Falkenberg fortsatt en trygg plats

Christian Skröder, utvecklingsledare brottsförebyggande arbete i Falkenbergs kommun.

22 april 2024

Falkenbergs kommun och polisen i Falkenberg mĂ€ter Ă„rligen hur tryggheten upplevs pĂ„ olika platser i kommunen. Förra Ă„ret besvarade 923 personer enkĂ€ten och majoriteten av de svarande var i Ă„ldern 30 – 65 och bosatta i Falkenbergs tĂ€tort. EnkĂ€ten Ă€r öppen för alla att svara pĂ„ under september mĂ„nad.

Den Ärliga trygghetsenkÀten visar att Falkenberg till stora delar fortfarande upplevs som en trygg plats. Samtidigt sker en svag försÀmring av hur vi upplever vÄrt nÀromrÄde.

– HĂ€r har vi ett förbĂ€ttringsarbete att göra för att fĂ„ en bĂ€ttre bild av hela kommunen, sĂ€ger Christian Skröder, Utvecklingsledare brottsförebyggande arbete pĂ„ Falkenbergs kommun.

Han ser Àven en förbÀttringspotential nÀr det kommer till att fÄ fler att svara pÄ trygghetsenkÀten.

– Vi behöver fĂ„ ett bĂ€ttre underlag och spridning i Ă„lder och geografi inför nĂ€sta trygghetsenkĂ€t, sĂ€ger han.

Flera saker pÄverkar kÀnslan av trygghet

En majoritet av de som svarat upplever fortfarande Falkenberg som en trygg plats, 63 procent. Över 80 procent kĂ€nner sig trygga i sin bostad och i omrĂ„det dĂ€r de bor. Samtidigt har det skett en ökning av gruppen som kĂ€nner sig otrygga och 7 procent fler upplever Falkenberg som en otrygg plats.

– Otrygghet Ă€r en subjektiv kĂ€nsla och skiljer sig Ă„t mellan olika mĂ€nniskor. KĂ€nslan av otrygghet pĂ„verkas av saker vi lĂ€ser, hör eller upplever. Även sĂ„dant som sker pĂ„ andra hĂ„ll i Sverige. Det kan dĂ€rför vara svĂ„rt att avgrĂ€nsa enskilda faktorer som pĂ„verkar kĂ€nslan av otrygghet för en specifik plats eller omrĂ„de lokalt, sĂ€ger Anneli Svensson, kommunpolis i Falkenberg.

Flera brottskategorier har gÄtt ned i Falkenberg samtidigt som fler upplever en otrygghet.

– Vi behöver bli Ă€nnu bĂ€ttre pĂ„ att kommunicera sĂ„ att mĂ€nniskor fĂ„r en korrekt bild av hur det Ă€r i Falkenberg och inte pĂ„verkas för mycket av saker som sker pĂ„ andra hĂ„ll i Sverige, sĂ€ger Christian.

TrygghetsenkÀten 2023 i korthet

• Fler respondenter Ă€n 2022 men fĂ€rre Ă€n 2021.
  • 3 av 4 respondenter Ă€r kvinnor.
  • NĂ€stan hĂ€lften av de som svarar Ă€r mellan 46 - 65 Ă„r.
  • NĂ€rmare 3 av 4 svaranden bor i Falkenberg tĂ€tort.
  • Över 80 procent kĂ€nner sig trygga i sin bostad.
  • 63 procent kĂ€nner sig trygga Falkenberg (hela kommunen).
  • Egna upplevelser, relationen till grannar, hur det ser ut runt omkring en och information frĂ„n media som Ă€r de fyra vanligaste anledningarna till svarandes upplevelse av trygghet.
  • Respondenterna Ă€r mest oroliga för att bli utsatt för misshandel, inbrott och stöld.
  • För att öka tryggheten vill svaranden att fler poliser syns i samhĂ€llet, ha kameraövervakning och arbeta brottsförebyggande.

Ladda ner presentation med resultaten:

pdf TrygghetsenkÀten 2023 (792 KB)