undervisning och relationellt förhållningssätt grunden i mitt uppdrag. Att vi har en gemensam riktning i vårt arbete som går i linje med det jag alltid har arbetat för har gjort skillnad för mig som specialpedagog. Utbildning Falkenberg har legitimerat det jag arbetar för men också möjliggjort ett tillsammansarbete med andra professioner där vi arbetar mot samma mål.
Vad uppskattar du mest med ditt jobb?
- Det jag uppskattar mest är att få arbeta tillsammans med våra förskolor och skolor för alla barn och elevers lärande och hälsa. Jag uppskattar också att jag utvecklas i mitt arbete och att jag får arbeta med kunniga och professionella medarbetare i våra olika verksamheter.
Hej, Malin Lind!
Vad gör du på jobbet?
- Jag arbetar som pedagogista och ingår i ett team tillsammans med fyra rektorer och en specialpedagog. Tillsammans samarbetar vi kring att utveckla utbildningen på förskolorna i vårt område. Min huvudsakliga uppgift är att handleda pedagoger i reflektion, uppföljning samt utvärdering och analys av utbildningen. Jag gör också verksamhetsbesök, är med i undervisningsgrupper, tipsar om material och utvecklar lärmiljöer.
Vilken utbildning och bakgrund har du?
- Jag har en bakgrund inom restaurang. Efter min sista föräldraledighet växte ett behov av förändring och jag valde en ny riktning i mitt arbetsliv. Jag utbildade mig till förskollärare. Jag arbetade några år i barngrupp, där jag fick lära mig att omsätta teori till praktik och att reflektion var mitt viktigaste redskap. Därefter vidareutbildade jag mig till “pedagogisk och kulturpedagogisk handledare” .
Hur påverkar utbildning Falkenberg ditt jobb?
- Utbildning Falkenberg är förankrad i forskning och beprövad erfarenhet och bygger på centrala nyckelbegrepp med koppling till läroplanen. Utbildning Falkenberg beskriver tydliga förväntningar gällande vad som krävs för att undervisningens kvalitet ska kunna förbättras och vad som krävs av en förskola av hög kvalitet. Dessa förväntningar blir en riktning och ett önskat läge för mig och mina kollegor i teamet och är ett stöd för att driva målstyrda processer.
Finns det något särskilt Utbildning Falkenberg gjort skillnad för dig och dina kollegor?
- Utbildning Falkenberg har varit ett stöd för att utveckla det gemensamma professionella språket. I processgrupper har vi arbetat kreativt med de nyckelbegrepp som beskrivs, för att förstå vad de olika begreppen betyder och hur de kan göra skillnad för utbildningen som helhet. Det är fint att se hur vi kan lära oss och växa tillsammans.
Vad uppskattar du mest med ditt jobb?
- Jag uppskattar variationen och att jag får möjlighet att vara kreativ i mitt jobb. Jag drivs och motiveras av att möta människor, bygga relationer och att vi tillsammans kan hitta strategier och metoder som gör skillnad för barnen i våra förskolor. Jag tilltalas av det konstpedagogiska perspektivet på undervisning och utbildning. Därför är jag extra glad när jag tillsammans med förskolor får samverka med bibliotek, museum och konstnärer för att möjliggöra barns rätt att delta i det konstnärliga och kulturella livet, att förundras och se det stora i det lilla. Den sinnliga och praktiska dimensionen av kunskap är viktig att belysa och det uppskattar jag att jag kan göra i mitt jobb.
Utbildning Falkenberg