Skip to main content

Frågor och svar om förskolornas och skolornas ekonomi

  • Underliggande kategori: ROOT
  • Informationsägare: Arbetsmarknadsavdelningen
  • Kartzoom: 17

Här kan du läsa vanliga frågor och svar om ekonomin på barn- och utbildningsförvaltningen och dess verksamheter.

Varför blev det ett så stort underskott 2023?

Det stora underskottet under 2023 beror på flera faktorer som påverkade olika delar av verksamheten. För det första har kostnaderna per barn och elev ökat. Det beror delvis på att barnen tillbringade längre tid på förskolan, vilket naturligtvis ökar kostnaderna. Dessutom valde vissa gymnasieelever att gå i andra skolor än Falkenbergs gymnasieskola, vilket ökade kostnaderna eftersom de valde dyrare utbildningar än vad som var budgeterat. Under året steg även kostnaderna för skolskjutsar till följd av ökade drivmedelspriser, och inflationen påverkade priset på andra nödvändiga inköp.

Utöver dessa förklaringar har grundskoleenheterna inte fått balans i ekonomin under 2023. Mellan redovisningsåren 2022 och 2023 förändrades förutsättningarna eftersom statsbidragen som tidigare tilldelats enheterna minskade. Dessutom hade enheterna använt överskott från tidigare år för att hantera skulden som uppstått under pandemin. Till 2023 försvann dessa pengar och verksamheterna behövde anpassa sina kostnader till den tilldelade budgeten, vilket de inte fullt ut lyckades med.

Varför gör ni så stora nedskärningar inför höstterminen 2024?

Rektorerna, precis som andra chefer i kommunen, har uppdraget att hålla en balanserad budget. Vi förstår att förändringar som görs av rektorerna kan skapa oro. Orsaken till vad som kan kallas nedskärningar beror främst på att grundskolan sedan 2015/2016, då flyktingar började komma i större omfattning, och under Covid-tiden har varit beroende av betydande ekonomiska bidrag. Det inkluderar etableringspengar från Migrationsverket, Skolmiljarden och tidigare överskott från kommunen som har använts för att hantera de utmaningar som uppkommit under Covid-pandemin. Det har tillförts mycket pengar som nu inte längre finns tillgängliga. De flesta skolorna i kommunen har därför haft fler anställda än vad den kommunala budgeten klarar av, och nu måste rektorerna anpassa verksamheten så att den endast använder de kommunala medlen som har tilldelats av Barn- och utbildningsnämnden från Kommunfullmäktige.

Vad händer när våra verksamheter gör av med mer pengar än de har i budget?

Om de gör av med mer pengar än vad som finns i budget behöver vi först och främst se över hur det ska bli bättre. Men det som också sker är att fristående skolor erhåller ekonomisk kompensation från kommunen på grund av att vår utbildning har haft högre kostnader. Detta följer reglerna i skollagen, enligt det som kallas likabehandlingsprincipen, vilken innebär att fristående skolor får samma ekonomiska bidrag per elev som kommunala skolor får för sina elever.

Görs det kostnadsanpassningar på fler ställen i förvaltningen än i våra förskolor och skolor?

Ja, det gör det. Av de kostnadsanpassningar som gjorts har 11 miljoner påverkat barn- och elevpeng och 18 miljoner andra delar inom vår förvaltning.

Hur kommer barn och elever att påverkas av att det är ett tufft ekonomiskt läge?

Det kommer att se olika ut men det kan till exempel innebära lärarbyten för vissa elever när rektorerna gör om sin organisation. Det kan också innebära att studieresor och andra aktiviteter utanför skolan minskar i omfattning.

Kommer kvaliteten på förskolorna och i skolorna att bli sämre nu?

Vi är fast beslutna att säkerställa hög kvalitet i våra förskolor och skolor. Vårt uppdrag är att skapa en organisation som leder till att eleverna ska få bästa möjliga kvalitet på utbildningen. Alla elever ska enligt skollagen ”ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål”. Hur rektor väljer att organisera detta kan skilja sig från skola till skola, men målet är samma i alla våra skolor. Vi har stort förtroende för att rektorerna organiserar verksamheten på bästa möjliga sätt utifrån uppdraget, och vi kommer från förvaltningen aktivt att stödja dem i detta arbete.

Vad gör skolorna för att få ekonomin att gå ihop?

För skolor är förändringsprocessen långsam eftersom nästan alla utgifter är relaterade till personalkostnader och stora förändringar kan bara genomföras inför ett nytt läsår. Det betyder att skolorna hade högre kostnader än budget under hela våren 2023 och började minska dem till hösten samma år. Att göra alltför stora personalnedskärningar på hösten 2023 skulle ha resulterat i för få medarbetare under våren 2024. Därför sker anpassningen av personalstyrkan stegvis och fortsätter inför höstterminen 2024.

Kommer skolornas ekonomi bli bättre snart?

Kommunfullmäktige beslutade 26 mars 2024 att barn- och utbildningsförvaltningen inte behöver arbeta in underskottet som uppstod under 2023. Det var ett positivt besked då det innebär att vi inte behöver minska våra kostnader ännu mer. Huruvida det kommer att tillföras ytterligare pengar framöver är svårt att sia om. Det beror på hur politiker på riks- och kommunnivå väljer att prioritera i sina respektive budgetar.

Under hösten 2023 tog vi fram en handlingsplan för att minska kostnaderna och den visade sig vara framgångsrik. Resultatet för 2023 blev bättre än förväntat, och vi ser redan att de åtgärder vi satte in då har haft en positiv effekt på våra ekonomiska resultat för 2024. Under våren kommer skolorna fortsatt att ha ett underskott som hämtas hem under hösten och skolenheterna förväntas vara i balans vid årets slut. Vi arbetar hårt för att se till att våra skolor har de resurser de behöver för att erbjuda en bra utbildning för alla elever.

Det finns en risk att det känns rörigt och oroligt i våra verksamheter. Vad är vårt budskap till barnen och eleverna?

Vi stolta över att ha en betydande andel legitimerade, behöriga, skickliga och engagerade lärare och pedagoger i våra skolor och förskolor. Denna styrka sätter oss i en fördelaktig position jämfört med många andra kommuner när det gäller att erbjuda en högkvalitativ utbildning och omsorg till våra barn. Dessutom har vi en hög personaltäthet i våra verksamheter. Det betyder att även om vi upplever en minskning av antalet, kommer vi fortfarande att ha tillräckligt med personal för att skapa förutsättningar för en trygg och stöttande miljö för våra elever.

Vi är fast beslutna att fortsätta att erbjuda den bästa möjliga utbildningen för barnen och att arbeta hårt för att upprätthålla vår höga standard. 

Läs mer …Frågor och svar om förskolornas och skolornas ekonomi

  • Träffar: 1475

Campus Falkenberg

  • Underliggande kategori: Campus Falkenberg
  • Informationsägare: Barn- och utbildningsförvaltningen
  • Kartzoom: 17

Campus arbetar med utbildning för vuxna – utbildning som är riktad mot lokalt och regionalt arbetsliv. På Campus Falkenberg skapas möjligheten att förverkliga drömmar och idéer, delta i utvecklande möten och växa både som individ och yrkesperson.

Syftet med Campus är att främja kompetenstillväxt och innovation. Det gör vi genom att erbjuda ett allsidigt utbud av utbildningar inom högskola, yrkeshögskola och gymnasiala yrkespaket. Men vi gör det även genom vår centrala roll som motor, mäklare och mötesplats för företag och studerande.

Var med och skapa din framtid med oss!
- utbildning, möten och möjligheter genom Campus Falkenberg

Campus är i en uppstartsfas och arbetar aktivt med att ta fram olika utbildningslösningar. Många samtal pågår med universitet och högskolor, samt med näringslivet. Detta för att säkerställa att Campus arbete bidrar med viktig och efterfrågad kompetens.

Campus webbplats

På Campus webbplats hittar du information om kommande utbildningar, Lärcentrum med studerandeservice och tentamenservice, samt kontaktuppgifter för arbetslivet.

Campus Falkenberg hittar du på Biblioteksgatan 2, mellan Igeldammsvägen och Holgersgatan

Campus Falkenberg

Läs mer …Campus Falkenberg

  • Träffar: 13870

Anpassad skola

  • Underliggande kategori: ROOT
  • Informationsägare: Arbetsmarknadsavdelningen
  • Kartzoom: 17

Den anpassade skolan vänder sig till barn, unga och vuxna som på grund av intellektuell funktionsnedsättning eller förvärvad hjärnskada inte har möjlighet att nå kunskapsmålen för grundskolan, gymnasieskolan eller vuxenutbildningen. I Falkenbergs kommun finns anpassad grundskola, anpassad gymnasieskola och Komvux som anpassad utbildning.

Anpassad grundskola

Anpassad grundskola är till för elever mellan 7 och 16 år som på grund av en intellektuell funktionsnedsättning eller förvärvad hjärnskada inte har möjlighet att nå kunskapsmålen för grundskolan. Anpassad grundskola omfattar nio års skolplikt. För elever som går i anpassad grundskola finns också fritidshem och LSS-fritids för äldre elever.

Ansök om mottagande i anpassad grundskola

Ansökan om mottagande i anpassad grundskola görs av vårdnadshavare. Ett mottagande av en elev i anpassad grundskola föregås av en noggrann och omfattande utredning. Om du har frågor om mottagande i anpassad grundskola kan du kontakta ditt barns rektor.

Anpassad grundskola på Hjortsbergsskolan och Tullbroskolan

Det finns en anpassad grundskola i Falkenbergs kommun. Undervisningen är förlagt till två olika skolor. På Hjortsbergsskolan går elever i årskurs 1-9 och på Tullbroskolan går elever i årskurs 7-9.

Anpassad gymnasieskola

Anpassad gymnasieskola är till för elever som avslutat grundskola eller anpassad grundskola och har en intellektuell funktionsnedsättning eller förvärvad hjärnskada som gör att de inte har möjlighet att nå gymnasieskolans kunskapskrav.

Den anpassade gymnasieskolans utbildningar är fyraåriga och inkluderar yrkesinriktade och individuella program. Anpassad gymnasieskola ger en god grund för yrkesverksamhet och fortsatta studier samt för personlig utveckling och ett aktivt deltagande i samhällslivet.

Ansök om mottagande i anpassad gymnasieskola

Ansökan om mottagande i anpassad gymnasieskola behöver endast göras av vårdnadshavare vars barn gått i grundskola. Ett mottagande av en elev i anpassad gymnasieskola föregås av en noggrann och omfattande utredning. Om du har frågor om mottagande i anpassad gymnasieskola kan du kontakta ditt barns rektor.

Vårdnadshavare till elever som gått i anpassad grundskola behöver inte göra någon ansökan om mottagande i anpassad gymnasieskola. Utredningen som gjordes inför mottagandet i anpassad grundskola granskas och kompletteras och därefter fattas beslut om eleven har rätt att ansöka till den anpassade gymnasieskolans utbildningar.

Anpassad gymnasieskola på Falkenbergs gymnasieskola

Det finns en anpassad gymnasieskola i Falkenbergs kommun. Den är en del av Falkenbergs gymnasieskola.

Komvux som anpassad utbildning 

Komvux som anpassad utbildning är till för vuxna över 20 år som har en intellektuell funktionsnedsättning eller förvärvad hjärnskada som gör att de inte har möjlighet att nå vuxenutbildningens kunskapskrav. På Komvux som anpassad utbildning studerar du utifrån behov, tidigare kunskaper och erfarenheter. För att studera behöver du göra en ansökan. 

Komvux som anpassad utbildning på Vuxenutbildningen Falkenberg

Det finns Komvux som anpassad utbildning på Vuxenutbildningen Falkenberg. 

Läs mer …Anpassad skola

  • Träffar: 3646

Samverkan skola-arbetsliv

Samverkan mellan skola och arbetsliv syftar till att ge barn och elever en utbildning där omvärlden inkluderas för att göra undervisningen mer meningsfull och motiverande och möjliggöra medvetna val av utbildning och framtida yrke.

För att alla barn och elever ska ges en utbildning där omvärlden inkluderas krävs en välfungerande och strukturerad samverkan med det lokala förenings- och näringslivet och omvärlden i stort. Genom samverkan ges barn och elever en möjlighet att se sitt eget lärande och den kunskap de förskaffar sig i sin utbildning ur nya perspektiv och i ett större sammanhang, vilket bidrar till meningsfullhet och ökad motivation i skolarbetet. Vidare bidrar det också att eleverna kan göra medvetna utbildnings- och yrkesval.

Förutom att bidra till barns och elevers lärande och förståelse för omvärlden, ges de företag, organisationer och föreningar som deltar i samverkan skola och arbetsliv en unik möjlighet att möta framtidens medarbetare, bredda elevernas kunskaper om möjliga studie- och karriärvägar samt skapa ett intresse för den egna verksamheten och branschen.

MOA – Modern arbetslivsorientering

Undervisningen i Falkenbergs kommunala skolor ska visa samband mellan utbildning och omvärld. Möten med det omgivande samhället bidrar till elevers positiva lärandeidentitet. Tilltro till sin egen förmåga, lärandestrategier och förmågan till kreativitet och problemlösning ska utvecklas i ett motivationsfrämjande lärande för vidare studier och yrkesliv.

I skolan ska elevers karriärlärande utveckla och stärka deras valkompetens för väl underbyggda och medvetna val i det livslånga lärandet. Modern arbetslivsorientering, MOA, är Falkenbergs modell för att systematisera karriärlärande och stärka elevers valkompetens. MOA ska också stärka elevers positiva lärandeidentitet som är en del av Utbildning Falkenbergs plan för förbättrad undervisningskvalitet.

Genom ett likvärdigt och systematiserat samarbete skola- arbetsliv möter elever återkommande olika yrken och branscher under sina år i skolan. Aktiviteter skapas centralt och samtliga skolor är inkluderade i MOA och dess delar.

MOA är under uppbyggnad även för gymnasieskolan.

pdf Program för modern arbetslivsorientering MOA (310 KB)

Falkenbergsmodellen

I Falkenberg finns ett gott samarbete och nätverk kring frågor som rör skola-arbetsliv. I modellen finns det representanter från arbetslivet och skolan som träffas regelbundet och har en samverkan i frågan skola-arbetsliv. Syftet med Falkenbergsmodellen är:
  • Att skapa en varaktig process för samarbete mellan skola och näringsliv som ger förutsättningar för likvärdighet för alla kommunens barn och elever.
  • Att vara en pusselbit i arbetet med att säkra framtidens kompetensförsörjning i kommunen.
  • Att förebygga hinder och göra det lätt att samarbeta mellan skola och näringsliv.
Mer information om Falkenbergsmodellen hittas på Falkenbergsmodellens webbplats. Där kan du som lärare också söka efter företag som exempelvis tar emot studiebesök, praoelever eller föreläser för elever.

Aktiviteter som pågår inom skola-arbetsliv

Här hittar du information om några av de aktiviteter som pågår inom skola-arbetsliv just nu.

Yrkesinspiration

Samtliga elever i årskurs 7 i grundskolan och på IM-programmet på Falkenbergs gymnasieskola ges varje år yrkesinformation för att få en bredare inblick i arbetslivet, olika branscher samt specifika yrken. Under yrkesinformationen möter eleverna olika representanter från arbetslivet som berättar om sin egen väg till där de är nu, hur en arbetsdag kan se ut och drar paralleller till ämneskunskaper och andra färdigheter. I anslutning till yrkesinformationen arbetar eleverna med fördjupning i olika delar tillsammans med läraren.

PRAO

PRAO är två veckors praktik på en arbetsplats i årskurs 8. Praon är en del av den obligatoriska undervisningen och syftar till att ge eleverna en inblick i arbetslivet och stärkt självkänsla. Från och med läsåret 22/23 är en av två praoveckor i årskurs 8 förlagd till kommunal verksamhet. Den andra praoveckan är förlagd till privat sektor.

Teknikprao

Teknikprao är en specialdesignad praovecka som syftar till att få fler elever att känna till och intressera sig för teknikbranschen, eftersom behovet av kompetens inom området är stort. Under praoveckan får eleverna möta Komtek, Teknikprogrammet, Industritekniskaprogrammet samt El- och energiprogrammet på Falkenbergs gymnasieskola. De får också vara två dagar på ett lokalt företag.

Kockduellen

Eleverna på grundskolan erbjuds att delta i en lokal variant av Kockduellen som har arbetats fram av hem- och konsumentkunskapslärare på grundskolan samt av lärare på restaurang- och livsmedelsprogrammet. Det huvudsakliga syftet med tävlingen är att få fler elever att intressera sig för matlagning och välja Restaurang- och livsmedelsprogrammet på Falkenbergs gymnasieskola, eftersom behovet av kompetens inom området är stort och allt färre elever väljer utbildningen. Kockduellen genomförs just nu i två steg: En skoltävling (där eleverna tävlar mot varandra) och en kommunfinal med det vinnande laget från respektive skola.

KOLL

KOLL, Kul och lärorikt lärande, är ett samarbete med Falkenbergs Sparbank där elever i åk 3, åk 6 och åk 9 i grundskolan, elever i åk 9 i anpassad grundskola samt elever i år 3 på gymnasieskolan möter representanter från banken. Syftet med KOLL är att ge eleverna kunskap om privatekonomi, för att de ska kunna ta ett växande ansvar för sin ekonomi, samt ge dem en inblick i olika yrken som finns på en bank.

Mentorsföretag

Varje grundskola har ett mentorföretag kopplat till sig. Eleverna möter skolans mentorsföretag i åk 2, åk 5 och åk 7. Även program på Falkenbergs gymnasieskola har mentorsföretag kopplat till sig. 

Samarbetet planeras gemensamt mellan företaget och skolan, och rullar sedan på år efter år.  Syftet med det nära och systematiska samarbetet mellan varje skola och skolans mentorsföretag är att ge eleverna kunskap och erfarenheter kring olika yrken, hur en arbetsplats fungerar och vad som är viktiga förmågor att ha för att arbeta inom olika yrken och inom en viss bransch. Mer information om mentorsföretagen hittas på Falkenbergsmodellens webbplats. 

Stadens nycklar 

Stadens nycklar är ett samarbete mellan Rian och alla kommunala klasser i årskurs 4. Stadens nycklar är en obligatorisk aktivitet inom den moderna arbetslivsorientering, MOA. Under aktiviteten tar eleverna del av utställningen Stadens Nycklar för att öka sin förståelse för samband mellan dåtid, nutid och framtid. Genom ökad insikt i de historiska händelsernas orsak och verkan stärks elevernas möjligheter till att själva ta ställning till olika perspektiv av skeenden i samhället. Eleverna bjuds också i att göra sina röster hörda och bidra till vad som är en ständigt pågående skrivning av Falkenbergs historia.

Kontakta oss

  • Elin Emvall

    Verksamhetsutvecklare skola-arbetsliv
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

  • Per Lundgren

    Verksamhetsutvecklare skola-arbetsliv
    Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Läs mer …Samverkan skola-arbetsliv

  • Träffar: 5598