Nedan följer information kring vilka som ska ha vårt egenutgivna tjänstekort, vilka som ska ha SITHS-kort och hur man beställer korten.
Vilka ska ha ett tjänstekort?
All personal anställd av Falkenbergs kommun ska ha ett tjänstekort.
Vilka ska ha ett SITHS-kort?
Endast de som arbetar i system som kräver inloggning med SITHS-kort ska ha ett SITHS-kort. Exempel på system som kräver inloggning med SITHS-kort är:
NPÖ
Pascal
Migrationsverkets e-tjänst
Lifecare
Appva webb
Senior alert
Behöver du ett SITHS-kort ska du alltså ha två kort, ett SITHS-kort och ett tjänstekort.
Hur får jag ett tjänstekort?
Som anställd beställer du själv ditt tjänstekort i samband med att du börjar din anställning. Det gör du via kommunens e-tjänst.
Du får ett mejl när kortet är klart och kan då hämta det på kontaktcenter. När du hämtar ditt tjänstekort måste du legitimera dig med en giltig legitimation, som exempelvis ditt körkort.
Om du behöver ett SITHS-kort i din tjänst så beställer din ID-administratör det åt dig. SITHS-kortet skickas sen hem till din folkbokföringsadress. När du fått ditt SITHS-kort ska du ta med det till din ID-administratör. Du ska också ta med en giltig legitimation.