Skip to main content

Tips om att söka jobb!

  • Underliggande kategori: ROOT
  • Informationsägare: Socialförvaltningen
  • Kartzoom: 17

Vår bemanningsenhet tar emot hundratals jobbansökningar varje år. Här har de sammanställt några av sina bästa tips och saker som kan vara till hjälp när du söker jobb. Lycka till!

Mall för CV

Här hittar du en enkel mall som du kan spara ned och använda för att sätta ihop ditt CV.

document Enkelt CV med tips (24 KB)

De här delarna ska vara med i ditt CV

Kontaktuppgifter

Skriv dina kontaktuppgifter högst upp så det är enkelt för rekryteraren att hitta.

Skriv ditt namn, ditt telefonnummer och din mejladress.

Har du en uppdaterad LinkedIn-profil kan du även skriva länken till din profil.

"Lite om mig"

Använd en liten del av ditt CV till att kort berätta om dig själv och vem du är. Här ska du lägga fokus på att berätta det viktigaste om dig och varför just du passar för det här jobbet!

Berätta om vilka goda egenskaper eller kunskaper du har som kommer vara användbara i jobbet du söker. 

Det är även bra att berätta lite kort bakgrund om dig. Om du söker jobb i en annan ort än den du bor, är det även bra att redan här berätta hur du kommer ordna med boende och transport till jobbet.

Erfarenheter

Skriv de erfarenheter från tidigare jobb och uppdrag som är relevanta för det jobbet du söker nu.

Lista dina erfarenheter i kronologisk ordning, med din senaste erfarenhet först.

Skriv vilken tidsperiod du jobbade eller hade uppdraget. Om arbetet fortfarande pågår, skriv det.

Har du inte så många erfarenheter från arbetslivet kan du ta upp andra saker som visar ditt engagemang. Det kan exempelvis vara att du är aktiv i en idrottsklubb, om du har specialuppdrag i skolan som elevrådsrepresentant eller liknande, om du arbetar ideellt i någon organisation, och så vidare.

Utbildning

Skriv de utbildningar och kurser som du gått i kronologisk ordning.

Har du eftergymnasial utbildning behöver du oftast inte skriva din grundskoleutbildning. Fundera på om det är relevant för jobbet du söker nu!

Övriga meriter

Vilka språk kan du? Vilket är ditt modersmål och hur bra kan du andra språk?

Har du körkort? Kan du cykla? Har du tillgång till egen bil eller cykel?

Har du särskilda kunskaper i olika datorprogram eller kassasystem?

Har du andra engagemang eller intressen som kan vara relevant för jobbet du söker?

Referenser

Du behöver inte uppge kontaktuppgifter till dina referenser direkt utan det går bra att skriva att referenser lämnas på begäran. Den som håller i rekryteringen kommer be om kontaktuppgifterna om du går vidare i ansökningsprocessen. Då har du även chans att förbereda dina referenser på att den som rekryterar kommer att ringa dem.

Använd bara personer som referens om du har frågat dem innan att det är okej att de är din referens.

Bäst är att tidigare chefer är dina referenser. Har du ingen tidigare chef går det även bra med exempelvis lärare, idrottstränare, andra personer i föreningar där du är aktiv eller ibland även kollegor.

Familjemedlemmar eller släktingar ska inte vara dina referenser.

Foto?

Det är frivilligt om du vill ha med ett foto på dig själv eller inte.

Om du har med ett foto på dig ska du tänka på att det ska vara ett foto med neutral bakgrund och utan filter. Kom ihåg att fotot blir en del av arbetsgivarens första intryck av dig!

Fem andra bra saker att tänka på

Svara i telefonen när det ringer

Håll koll på telefonen när du är i en ansökningsprocess! Rekryterare ringer gärna, så se till att du skrivit ditt telefonnummer i ditt CV. 

Återkoppla direkt på missade samtal och sms

Har du ett missat samtal eller sms från en rekryterare så förväntar de sig att du kontaktar dem så fort du har möjlighet. Vänta inte med att ringa upp!

Ha tålamod de första två veckorna i en ansökningsprocess

Lita på att den som rekryterar har koll på alla ansökningar som kommer in. Ofta får du en automatisk bekräftelse på att din ansökan har registrerats. Då behöver du inte ringa dagen efter du ansökt för att kolla så att de fått din ansökan. (Om det däremot står att du ska få en bekräftelse men du inte fått det, då ska du såklart höra av dig!)

Har du fortfarande inte hört något gällande rekryteringen efter två veckor, då kan du kontakta rekryteraren för att fråga hur de ligger till i processen.

Kom förberedd till intervjun

Kom ihåg att intervjun även är en chans för dig att få ett första intryck av arbetsgivaren! Kom därför förberedd till intervjun genom att ha funderat igenom vad som är viktigt för dig hos en arbetsgivare och våga ställ dina frågor.

Om du får ett nej – fråga varför!

Gick du inte vidare i ansökningsprocessen? Våga fråga varför och om du kunde gjort något annorlunda. De som rekryterar kan ofta ge dig värdefull konstruktiv kritik som kan hjälpa dig inför nästa ansökan.

Läs mer …Tips om att söka jobb!

  • Träffar: 2130

För dig som är chef – vård och omsorg

  • Underliggande kategori: ROOT
  • Informationsägare: Socialförvaltningen
  • Kartzoom: 17

På denna sida hittar du som är chef de dokument du behöver i arbetet med att rekrytera och introducera vikarier inom vård och omsorg.

Sommarrekrytering och introduktion

I denna processkarta ser du de olika stegen i rekryteringsprocessen. Klicka på bilden nedan för att se en förstoring och för att kunna klicka vidare på länkarna till de olika dokumenten.

Färgmarkeringen av rutan visar vem som ansvarar för steget.

Svar på vanliga frågor

Här hittar du svar på frågor som kan komma från din vikarie. Har du fått en fråga om inte finns med och som du tror kan komma upp fler gånger? Mejla till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. så uppdaterar vi listan.

Läs mer …För dig som är chef – vÃ¥rd och omsorg

  • Träffar: 2673

Utbildningar och stöd för vikarier inom vård och omsorg

  • Underliggande kategori: Utbildningar och stöd inom vård och omsorg
  • Informationsägare: Socialförvaltningen
  • Kartzoom: 17

När du blir vikarie inom vård och omsorg får du utbildning i hur arbetet ska utföras. De utbildningar vi erbjuder i dag är introduktionsutbildning, delegeringsutbildning och förflyttningsutbildning.

En första information

Innan du börjar jobba hos oss kommer du få all praktisk information. Du kommer att få övergripande information om socialförvaltningen och vi går igenom vilka lagar, regler och rutiner vi har att rätta oss efter.

Du kommer även att få information om vad det innebär att arbeta som vikarie. När du blivit anställd kommer du få behörighet till våra system, göra ett ID-kort (som vi kallar Falkenbergskortet) samt skriva under din överenskommelse om timanställning.

Utbildningar

Som ny vikarie blir du inbokad på de utbildningar som du behöver gå innan du kan börja jobba. Utbildningarna är obligatoriska och du får gå dem på betald arbetstid. 

Vid varje utbildningstillfälle finns det ett begränsat antal platser, så det är därför viktigt att du meddelar i god tid om du inte kan närvara.

För att stärka dig i rollen som vikarie finns även flera frivilliga digitala utbildningar som vi gärna ser att du tar del av.

GÃ¥ bredvid erfaren personal

Utöver utbildning, så får du även stöd av personal i den verksamhet du jobbar i. Som timvikarie har du en grundplacering på en enhet, i en grupp eller i ett område. När du blir anställd informerar bemanningsenheten den eller de enheter där du kommer att arbeta för att de ska kunna ge dig en god introduktion på arbetsplatsen.

Som ny på jobbet får du först gå bredvid en erfaren medarbetare och lära dig jobbet genom att observera och ställa frågor. Inga frågor är för dumma, utan det är viktigt att du känner att du får lov att fråga om allt du undrar över.

En så kallad bredvidgång kan vara mellan två och fem dagar, beroende på vad du behöver. Har du ingen tidigare erfarenhet av arbete inom vård och omsorg så kan det ibland kännas bra med några fler dagar.

Kontakta bemanningsenheten

I Falkenbergs kommun är alla vikarier anställda av bemanningsenheten. Välkommen att höra av dig till oss om du har frågor, eller om du är intresserad av att jobba som vikarie inom vård och omsorg.

  • Bemanningssamordnare

    Estelle Jensen
    0346-88 59 76
    072-141 39 21
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

  • Bemanningssamordnare

    Jessica Gripse
    0346-88 66 89
    072-233 07 91
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

  • Bemanningsledare

    Alexandra HÃ¥kansson
    0346-88 52 90
    079-060 71 94
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Läs mer …Utbildningar och stöd för vikarier inom vÃ¥rd och omsorg

  • Träffar: 4945

Frågor och svar – vikarier inom vård och omsorg

  • Underliggande kategori: ROOT
  • Informationsägare: Socialförvaltningen
  • Kartzoom: 17

På denna sida hittar du svar på vanligt förekommande frågor. Längst ner på sidan hittar du även kontaktuppgifter till bemanningsenheten. Dit kan du vända dig om du har ytterligare frågor.

Planera arbetet

När behöver jag vara på jobbet?

Du ska komma till jobbet så att du är ombytt och klar när ditt arbetspass börjar. 

Hur gör jag för att få jobbpass?

Du lägger din tillgänglighet i Time Care pool. Bemanningsenheten använder sig av direktbokning som innebär att du blir bokad utifrån den tillgänglighet som du lägger i Time Care pool. Det innebär att du inte kommer att få förfrågningar som du tackar ja eller nej till. Du kommer att se bokningen i Time Care pool och via ett sms.

Du kommer bara få arbetspass om du har lagt tillgänglighet i Time Care pool. Lägger du ingen tillgänglighet kommer du inte få några arbetspass.

Vad menar vi med tillgänglighet?

Med tillgänglighet menar vi att du lägger in alla de dagar och tider som du kan jobba. Ditt ansvar är att du ska vara redo för att jobba från den tid du har lagt tillgänglighet. Direktbokningen kan ske samma dag.

Får jag jobbpass alla dagar som jag lagt tillgänglighet?

Nej, du får inte automatiskt jobbpass alla dagar som du lagt tillgänglighet. Det beror fortsättningsvis på om enheterna är i behov av personal och om du får ihop din dygns- och veckovila.

Kan jag ändra min tillgänglighet?

Om du behöver ändra tillgänglighet så gör det så fort du vet att du inte kan en viss dag. Du kan inte ändra tillgänglighet om du redan fått en direktbokning.

Kan jag göra en intresseanmälan till några jobbpass?

Ja, du kan göra en intresseanmälan till vissa arbetspass via Time Care pool. Detta gör du under fliken lediga jobb.

Vad händer om jag inte dyker upp på arbetsplatsen när jag blivit direktbokad?

Om du inte har giltiga skäl kommer det att registreras som olovlig frånvaro.

Hur vet jag vad ska göra på jobbet?

All planering ligger i Intraphone och i brukarens genomförandeplan (som beskriver brukarens behov och insatser). Om du har delegering för att ge medicin, så signerar du det i Appva.   

Jag vill jobba på fler enheter än där jag nu är placerad. Går det?

Det kan vara möjligt. Hör av dig till bemanningsenheten så kan ni ha en dialog kring detta.

GÃ¥r det att byta arbetspass?

Ordinarie personal får inte byta arbetspass med vikarier, men under sommaren kan du som är vikarie byta arbetspass med andra vikarier. Då meddelar du bytet till den assistent eller teamsamordnare som jobbar på din enhet.

OBS! Under resten av året kan inte heller vikarier byta tider med varandra. 

Vad gäller kring dygns- och veckovila?

Den 1 oktober 2023 skärptes reglerna kring dygns- och veckovila. Det innebär att du måste ha minst elva timmars sammanhängande dygnsvila under varje period på 24 timmar.

Veckovilan ska vara 36 timmar på en sjudagarsperiod.

Får jag ha med mig min privata mobil när jag jobbar?

Du får ha med din mobiltelefon, men den får inte användas för privata ändamål under arbetstid. Däremot kan du ju få jobbföfrågningar som du kan behöva svara på.

Ditt verktyg i arbetet är en mobiltelefon som tillhör arbetsplatsen. I mobiltelefonen sköter du även all dokumentation och signerar insatser.

Sjukdom och vård av barn, vab

Hur gör jag om jag blir sjuk eller behöver vara hemma med sjukt barn?

Jobbar du på ett särskilt boende eller inom funkktionsstöd kontaktar du den enhet där du är placerad och berättar att du är sjuk/ska vabba. Jobbar du inom hemtjänsten ska du ringa Avonovas sjuk- och frisktjänst på 08-556 456 37. Detta ska du göra så fort som möjligt så att verksamheten hinner ringa in en annan vikarie.

Behöver jag testa om jag har covid-19?

Nej, det finns inte längre något krav att testa om man har covid-19.

Inloggningsuppgifter, mejl och lönespecifikation

Vart vänder jag mig när mina lösenord, inlogg och behörigheter inte fungerar/stämmer?

När du blir anställd får du inloggningsuppgifter till aktuella system av bemanningsenheten. Du bör testa inloggningsuppgifterna så snart som möjligt för att säkerställa att det fungerar när du ska ha ditt första arbetspass. Fungerar inte dina lösenord så vänder du dig till en bemanningssamordnare, så hjälper de dig med detta.

Gäller det behörighet till kommunens intranät, inklusive din mejl, så kan du själv ändra ditt lösenord genom att gå in på losenord.falkenberg.se och klicka på "Jag har glömt mitt lösenord.

Gäller det behörighet till Time Care Pool, så kontaktar du bokningen på bemanningsenheten på 0346-88 53 00.

Hur ser jag min lönespecifikation?

Du går in via viw.falkenberg.se men om det är utanför kommunens nätverk går du in via https://viw.falkenberg.se/PMobile för mobilen. Du klickar på min lön för att se din lönespecifikation.

Hur gör jag för att komma åt min jobbmejl?

När du anställdes fick du ett mejl från Falkenbergs kommun med dina användaruppgifter. Ditt användarnamn består av de två första bokstäverna i ditt för och efternamn samt en siffra och skriver in ditt lösenord. Du går in på mina program och klickar på office 365 mejl.

OBS! Använder du en kommuntelefon eller dator så kommer du åt Outlook vart du än befinner dig. Men vill du komma åt din jobbmejl på en privat enhet så krävs det att du har Outlook som applikation i telefonen eller installerad på en dator. Det är dock inget som kommunen hjälper till med.

Måste jag läsa min mejl?

Du förväntas läsa och ha koll på din jobbmejl, det är en viktig informationskanal. Vi ställer dock inga krav på att du ska läsa dina mejl när du är ledig.

Utöver din mejl så förväntas du läsa de meddelanden du får när du är inloggad i Intraphone.

Du loggar in med dina användaruppgifter som du fick via mail när du anställdes. Ditt användarnamn består av de två första bokstäverna i ditt för och efternamn samt en siffra och skriver in ditt lösenord.

System inom socialförvaltningen

Hur får jag tillgång till lösenord till APPVA?

När du blir anställd och får delegering, så beställer bemanningsenheten behörighet hos Soc-IT i Appva via en behörighetsblankett. Du får sedan inloggningsuppgifterna från din bemanningssamordnare.

Hur får jag tillgång till lösenord till Intraphone?

När du blir anställd så fyller bemanningsenheten i en behörighetsblankett för dig och gör en beställning hos Soc-IT. En bemanningssamordnare meddelar sedan dig dina behörigheter.

Jag har fått delegering i Appva MCSS, men jag kan inte logga in. Varför?

Du får delegering av ansvarig sjuksköterska. I samband med det ska din chef också meddela Soc-IT att du ska få behörighet in i systemet.

Jag har fått behörighet i Appva MCSS, men jag kan inte signera medicin. Varför?

Även om du hunnit få behörighet in i Appva MCSS, så krävs det att du fullföljt delegeringsutbildningen och blivit godkänd av ansvarig sjuksköterska för att du ska kunna få dina delegeringar och kunna signera medicin i Appva MCSS.

Ge läkemedel till brukare

MÃ¥ste jag ge medicin till brukarna?

Det är önskvärt att du gör det som en del i ditt uppdrag eftersom det underlättar planeringen av arbetet. Du kommer att få en utbildning kring att hantera läkemedel. 

Hur fungerar det med läkemedelsdelegering?

Din chef kommer att anmäla dig när du är klar för delegeringsutbildning. Du kommer då att få ett mejl med information om hur du går tillväga. Du ska genomföra både basutbildningen och utbildningen Jobba säkert med läkemedel. När du gjort de digitala utbildningarna kommer du att bli kontaktad av den sjuksköterska som är ansvarig för den verksamhet där du jobbar.

Arbetsmiljö

Vem pratar jag med angående min arbetssituation?

I första hand pratar du med chefen på enheten där du jobbar, men du kan även ringa din kontakt på bemanningsenheten.

Lön och ersättning

Hur mycket får jag i lön?

Ingångslönen varierar beroende på din ålder. Men som outbildad 18-åring som inte har någon tidigare erfarenhet av arbete inom vård och omsorg får du en heltidslön på 20 130 kronor i månaden, före skatt. Tillsammans med semesterersättningen blir det 22 545 kronor i månaden, före skatt.

Utöver det får du ersättning för obekväm arbetstid vid kvälls- och helgarbete. Jobbar du till exempel varannan helg och några kvällar så hamnar lönen på 24 625 kronor, före skatt.

Vad får du då ut i lön?

Skatteavdraget varierar beroende på om du har andra inkomster under året, men med normalskatt får du  19 300 kronor utbetalt för en månads arbete, utifrån exemplet här ovan.

Vilket datum får jag lön?

Den 27:e efterkommande månad. om den 27:e infaller på en helg eller en röd dag så betalas lönen ut sista vardagen innan den 27:e.

Vad finns det för olika ersättningar?

Det är olika ersättningar beroende på vilket område du arbetar inom. När du arbetar inom vård och omsorg får du ersättning för obekväm arbetstid. Inom funktionsstöd finns det även en jourersättning när du har sovande jour på natten.

Kontakta bemanningsenheten

I Falkenbergs kommun är alla vikarier anställda av bemanningsenheten. Välkommen att höra av dig till oss om du har frågor, eller om du är intresserad av att jobba som vikarie inom vård och omsorg.

  • Bemanningsledare

    Alexandra HÃ¥kansson
    0346-88 52 90
    079-060 71 94
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

  • Bemanningssamordnare

    Jessica Gripse
    0346-88 66 89
    072-233 07 91
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Läs mer …FrÃ¥gor och svar – vikarier inom vÃ¥rd och omsorg

  • Träffar: 7532

Möt våra medarbetare inom vård och omsorg

  • Underliggande kategori: Möt våra medarbetare inom vård och omsorg
  • Informationsägare: Socialförvaltningen
  • Kartzoom: 17

Rubrik

Hur är det att jobba med människor? Vad gör man på dagarna? Vad är det som gör att så många trivs med att jobba inom vård och omsorg? Här berättar några av våra medarbetare om sin arbetsvardag.

En leende äldre kvinna med blond page och glasögon står framför ett orange tegelhus.

Jannica Britt

Jannica gick i pension efter 40 år inom hemtjänsten.

Tova och Farah i korridoren på Solhaga.

Tova Anderberg och Farah Al Jadaan Al Shahoud

Från sommarjobb till undersköterskor.

En man med svart hår och blå jacka står ute på en trottoar, bakom en svart cykel.

Mosab Ashour

Mosab kom från kriget i Syrien till hemtjänsten i Falkenberg.

Leende, blond tjej med ljusblå t-shirt står i korridoren på ett särskilt boende för äldre.

Siri Larsson

Siri vill ge de boende en så bra vardag som möjligt.

Therese Miceli

"Jag lär mig något nytt varje dag."

Felicia Henriksson

Felicia har jobbat som stödassistent sedan gymnasiet.

Gunilla Bengtsson

Gunilla bytte från särskilt boende till hemtjänst.

Mariama Jammeh och Agneta Olsson

Mariama och Agneta ser tillbaka på coronaåret.

En leende kvinnlig undersköterska med kort ljust hår.

Josefin Karaus

Josefin berättar om coronavåren och om de erfarenheter de nu bär med sig.

En ljushårig kvinna med blå arbetskläder och svart fleecejacka står vid entrén till ett hus.

Emma Andersson

"Man får så mycket tillbaka om man bjuder på sig själv"

Läs mer …Möt vÃ¥ra medarbetare inom vÃ¥rd och omsorg

  • Träffar: 5539