Räddningsinsats för en av lindarna – för att skydda vårt gröna kapital

14 oktober 2024
Flyttar en lind.

Vi flyttar en av lindarna till en högre marknivå för att ge det en ny chans att överleva. Samtidigt bevarar vi dess värdefulla egenskaper, vilket gynnar vårt gröna kapital.

Flyttar en lind.

Falkenbergs kommun fortsätter arbetet med att bevara stadens grönområden. Ett år efter den omfattande flytten av sex lindträd har två träd tyvärr inte överlevt, medan tre har etablerat sig som förväntat. Nu satsar vi på att rädda det sista trädet som visar livskraft genom att lyfta det till en högre marknivå för att ge det en ny chans att överleva. Samtidigt bevarar vi dess värdefulla egenskaper, vilket gynnar vårt gröna kapital.

I oktober 2023 informerade Falkenbergs kommun om flytten av de sex lindarna för att bevara ekosystemtjänster och rädda träden från att huggas ner i samband med ett vägbreddningsprojekt. Träden, som tidigare stod längs en allé, flyttades till nya platser inom samma grönyta för att fortsätta bidra till stadens ekosystem.

Ett år senare kan vi nu konstatera att tre av de sex flyttade träden har etablerat sig som förväntat. Det är vanligt att de uppvisar ett något mindre bladverk under de första åren efter en flytt, men dessa träd visar god vitalitet och verkar ha klarat omställningen väl. Tyvärr har två av de tre andra träden inte överlevt flytten. Trots insatser med dränering och markåtgärder har de höga grundvattennivåerna dränkt träden, och de är nu bortom räddning och behöver fällas.

– Lindar är generellt sett tåliga träd som brukar klara olika påfrestningar bra. Vi har dock missbedömt markförhållandena, men nu har vi undersökt och analyserat situationen för att förstå varför grundvattennivåerna blivit så höga. Genom våra utredningar har vi nu en klar bild och vi har en plan för att försöka rädda ett av träden, säger Anna Melin, landskapsarkitekt, Falkenbergs kommun.

En sista chans för ett av träden

Det tredje trädet visar däremot fortfarande tecken på liv. Vi har varit i kontakt med trädexperten Örjan Stål, som bedömer att vi kan rädda trädet genom att flytta det till en högre marknivå där det får bättre förutsättningar, med större avstånd från grundvattnet och bättre markförhållanden. Dessutom rekommenderar han en kronreducering, som kommer att utföras av en arborist. Det är ett viktigt beslut för oss att försöka bevara ett träd som fortfarande har en chans att överleva.

Så går räddningen till

På måndag den 14 oktober kommer Nordisk Trädflytt AB att lyfta linden ungefär en halv meter högre upp från den nuvarande marknivån, så att rötterna inte längre blir lika utsatta för grundvattnet. Samtidigt kommer vi längre fram att beskära kronan för att minska belastningen på rotsystemet och ge trädet en chans att stabilisera sig. Vi hoppas att denna insats ska ge det kvarvarande trädet en ny chans till överlevnad och fortsatt livskraft.

Vikten av våra träd och vårt gröna kapital

Stora träd bidrar till en rad ekosystemtjänster, genom att de renar luften, reglerar temperaturen genom att ge skugga, hanterar regnvatten och erbjuder större livsutrymme för fåglar och insekter. De skapar även en trivsam miljö för rekreation och är en viktig del av vår stadsmiljö. Därför känns det extra viktigt att vi gör allt vi kan för att rädda linden som fortfarande visar livstecken.

– Vi förstår att det kan verka kontroversiellt att lägga resurser på att rädda ett träd, särskilt när vi inte kan ge några garantier för att det kommer överleva. Men det handlar om att värna vårt gröna kapital. Att ersätta ett nästan 50 år gammalt träd skulle innebära stora förluster i dess ekosystemtjänster. Att bevara stora träd är både meningsfullt och ekonomiskt rimligt, eftersom deras värdefulla egenskaper är svåra att ersätta. Därför ser vi en investering på cirka 40 000 kronor för att rädda trädet som ett bättre alternativ än att ersätta det med flera mindre träd, som skulle ta årtionden att nå samma nivå av ekologisk och estetisk nytta. Det är därför vi anser att det är värt att göra denna insats. Vi ser det som ett sätt att ta ansvar för vårt gröna arv och visa att vi värdesätter vår stadsnatur, säger Maria Sjödahl, förvaltningschef, kultur-, fritids- och teknikförvaltningen.

Vi fortsätter att arbeta med att bevara och utveckla våra grönområden, och vi har lärt oss mycket av denna process. Den här situationen har varit en stor utmaning för oss och vi är ledsna över att två av de flyttade träden inte gick att rädda. Inför framtida trädflyttar kommer vi att genomföra mer omfattande markundersökningar och analysera de nya växtförhållandena över längre tid för att säkerställa att träden har de bästa förutsättningarna att överleva.

Fakta: Värdet och kostnaderna för lindarna i Falkenberg

• Trädets Ã¥lder: 50 Ã¥r
    • Värde enligt Alnarpsmodellen:
      Enligt Alnarpsmodellen uppskattas det samlade värdet för de sex träden till cirka 880 731 kronor. Det innebär att värdet på ett 50 år gammalt träd, beroende på storlek och vitalitet, ligger runt cirka 150 000 kronor.
    • Kostnad för att flytta trädet:
      Flytten av trädet beräknas kosta cirka 40 000 kronor.
    • Skötselkostnad för det flyttade trädet:
      Årlig skötsel (vatten, gödning och underhåll) kostar cirka 2 000 kronor per år, de första 3–5 åren efter flytt.