Så bekämpar vi växten kotula på Rosendals och Sandkärrs stränder

25 juli 2023
Växten kotula som växer på en strand. Den är gul och har små, tjocka blad.

Kotula känns igen genom sina talrika, gula, knapplikt plattade blomkorgar, cirka en centimeter breda. Växten har köttiga, stjälkomfattande, ofta rödaktigt gröna, lansettlika och tandade eller flikiga blad.

En växt på väg att klassas som invasiv, kotula, har upptäckts på stränderna Rosendal och Sandkärr. Nu har kommunen, länsstyrelsen och Rosendals vägförening, enats om hur växten ska bekämpas.

Länsstyrelsen har ansvaret för arbetet med invasiva växter, kommunen är ansvarig för skötsel av Rosendals naturhavsbad genom ett löpande skötselavtal mellan vägföreningen och Falkenbergs kommun samt lokal ordningsstadga. Vägföreningen är med som samtalspartner och är en länk till föreningens medlemmar, som har boenden i området.

Det mest effektiva sättet är att låta tången ligga kvar på stranden och gräva upp växten med rötterna. För att underlätta för den som vill bada gör kommunen gångar genom tången till vattnet.

Bakgrund

Kotula (Cotula coronopifolia) är en främmande invasiv art i Sverige. Den finns med på Artdatabankens risklista. Arten är problematisk då den bildar stora homogena mattor som tränger ut annan växtlighet. Den finns på fler platser i Sverige och länsstyrelsen har erfarenheter från andra platser på hur den kan bekämpas.

Därför låter vi tången ligga kvar

På sommaren brukar vi ta bort tång från stränder, eftersom det är något många badare uppskattar. Tyvärr ökar det risken för spridning av kotula. Om vi flyttar tången riskerar vi att sprida frön och växtdelar. Tången tycks också minska spridningen av kotula genom att inte släppa igenom solljus till sanden.

– Vi hade ett bra möte med länsstyrelsen och vägföreningen, där vi diskuterade olika lösningar. Vi vet att tången kan vara besvärlig för dem som badar även om det är en naturlig del av en strand. Vi kommer därför att kratta upp gångar så att den som vill kan gå på sanden ut i havet, säger Christian Fager, chef fritid och offentlig miljö.

Så bekämpar vi arten

Det bästa sättet att bli av med arten är att gräva upp den med rötterna. Därför har länsstyrelsen anlitat en entreprenör, som åker till stranden och tar bort kotula varje vecka. Allmänheten får gärna hjälpa till.

Så här gör du om du hittar kotula

1. Identifiera att det är kotula. Blommorna och bladen är tydliga, så när man väl ser en kotula så känner man igen den. Den blir cirka 20 cm hög. Kotula känns igen genom sina talrika, gula, knapplikt plattade blomkorgar, cirka en centimeter. Växten har köttiga, stjälkomfattande, ofta rödaktigt gröna, lansettlika och tandade eller flikiga blad. Arten kan växa som enstaka små plantor, som täta ruggar eller bilda mer eller mindre täta mattor. Läs mer om växten på artfakta.
  2. Gräv upp plantan med alla rötter. Låt sanden följa med så det inte faller av växtdelar eller frön.
  3. Lägg hela plantan och sandklumpen med roten i en påse, till exemel en hundbajspåse och knyt ihop den så att inget trillar ut.
  4. Kasta påsen. Det finns ett särskilt kärl På Rosendal bredvid toaletten, som är nära oavsett vilken av stränderna du är på. Kastar du den någon annan stans, se till att det är ett kärl till förbränning. Lägg den inte i komposten.

Använd inte tången i trädgården

Många använder tång i sin trädgård. För att inte riskera att sprida kotula, använd inte tång från stränder där den växer.

Andra alternativ

Länsstyrelsen, kommunen och vägföreningen har också diskuterat andra lösningar men de har varit dåliga eller dyra.

Detta händer härnäst

Nu är förhoppningen att vi får ner beståndet av kotula och att den inte sprider sig till fler stränder.

– Vi kommer tillsammans med länsstyrelsen att utvärdera hur vi ska bekämpa kotula under det kommande året. Vi vill inte att kotulan får fäste, säger Christian Fager.

Om du hittar kotula på en annan strand

Om du hittar kotula på andra stränder, ta gärna en bild, skriv var du hittat växten och skicka informationen till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Gräv sedan gärna upp den och kasta enligt beskrivningen ovan.

Tack så mycket till dig som hjälper till, och tack för visad förståelse för dig som är på stränderna på Rosendal eller Strandkärr.

En planta av växten kotula i en påse.

Använd en påse när du kastar en kotula, så att ingen del av växten blir kvar på stranden. Påsen ska kastas så att den blir bränd. Lägg den inte på komposten.