Vi uppmärksammar suicidpreventiva dagen

10 september 2024

Idag, den 10 september, är det den internationella suicidpreventiva dagen. Vi i Falkenbergs kommun vill vara med och uppmärksamma detta för att minska tabun kring psykisk ohälsa och främja samtal om suicid.

Varje år tar runt 1 500 människor sina liv. Självmord är ett stort samhällsproblem som vi alla tillsammans kan göra något åt.

Suicidpreventiva dagen infördes 2003 på initiativ av International Association for Suicide Prevention (IASP) tillsammans med Världshälsoorganisationen (WHO), för att sätta arbetet med att förhindra självmord på agendan.

Falkenbergs kommun vill bidra med att minska tabun runt suicid, och öka medvetenheten om att vi ska våga fråga och prata med varandra när någon lider av psykisk ohälsa. En del i detta arbete är att vi håller på att ta fram en handlingsplan för suicidprevention som kommer att gälla hela kommunen. Detta arbete beräknas vara färdigt till årsskiftet.

Vill du också göra något för att uppmärksamma suicidpreventiva dagen?

Tänd ett ljus

På flera platser runtom i Sverige sker idag ljusmanifestationer för att uppmärksamma den suicidpreventiva dagen.

Här kan du hitta en ljusmanifestation nära dig: Ljusmanifestationer 10 september - Suicide Zero

Här kan du tända ett digitalt ljus: Tänd ett ljus - Suicide Zero (adoveo.com)

Lär dig mer genom en föreläsning

Suicide Zero erbjuder kostnadsfria föreläsningar om hur du kan bidra till att göra skillnad för att minska antalet självmord.

• 12 september 19.00-20.30 – "VÃ¥ga frÃ¥ga": Ger dig grundläggande kunskap om vad du kan göra om du misstänker att nÃ¥gon i din närhet har det tufft och har tankar pÃ¥ att ta sitt liv.
  • 19 september 19.00-20.30 – "Livsviktiga snack": Du som förälder fÃ¥r ta del av kunskap och tips om hur du som förälder kan rusta ditt barn för livet och skapa närmare relationer längs vägen.

Här kan du läsa mer om föreläsningarna och anmäla dig: Suicidpreventiva dagen - Suicide Zero

Kontakt

Har du frågor kring Falkenbergs kommuns arbete gällande psykisk ohälsa och suicidprevention?

Kontakta då gärna Anna Sidén, kommunens metodutvecklare för psykisk hälsa.

Metodutvecklare psykisk hälsa

Anna Sidén
0346-88 66 82

Viktig information!

Vid pågående suicidförsök ska du alltid ringa SOS alarm på 112. SOS-operatören ser till att hjälp kommer till platsen.

Om du själv har, eller är orolig för att någon annan har självmordstankar:

• PÃ¥ 1177:s webbplats finns information, stöd och hjälp för dig som har eller vill hjälpa nÃ¥gon som kan ha självmordstankar. Där finns information och kontaktuppgifter till olika aktörer att kontakta. Självmordstankar - 1177
  • Minds självmordslinje är till för dig som har tankar pÃ¥ att ta ditt liv eller har en närstÃ¥ende med sÃ¥dana tankar. Den har öppet dygnet runt, varje dag. Telefonnummer 90101.