Nu är den nya gruppbostaden på Porsevägen invigd!

16 Maj 2024

För nästan exakt ett år sedan togs det första spadtaget till vad som skulle bli Falkenbergs nya gruppbostad. Nu är äntligen bostaden på Porsevägen klar och kunde invigas i strålande sol den 14 maj.

• Porsevägen 2 i centrala Falkenberg.

• Tal hÃ¥lls pÃ¥ invigningen! FrÃ¥n vänster i bild Andreas Engebrethsen, socialnämndens ordförande, Andreas Svensson, omrÃ¥deschef funktionsstöd och Maj-Lis Qvarnström, enhetschef Porsevägen.

• MÃ¥nga ville vara med och fira den nya bostaden.

I bostaden finns det sex lägenheter med eget kök, badrum och uteplats, en rymlig gemensamhetslokal med matbord och soffgrupp och en personallägenhet. Här finns även gott om plats att umgås på utomhus tack vare en stor uteplats och gräsmatta.

Bostadens placering i centrala Falkenberg är ingen slump.

– När vi planerade för en ny gruppbostad så ville vi ha en tomt med centralt läge för att underlätta för integrationen i samhället. I den här bostaden är det unga aktiva kvinnor som kommer att bo, och då är det såklart viktigt att de ska ha nära till stan med sitt utbud av caféer, bio, restauranger och annat som man vill kunna ta del av som ung vuxen, berättar Andreas Svensson, områdeschef för funktionsstöd.

Stor förväntan inför inflytt

Sex unga kvinnor ska alltså flytta in i den nya gruppbostaden. Fyra av dem bor just nu i den tillfälliga gruppbostaden Ohlsgården i Glommen, men de är alla förväntansfulla inför att flytta in i den nya bostaden nästa vecka.

– På måndag nästa vecka börjar resan med att fylla det här nya huset med glädje, kompetens och allt som hör till ett hem, och det kommer att gå så bra med de här tjejerna och personalgruppen. Det är ju samma personalgrupp som flyttar med från Ohlsgården och de har skapat så mycket trygghet och roligheter för tjejerna därute, som såklart kommer fortsätta här på Porsevägen, berättar Maj-Lis Qvarnström som är enhetschef för Porsevägen tillsammans med Johan Svensson.

• SÃ¥här ser lägenheterna pÃ¥ Porsevägen ut, med eget kök och uteplats.

• NÃ¥gra av möblerna i gemensamhetsutrymmet som kommit pÃ¥ plats vi kommunens cirkulära möbelflöde.

Hållbarhet en röd tråd i hela projektet

Under hela byggnadsprocessen har det funnits ett hållbarhetsperspektiv med i bilden. På bostadens tak finns exempelvis solceller på vissa delar, medan andra delar är täckta av sedum. Byggnationen har genomförts av Fabo tillsammans med Bygg AB Lars Bengtsson och son.

Även i planeringen av den invändiga miljön har hållbarhet varit en röd tråd. I bostadens gemensamhetsutrymmen och personallägenhet är till exempel samtliga möbler återbrukade, där begagnade möbler kompletterats med rekondade möbler från kommunens möbellager.

– Porsevägen är vårt första större pilotprojekt där vi upphandlat begagnade möbler och vi har då utgått från funktion och behov. Det är roligt att se det fina resultatet och vi tar med oss värdefulla lärdomar in i kommande projekt. Genom arbetet med cirkulärt möbelflöde får vi flera effekter, i detta pilotprojekt ser vi bland annat en minskad klimatpåverkan och ökad resurseffektivitet, berättar Alma Ragnarsson som är projektledare för det cirkulära möbelflödet.

– Att tänka cirkulärt är framtidens melodi, vi ska ta hand om samhällets resurser på ett effektivt sätt. Så det känns fint att Porsevägen har kunnat få vara en del även av detta, avslutar Maj-Lis Qvarnström.