Skip to main content

Arkiv

Välkommen till Falkenbergs kommunarkiv. Här kan du ta del av kommunala handlingar som till exempel fotografier, brev, protokoll och betyg. Du kan besöka oss i stadshuset eller söka information på egen hand i våra databaser.

Kommunarkivet förvarar handlingar från mitten av 1800-talet och framåt. Du hittar handlingar från kommunala nämnder, bolag och stiftelser, men även från föreningar, företag och enskilda personer. Här kan du se hur Falkenbergs kommun var uppdelad mellan 1863 och 1970.

Sök i våra arkiv

Du kan ta del av äldre protokoll genom svensk lokalhistorisk databaslänk till annan webbplats.

Kommunarkivets arkivförteckningar hittar du genom den nationella arkivdatabasenlänk till annan webbplats.

Vårt webbdiarium är inte tillgängligt på vår webbplats på grund av bestämmelserna i Dataskyddsförordningen. Vill du ta del av vad som finns i vårt diarium så kan du kontakta kontaktcenter,länk till annan webbplats som lotsar dig vidare till rätt förvaltning.

Besök kommunarkivet

Vill du besöka oss? Ring gärna och boka tid så att vi kan förbereda ditt besök på bästa sätt. Du når oss via kontaktcenter på 0346-88 60 00.

Beställ skolbetyg

Om du behöver kopior på dina grundskole- eller gymnasiebetyg kan du beställa det via vår e-tjänst. Vi behöver uppgifter på vilken skola du gått och ditt personnummer. Om det inte finns någon betygskopia arkiverad måste vi göra en avskrift ur betygskatalogen och detta kostar 90 kronor.

Beställ betyg

Fastighetshandlingar

Kommunarkivet förvarar bygglovshandlingar, ritningar och andra fastighetsrelaterade handlingar. För att söka behöver vi din fastighetsbeteckning eller gatuadress.

Sociala akter

Vi förvarar socialtjänstens avslutade ärenden som rör bland annat faderskap, barnavårdsmannaskap, adoptioner och placeringar i familjehem.

Vissa handlingar i kommunens arkiv omfattas av sekretess. Detta gäller handlingar och akter som är yngre än 70 år. Om du vill se handlingar som innehåller sekretess måste vi veta vem du är och vad du behöver uppgifterna till för att vi ska kunna ta ställning till om du kan få tillgång till informationen. 

Besöksadress: Stadshuset i Falkenberg

Läs mer …Arkiv

  • Träffar: 5709

Kontakta kommunen

Om du vill komma i kontakt med oss kan du höra av dig till vårt kontaktcenter. Här hittar du utbildade medarbetare som kan svara på dina frågor eller hjälpa dig vidare till rätt person.

Så når du kontaktcenter

Ring oss: 0346-88 60 00

Mejla oss: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Besök oss: Stadshuset i Falkenberg

Postadress: Falkenbergs kommun, 311 80 Falkenberg

Öppettider 

MÃ¥ndag-torsdag: 8-17
Fredag: 8-15
Dag före röd dag eller dag före afton: 8-15
Dag före trettondagsafton: 8-17

Tänk på att boka besök i förväg om du har behov av längre rådgivning och tolk.

När du mejlar

När du mejlar får du ett automatiskt svarsmeddelande som bekräftar att vi har tagit emot ditt ärende. Du får också ett ärendenummer, som du kan uppge vid framtida kontakt med oss.

När du ringer

När du ringer oss väljer du alternativ för ditt ärende med hjälp av tonvalet i din telefon. Om du inte gör något val hjälper vi dig att komma rätt.

Vi svarar på din fråga direkt eller ser till att du får prata med rätt person i kommunen.

Synpunkter och klagomål

Vill du lämna synpunkter eller klagomål kan du göra det direkt här på webben.

Lämna synpunkter

Felanmälan

Har du upptäckt ett fel, till exempel söndrig gatubelysning, klotter eller ett nedfallet träd, då kan du felanmäla det. 

Felanmälan

Frågor och svar

Vi har samlat svaren på några av de vanligaste frågorna, felanmälningar och synpunkter som vi får in till kommunen.

Frågor och svar om vanliga felanmälningar och synpunkter

Besöksadress: Stadshuset i Falkenberg, ingång Rådhustorget 3C

Läs mer …Kontakta kommunen

  • Träffar: 68330

Kommunens organisation

Den kommunala organisationen består av förvaltningar och bolag med anställd personal och en politisk organisation med förtroendevalda politiker. Tillsammans ansvarar vi för mycket av den samhällsservice som finns i kommunen, bland annat skolor och äldreomsorg.

Cirka 3 500 personer är anställda av Falkenbergs kommun. Dessutom arbetar flera hundra personer i företag vars verksamhet finansieras med kommunala skattepengar, främst inom vård och omsorg.

Kommunfullmäktige är kommunens högsta beslutande organ och består av de politiker som röstats fram under val. Som ett stödjande organ till kommunfullmäktige finns kommunrevisionen som granskar den kommunala organisationen. Direkt under kommunfullmäktige ligger kommunstyrelsen, nämnder, bolag och samverkansnämnder. Till varje nämnd hör en förvaltning.

Kommunens organisationsschema

Den politiska organisationen

Förvaltningar

Falkenbergs kommun har sex förvaltningar, alla med sitt eget ansvarsområde. Varje förvaltning styrs av en politiskt tillsatt nämnd, har en förvaltningschef och ett varierande antal olika avdelningar och enheter.

Förvaltningar

Kommunala bolag

Falkenbergs kommun har direkt och indirekt intressen i ett stort antal hel- eller delägda kommunala bolag, som har verksamheter inom allt från lägenheter till sophantering och energitjänster. Falkenbergs Stadshus AB är kommunens koncernbolag och därmed ägare till samtliga Falkenbergs kommuns bolag.

Kommunens bolag

Läs mer …Kommunens organisation

  • Träffar: 12362

Borgerlig vigsel

Borgerlig vigsel är ett alternativ till kyrklig vigsel och lika rättsligt bindande. Om du och din partner vill gifta er borgerligt kan ni bli vigda av en vigsel­­förrättare på stadshuset i Falkenberg.

Hur går det till?

Vigseln förrättas av en vigselförrättare i Falkenbergs stadshus. Själva vigselceremonin tar cirka 5-10 minuter. Efteråt får ni ett bevis på att vigseln ägt rum. Vigselförrättaren underrättar sedan Skatteverket om att vigseln ägt rum. Vigslar kan även förrättas på annan plats än i stadshuset men då sker en separat överenskommelse med någon av kommunens vigselförrättare. 

Kostar det något?

Nej, att vigas och registreras borgerligt i Falkenbergs kommun är kostnadsfritt. Däremot tar vigselförrättaren ut en avgift från er för att täcka sina resekostnader runt vigseln. Dessa är en schablon på 25 kr/mil.

Utöver detta erhåller vigselförrättarna en statlig ersättning på 110 kr för sin första vigsel per dag och sedan ytterligare 30 kr per vigsel. De får ingen ersättning av kommunen och har inte heller rätt att ta ut någon annan avgift för borgerliga vigslar. Därmed är det viktigt att ni som ska gifta er eller ingå partnerskap har rimliga förväntningar på den borgerliga vigselförrättaren.

Vilka ska vara med?

Vid vigseln ska två vittnen närvara. Vittnena ska ha fyllt 18 år. Det kan vara föräldrar, barn, syskon eller vänner. Inför vigseln behöver vigselförrättaren få uppgifter om namn och adress till vittnena. För vigslar i stadshuset under kontorstid kan tjänstepersoner ställa upp som vittnen.

Tolk

Om någon av er inte förstår svenska eller engelska måste ni ha egen tolk med er. Tolken kan vara samma person som ska vara vittne.

Är det något vi måste göra innan vi gifter oss?

Innan ni kan gifta er måste du och din partner ansöka om hindersprövning hos Skatteverket. Var ute i god tid då prövningen vanligtvis tar några veckor. Hindersprövning innebär att Skatteverket undersöker om det finns något lagligt hinder för att ni gifter er.

Blanketterna "Ansökan om hindersprövning" samt eventuellt "Anmälan makars efternamn" finns på Skatteverkets webbplats. Dessa ska ni underteckna och skicka till Skatteverket. Du hittar blanketterna här:

Före vigslen - hinderspröninglänk till annan webbplats

Byta till din makas eller makes efternamnlänk till annan webbplats

Utländska medborgare behöver intyg från hemlandet som bekräftar att man inte är gift.

De intyg ni får av Skatteverket när hindersprövningen är klar kallas "Intyg hindersprövning" och "Intyg vigsel" och gäller i fyra månader. Lämna in intygen till vigselförrättaren före vigseln.

Läs mer …Borgerlig vigsel

  • Träffar: 9409

Fler artiklar …