Starta och driva ett solarium

Ska du driva ett solarium för allmÀnt bruk? DÄ mÄste du anmÀla detta till miljö- och hÀlsoskyddsförvaltningen. Du behöver ocksÄ sÀkerstÀlla att din verksamhet uppfyller StrÄlsÀkerhetsmyndighetens föreskrifter om solarier.

AnmÀl verksamheten innan du startar

Du behöver skicka in en anmÀlan till oss senast sex veckor innan du startar din verksamhet. Om du inte anmÀler din verksamhet riskerar du att fÄ betala en miljösanktionsavgift.

Du ska ocksÄ anmÀla förÀndringar som till exempel Àgarbyte och Àndrade kontaktuppgifter.

Följ kraven frÄn strÄlsÀkerhetsmyndigheten

En solarieverksamhet rÀknas som en miljöfarlig verksamhet eftersom den anvÀnder solarierör. Har du eller ska du starta en solarieverksamhet Àr du skyldig att följa de krav som regleras i StrÄlsÀkerhetsmyndighetens föreskrifter om solarier och artificiella solningsanlÀggningar.

• Alla solarier ska uppfylla strĂ„lskyddskraven som finns i standarden (SS EN 60 335-2-27, UtgĂ„va 6, 2010).
  • Varje solarium ska vara mĂ€rkt med UV-typ 3.
  • Solariet ska vara utrustat med godkĂ€nda rör, vilket innebĂ€r rör enligt solariets egen mĂ€rkning.
  • Kunden ska via tidur kunna stĂ€lla in soltiden enligt ett exponeringsschema.
  • StrĂ„lsĂ€kerhetsmyndighetens affisch ”RĂ„d för att skydda din hĂ€lsa” ska finnas vid varje solariebĂ€dd och i receptionen dĂ€r betalning eller bokning för solning sker.
  • Kunder ska kunna ta del av informationen innan man gör valet att sola i solariet.
  • Exponeringsschema frĂ„n solarietillverkaren med tillhörande anvisningar ska anslĂ„s vĂ€l synligt.
  • Skyddsglasögon ska finnas tillgĂ€ngliga för alla kunder.

I obemannade solarier ska den maximala soltiden inte vara lÀngre Àn 15 minuter.

Det Àr 18-ÄrsgrÀns

Att yrkesmÀssigt lÄta nÄgon som inte har fyllt 18 Är sola i ett kosmetiskt solarium Àr straffbelagt. LÀgsta straff Àr böter och högsta straff Àr fÀngelse i sex mÄnader, i enlighet med 9 kap. strÄlskyddslagen.

Tillsyn och egenkontroll

NÀr din verksamhet Àr igÄng behöver du göra egenkontroll. Vi bedriver ocksÄ tillsyn av din verksamhet.

Du kan lÀsa mer om kommunens tillsyn för solarieverksamhet pÄ StrÄlsÀkerhetsmyndighetens webbplats.

Kommunal solarietillsyn (stralsakerhetsmyndigheten.se)

Ta ocksÄ del av informationen pÄ vÄr sida om hÀlsoskydd.

HĂ€lsoskydd – verksamheter som krĂ€ver anmĂ€lan.

Avgift för anmÀlan och tillsyn

Du fÄr betala en avgift nÀr du anmÀler din solarieverksamhet. Du betalar ocksÄ för den tillsyn vi gör. Avgiften följer kommunens taxa.