Ansökan om mottagande i anpassad grundskola för fristående förskola
Här hittar du information om utredning, beslut och mottagande i anpassad grundskola för barn som går i förskola när frågan om en eventuell placering i anpassad grundskola väcks.
Förskolan ska särskilt uppmärksamma barn som av olika anledningar behöver mer ledning och stimulans eller särskilt stöd. Alla barn ska få en utbildning som är utformad och anpassad så att de utvecklas så långt som möjligt. Barn som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans ska få detta utformat utifrån sina egna behov och förutsättningar.
Anvisning för utredning om mottagande i anpassade skolformer
När frågan om att ett barn i framtiden kan komma att tillhöra den anpassade grundskolas målgrupp väcks redan i förskolan ska anvisning för utredning om mottagande i anpassade skolformer följas.
Utredning och beslut om mottagande i anpassad grundskola
När diagnosen intellektuell funktionsnedsättning är ställd, i de flesta fall är psykologutredning och medicinsk bedömning gjord av barnhabiliteringen eller annan vårdgivare, och där frågan om mottagande väcks ska rektor bjuda in till möte där vårdnadshavare får information om fördelar och konsekvenser av ett eventuellt mottagande i anpassad grundskola. Informationen ges av speciallärare på anpassad grundskola som också bjuds in till mötet.
För att samtliga utredningar och ett mottagande i anpassad grundskola ska ha skett innan skolstart behöver arbetet påbörjas redan i september året innan skolstart. Rektor startar processen genom att via länken nedan ansöka om att starta ett ärende om mottagande i anpassad grundskola.
Om er verksamhet saknar specialpedagog och/eller kurator för att genomföra den pedagogiska och/eller sociala bedömningen, finns möjlighet att ansöka om stöd från kommunen. Observera att detta stöd erbjuds mot en särskild ersättning.