Framtid Falkenberg presenterade budgetförslag för 2025

Framtid Falkenberg och V i fullmäktigesalen i stadshuset. De står på en rad.

Bakom budgetförslaget står Framtid Falkenberg och V. På bilden: Per Svensson (S), Petra Hygrell (L), Susan Pettersson (KD), Anita Gidén (V) Miranda Bodiroza (S) och Markus Jöngren (MP).

22 oktober 2024

Den 22 oktober presenterade Framtid Falkenberg sitt budgetförslag för 2025-27 för kommunstyrelsens arbetsutskott. Förslaget går nu vidare till kommunstyrelsen.

– Efter flera år med tuffa förutsättningar och lite stramare budgetar finns det nu äntligen utrymme för offensiva satsningar för att lyfta kommunen till en högre nivå, säger Per Svensson (S), kommunstyrelsens ordförande.

Beslut om vilken budget som kommer att gälla från och med nästa år fattas i kommunfullmäktige den 12 november. Budgetförslaget kommer från Framtid Falkenberg (koalition mellan S, MP, L och KD), tillsammans med Vänsterpartiet.

Därför är ekonomin bättre

Att kommunen har ett bättre ekonomiskt läge, beror till stor del på att det ekonomiska läget i samhället är bättre. Med lägre inflation, räntor, elkostnader och bränslekostnader än förra året, blir kostnader för sådant som pension, drift och byggnation lägre jämfört med förra året.

Når de ekonomiska målen

Budgetförslaget sträcker sig över en period om tre år. I kommunen finns finansiella mål. Ett av målen är att resultatet ska vara 2 procent av skatteintäkter och generella statsbidrag, vilket motsvarar ungefär 70 miljoner kronor. Överskottet behövs för att kommunen ska klara att delfinansiera sina investeringar och inte låna för mycket pengar. Under 2025 når budgeten 2 procent. Under 2026 och 2027 är det budgeterat högre, 2,7 procent båda åren.

Ett annat mål är soliditetsmålet om 30 procent. I budgetförslaget kommer kommunen att nå målet under hela perioden, alltså fram till 2027.

– Att vi når målen är viktigt. För att jobba långsiktigt är en stabil ekonomi avgörande, säger Jörgen Hansson, ekonomichef i Falkenbergs kommun.

Kärnverksamheten i fokus

I förslaget är kommunens övergripande mål i fokus – därför är effektiviseringar för socialnämnden och barn- och utbildningsnämnden strukna. Effektiviseringarna för kultur- fritids- och tekniknämnden är lägre än vad som aviserades förra året.

– Skolan och omsorgen får inget effektiviseringskrav. Där är fokuset nu att nå målet om hög kvalitet och vara topp 25 procent i landet, säger Per Svensson (S).

Tre områden med satsningar i budgetförslaget

Utöver detta fokuserar Framtid Falkenberg framför allt på tre områden. I förslaget kallas de tre satsningarna för:

• Landsbygdslyftet (med bland annat satsningar pÃ¥ infrastruktur pÃ¥ landsbygden)
  • Centrumlyftet (med satsningar för ett tryggare och mer levande centrum)
  • Föreningslyftet (med bland annat konstgräsplaner och ökade och nya bidrag till föreningar).

– På landsbygden vill vi göra områden klara för att kunna bygga när någon vill. Ett företag på landsbygden ska kunna vara kvar där även om de behöver större lokaler. Det ska gå enkelt att bygga på mindre orter, säger Per Svensson (S).

Han är också entusiastisk kring vad förslaget innebär för föreningar.

– Föreningar är en viktig del av samhället. De ger ungdomar en meningsfull fritid, bidrar till folkhälsan och skapar trygghet, säger han.

Till slut finns ett förslag som kan komma att glittra lite extra: belysning och upprustning av bryggan på Skrea strand.

–Det är en fantastisk plats, viktig för både besökare och invånare. Det tycker vi ska synas, säger Per Svensson (S).

Vad händer nu?

Nu när budgeten är beslutad är det dags för nämnderna att besluta om sina respektive budgetar. Detta gör de i december. Då blir det ännu mer konkret hur budgeten påverkar verksamheterna. Budgeten börjar gälla 1 januari 2025.

Vad är en budget?

Budgeten är kommunens viktigaste styrdokument. Den talar om hur mycket pengar verksamheterna får kosta och vilka intäkter som finns. Den innehåller också mål för kommunens verksamheter.

Länkar:

Kommunens ekonomiska förutsättningar