Skip to main content

Hantering av tjänstekort och SITHS-kort

Nedan följer information kring vilka som ska ha vårt egenutgivna tjänstekort, vilka som ska ha SITHS-kort och hur man beställer korten.

Vilka ska ha ett tjänstekort?

All personal anställd av Falkenbergs kommun ska ha ett tjänstekort.

Vilka ska ha ett SITHS-kort?

Endast de som arbetar i system som kräver inloggning med SITHS-kort ska ha ett SITHS-kort. Exempel på system som kräver inloggning med SITHS-kort är:

  • NPÖ
  • Pascal
  • Migrationsverkets e-tjänst
  • Lifecare
  • Appva webb
  • Senior alert

Behöver du ett SITHS-kort ska du alltså ha två kort, ett SITHS-kort och ett tjänstekort.

Hur får jag ett tjänstekort?

Som anställd beställer du själv ditt tjänstekort i samband med att du börjar din anställning. Det gör du via kommunens e-tjänst.

Du får ett mejl när kortet är klart och kan då hämta det på kontaktcenter. När du hämtar ditt tjänstekort måste du legitimera dig med en giltig legitimation, som exempelvis ditt körkort.

Beställ ett tjänstekort via kommunens e-tjänst

Hur får jag ett SITHS-kort?

Om du behöver ett SITHS-kort i din tjänst så beställer din ID-administratör det åt dig. SITHS-kortet skickas sen hem till din folkbokföringsadress. När du fått ditt SITHS-kort ska du ta med det till din ID-administratör. Du ska också ta med en giltig legitimation.

Mer information

Mer information om tjänstekortet finns här

Mer information om SITHS-kortet finns här

Kontakt

Skapa ett ärende i vår helpdesk så hjälper vi dig. Är ditt ärende inte av akut karaktär, kan du förvänta dig svar senast inom en vecka.

Support Soc IT

Fråga Falkis

AI kan begå misstag. Kontrollera viktig information. Om Fråga Falkis