Nya öppettider för industrispåret
Kultur-, fritids- och tekniknämnden har beslutat att ändra öppettiderna för Falkenbergs kommuns sidospår (industrispår) från dagens 7–22 till 7–20.30 på vardagar. Beslutet träder i kraft från årsskiftet 2025 och är en anpassning till den ökade trafikvolymen från en ny tågoperatör som ska transportera sand från Falkenbergs hamn till ett glasbruk i Limmared via sidospåret.
Stödjer näringslivet och minimerar olägenheter för invånare
Denna förändring kommer som ett resultat av att en ny tågoperatör har ansökt om att trafikera sidospåret med start i september 2024. Tågoperatören planerar att köra från klockan 20 till 22, fem dagar i veckan på vardagar. Detta innebär att antalet vagnar på sträckan kommer att öka från 600 till 2 600 vagnar per år. För att hantera den ökade trafiken och minska eventuella besvär för närboende har kommunen beslutat att ändra öppettiderna för industrispåret. Från 1 januari 2025 kommer öppettiderna att vara 7–20.30 vardagar, istället för nuvarande 7–22. Beslutet har fattats efter en riskanalys som visade att denna ändring bäst balanserar behovet av att stödja näringslivet och minimera olägenheter för invånarna.
– Vi är positiva till att en näringsidkare vill använda vårt industrispår för sina transporter. Detta är ett tecken på att Falkenberg är attraktivt för företag och stärker vårt lokala näringsliv. Samtidigt är vi medvetna om de utmaningar och risker som ökad trafik kan medföra, såsom ökat buller och påverkan på trafiksäkerheten. Därför har vi gjort en riskanalys och vidtar nödvändiga åtgärder för att säkerställa att detta sker på ett sätt som är hållbart för både invånare och företag. Vi kommer följa utvecklingen och se till att det fungerar som planerat, säger Rebecka Kristensson (S), ordförande i kultur-, fritids- och tekniknämnden.
Fördelar för kommunen och näringslivet
Den ökade trafiken innebär bÃ¥de direkta intäktsökningar pÃ¥ cirka 750 000 kronor per Ã¥r med dagens taxa för kommunen och indirekta fördelar dÃ¥ det gynnar näringslivet. Det medför dock ocksÃ¥ ökade kostnader för kommunen i samband med den nya operatören, exempelvis ökade underhÃ¥llskostnader och kostnader för kringÃ¥tgärder. Den exakta siffran för dessa kostnader vet vi inte än.Â
Riskanalys och åtgärder
Kommunen är medvetna om att ökad tågtrafik kan medföra bullerproblem för närboende. Sedan 2018 har kommunen arbetat med att hantera bullerklagomål från järnvägstrafiken och ljudsignalerna vid industrispåret. Efter en omfattande utredning och beslut från Länsstyrelsen ersatte vi under 2024 åtta analoga signalklockor med digitala, riktbara och skärmade klockor. De nya klockorna är designade för att minska buller och anpassa ljudnivån efter omgivningen.
I samband med beslutet har en omfattande riskanalys genomförts. Riskanalysen har identifierat flera potentiella risker såsom mer buller, påverkan på trafiksäkerhet och framkomlighet, samt olägenheter för närboende och allmänheten. Analysen visar att förändringen av öppettiderna i sig inte innebär några stora skillnader i den totala riskbilden. Däremot skiljer sig riskerna något beroende på ur vilket perspektiv man ser frågan om öppettider. Att sätta ny öppettid till 7–20.30 bedöms vara det som bäst balanserar olika behov. Ett mer proaktivt arbete med underhåll och trafikplanering är avgörande för att hantera den ökade trafiken.
Kommunen kommer att kontinuerligt följa utvecklingen och vid behov justera våra åtgärder för att säkerställa att trafiken på sidospåret fungerar smidigt och utan att orsaka onödiga störningar.
Karta över Falkenbergs kommuns industrispår
Kommunen har endast rådighet över industrispåret som sträcker sig från hamnen och fram till bangården vid Schubergsvägen. Resterande sträcka är Trafikverkets. Det är Trafikverket som styr tiderna för att komma ut på Västkustbanan.
Industrispårskartan visar stoppbock, växlar, vägsignaldosor samt de olika spårområdena på Falkenbergs kommuns industrispår.
Vanliga frågor och svar om förändrade öppettider för industrispåret
Här kan du hitta svaren på några av de vanligaste frågorna vi får om de ändrade öppettiderna för industrispåret. Om du inte hittar svaret på din fråga här nedanför kan du kontakta vårt kontaktcenter.
Varför ändrar ni öppettiderna för industrispåret?
Vi ändrar öppettiderna för att anpassa oss till en ökad trafikvolym på grund av en ny tågoperatör som ska transportera sand från Falkenbergs hamn till ett glasbruk i Limmared. Detta innebär en ökning från 600 till 2 600 vagnar per år, vilket kräver justeringar i öppettiderna. Beslutet har fattats efter en riskanalys som visade att denna ändring bäst balanserar behovet av att stödja näringslivet och minimera olägenheter för invånarna. Att sätta ny öppettid till 7–20.30 bedöms vara det som bäst balanserar olika behov.
Varför ändras inte öppettiderna för sidospåret tidigare?
Som spårägare behöver vi avisera förändringar minst ett halvår i förväg så att tågoperatörerna och våra kunder kan planera och anpassa sig till de nya tiderna. Denna framförhållning är nödvändig för att säkerställa en smidig övergång och för att upprätthålla god logistik. Att koordinera trafiken på järnvägsspåren, inklusive att få tillgång till stambanan, är en komplex process som kräver noggrann planering och samordning. Därför sker ändringen av öppettiderna inte tidigare utan blir först ett halvår efter nämndbeslutet är taget.
Vilka är de nya öppettiderna för sidospåret?
Den nya öppettiden kommer att vara 7–20.30 på vardagar, istället för de nuvarande 7–22.
När börjar de nya öppettiderna gälla?
De nya öppettiderna träder i kraft och börjar från årsskiftet 2025, det vill säga cirka ett halvår efter beslutet.
Hur påverkas jag som boende av de ändrade öppettiderna?
De nya öppettiderna innebär att godstrafiken kommer att avslutas tidigare på kvällen, vilket kan minska bullernivåerna på kvällen. Vi har även vidtagit åtgärder för att byta ut de analoga ljudsignaler (som har stört närboende) till riktbara digitala signaler för att minska störningarna, vilket blev klart 4 juni 2024.
Kommer den ökade trafiken att innebära mer buller och störningar?
Trafikökningen innebär att järnvägstrafik och ljudsignaler kommer att höras oftare. Dock har bullermätningar visat att ljudnivåerna är acceptabla, och vi byter ut äldre ljudsignaler mot moderna, riktbara digitala signaler för att minska störningarna. De nya klockorna är designade för att minska buller och anpassa ljudnivån efter omgivningen.
Varför byter Falkenbergs kommun ut de analoga ljudsignalerna vid industrispåret?
Falkenbergs kommun har sedan 2018 arbetat aktivt för att hantera bullerklagomål från järnvägstrafiken och ljudsignalerna vid industrispåret. I området finns totalt elva ljudsignaler, varav åtta har identifierats som bidragande till bullerproblem för närboende. Efter en omfattande utredning och beslut från Länsstyrelsen, ersatte kommunen under 2024 dessa åtta analoga signalklockor med nya digitala, riktbara och skärmade klockor. De nya klockorna är designade för att effektivt minska buller och anpassa ljudnivån efter omgivningen, vilket kan förbättra livskvaliteten för närboende och bidra till en mer hållbar hantering av järnvägstrafikens påverkan. Falkenbergs kommun kommer att följa upp och göra en ny bullermätning för att utvärdera ljudnivån på de nya ljudsignalerna i området senare under året.
Har ni gjort en riskanalys av den ökade trafiken?
Ja, vi har genomfört en riskanalys som identifierade flera risker såsom mer buller, påverkan på trafiksäkerhet och framkomlighet, samt olägenheter för närboende och allmänheten. Vi har även planerat åtgärder för att hantera dessa risker. En åtgärd som är gjord är att vi har bytt ut äldre ljudsignaler mot moderna, riktbara digitala signaler för att minska störningarna. Riskanalysen visar att olika öppettider inte ger några stora skillnader i den totala riskbilden. Däremot skiljer sig riskerna något beroende på ur vilket perspektiv man ser frågan om öppettider. Att sätta ny öppettid till 7–20.30 bedöms vara det som bäst balanserar olika behov: att stödja näringslivet och minimera olägenheter för invånarna.
Hur kommer trafiksäkerheten att påverkas?
Trafiksäkerheten är en prioritet för oss. Vi kommer att övervaka trafikutvecklingen noga och vidta nödvändiga åtgärder för att säkerställa att både godstrafiken och allmän trafik kan samsas på ett säkert sätt.
Hur påverkar detta näringslivet i kommunen?
Den ökade trafiken innebär direkta intäktsökningar för kommunen. Detta kan bidra till en positiv ekonomisk utveckling i området. För tågoperatörerna kan en förkortning av öppettiderna innebära en försämring – kan bli svårare för tågoperatörerna att få ihop sin logistik och tågplanering.
Vad händer om de nya öppettiderna inte fungerar som planerat?
Vi kommer att kontinuerligt övervaka situationen och vara beredda att göra ytterligare justeringar om det behövs. Vår målsättning är att säkerställa att förändringarna fungerar smidigt för både boende och näringslivet.
Varför kan inte tågoperatörerna köra bara på dagtid och inte på kvällar?
Beslutet att ändra öppettiderna har tagits efter en analys av risker och fördelar. Vi strävar efter att hitta en balans mellan att stödja näringslivet och minimera olägenheter för invånarna. Genom att ha öppet till klockan 20.30 istället för att begränsa till klockan 18, minskar vi risken för att koncentrera trafiken under rusningstid. Detta är viktigt för att undvika potentiella trafikproblem och för att skapa en jämnare fördelning av trafiken över dagen.
Dessutom väljer Trafikverket att ge företräde åt persontågstrafiken som kör på dagtid. Det innebär att det blir mindre utrymme och tid för godstågstrafik på spåren, så godstågen måste istället förläggas till senare spårtider på dygnet. Vi kommer att följa förändringen av öppettiderna för att säkerställa att det fungerar så smidigt som möjligt och utan att orsaka onödiga störningar för alla berörda parter.
Vad för drivmedel kör tåget med?
Tåget kör med traditionell diesel MK1.