Samarbete är bästa ingrediensen för att minska matsvinnet

20 april 2023

Falkenbergs kommun mäter matsvinnet sedan 2019. Tack vare ett stort engagemang från medarbetare och att vi gör det här tillsammans med både personal och elever ser vi att matsvinnet har minskat i kommunala förskolor och skolor sedan vi började mäta. På Dals ängars förskola arbetar man aktivt med att minska matsvinnet.

– Vi arbetar på olika sätt för att minska matsvinnet på förskolan, från inköp till gästens mat på tallriken, säger Lena Larsson som arbetar som kock på Dals ängars förskola i Falkenberg. På förskolan arbetar även förskollärarna Birgitta Johansson och Viktoria Pettersson. Alla tre har ett gemensamt mål – att minska matsvinnet på förskolan.

Vilka är era hemliga ingredienser för att uppmärksamma och minska matsvinnet?

– Samarbetet i hela huset är vår stora resurs. Lena är en viktig och naturlig del av vår verksamhet. Barnen är intresserade av vad som händer i köket. Lena och pedagogerna pratar om disk och maten, lukt, smak och konsistens. På så sätt får vi nyfikenhet för att smaka på nya rätter.

–  Pedagogerna pratar mycket med barnen om vikten av att inte slänga mat. Redan från start får de yngsta, med hjälp av pedagog, vara med att bestämma vad de vill ha för mat på tallriken. Ju äldre barnen blir får de ta mer ansvar för att ta lagom mycket mat, hellre ta en gång till. Pedagogerna inspirerar och uppmuntrar också barnen att smaka på maten, säger Birgitta Johansson, förskollärare.

– När det kommer spännande och goda dofter från köket skapas aptiten. Även hur maten presenteras på buffén. Sallader i olika färger och former. Lite persilja över grytan, potatis i olika former. Vi uppskattar hur Lena pratar och visar intresse för barnen och deltar med en kopp kaffe vid frukostbordet samt sitter med oss vid lunchen och äter samma mat, säger Viktoria Pettersson.

– Flertalet av pedagogerna äter också av Lenas goda mat. Speciellt torsdagssoppa med nybakat bröd går hem. Och fisken!

Varför är det viktigt att mäta matsvinnet?

– Vi ser det mer som ett tankesätt vi behöver ha med oss alla dagar, och inte enbart under den veckan vi mäter matsvinnet. Glädjen över god, från grunden vällagad mat. Vetskapen om vad som finns i maten, att det kostar, både pengar och miljö. Vårt arbete för en hållbar framtid är så beroende av att vi är rädda om våra resurser, säger Lena Larsson.

Är ni nöjda över resultatet i förra matsvinnsmätningen?

– Vi är delvis nöjda. Men vi behöver ha med oss att i höstas var det många nya barn på förskolan. Både barn och pedagoger behöver en inskolningsperiod även i maten. Vi tänker att det ska bli ett bättre resultat denna gång, säger Birgitta Johansson.

Tips för att minska matsvinnet

Det går åt mycket energi för att lagerhålla, producera, transportera och tillaga mat. Därför är det viktigt att vi verkligen äter upp det som lagas. Kösystem, smakportioner och trevlig måltidsmiljö är tre sätt att minska matsvinnet.

– Lena kollar av vad barnen och pedagogerna tycker om maten och lagar maten som ”går hem”. Följer förstås matsedeln men tar hänsyn till våra önskemål, säger Viktoria Pettersson.

– Det är viktigt att jobba med det tänket hela tiden, inte bara under en vecka. Själv tar jag hand om all mat som går, enligt sunt förnuft. Här bakas bröd på gröt som är över, mixar grönt till såser, soppor och färssåser. Frukt som blivit lite stött åker ner i yoghurten, eller varför inte i brödet. Listan kan bli lång, det är bara kreativiteten som stoppar. Man ska framför allt ha med sig pedagogerna och berätta för barnen eller eleverna vad som finns i maten, säger Lena Larsson.

Kommunen mäter matsvinnet två gånger per år

Falkenbergs kommun mäter matsvinnet två gånger per år på alla våra kommunala förskolor och skolor. Matsvinnet innefattar kökssvinn, serveringssvinn och tallriksvinn. Vi serverar alltid samma meny under de veckor vi mäter matsvinnet. Det totala matsvinnet har minskat med 95 kilo, om vi jämför hur mycket mat som slängdes i förskolan och skolan under 2021 med samma tidsperiod för år 2022.

Totalt har kommunen slängt 2 740 kilo mat under 2021 och 2 645 kilo mat under 2022. Det blir en minskning med 95 kilo. Det innebär en CO2-besparing på 152 kilo!

Mäter matsvinnet under vecka 16

Den senaste matsvinnsmätningen gjordes vecka 40, år 2022. Nästa matsvinnsmätning är under vecka 16 i år.

Kontakta gärna

Lena Larsson, kock