Köken övar – serverar "krisrätt" under Beredskapsveckan

17 september 2024
Elisabeth Persson och Agneta Kleihs i köket på Apelskolan.

Elisabeth Persson, ekonomibiträde, och Agneta Kleihs, kock, i Apelskolans kök.

Torsdagen den 26 september kommer kockarna som lagar mat till barn och elever i Falkenbergs förskolor, grundskolor och gymnasieskola att koka soppa på en spik – nästan i alla fall. De ska servera en ”krisrätt” som kan lagas även om leveranser uteblir och det är få personal på plats.

Att laga ”krisrätten” är ett sätt för Falkenbergs kommun höja sin beredskap för oförutsedda händelser. Att rätten lagas just den här dagen beror på att det är den nationella Beredskapsveckan, en kampanj skapad av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Syftet med kampanjen är att människor ska vara beredda på att klara störningar i samhället bättre. Årets tema är ”Sätt i gång!”.

Lärorikt för alla

Köken i kommunen har följt uppmaningen genom att ha ett antal “krisrätter” redo.

– När jag såg listan med rätter tänkte jag först ”det här äter inte barnen” men det är viktigt och bra att vi provar och vi kommer att göra vårt bästa för att det ska bli gott, säger Agneta Kleihs, kock på Apelskolan, som kommer att laga pasta med linssås.

Hon tror det blir lärorikt även för eleverna.

– Vi vill förmedla till barnen och eleverna att vi alltid kan servera lunch, säger hon.

Elisabeth Persson inne i förrådet. Hon tittar på en påse med bönor och är omgiven av matvaror.

Elisabeth Persson kollar in skafferiet.

Övar leveransproblem

Scenariot i övningen är problem med betalningar och matleveranser. Köken har slut på sina vanliga reserver och behöver därför servera ”krisrätter”. Det kan till exempel vara pulversoppa med smörgås, pasta med sås av konserv/torrvaror eller fiskbullar med pulvermos. Utöver att laga en av rätterna har köken fått i uppgift att köpa hem några av dem så att det räcker för ytterligare några dagar. Det är en del av kommunens beredskap.

Testat tidigare

På Apelskolan renoverades köket och matsalen för några år sedan. Då serverade köket enklare rätter i bygdegården.

– Eleverna tröttnade rätt så snabbt på de rätter vi kunde laga, som köttbullar, pastasallad och panerad fisk. Jag tror de kommer märka skillnad den här dagen också – i vanliga fall lagas nästan allt från grunden. Vi får se vad de gillar och lära av det, säger Elisabeth Persson, ekonomibiträde.

Sätt i gång!

Agneta Elovsson, verksamhetschef Måltid Falkenberg i Falkenbergs kommun, tycker att årets tema ”Sätt igång!” är bra. Hon är en av dem som beslutat om att servera “krisrätten”.

– Våra kök har redan mat hemma för att klara några dagar, det här är ytterligare en nivå upp. Men det är viktigt att pröva hur den här typen av rätter fungerar – både för oss med offentliga kök och för mig och dig som privatperson. Det behöver inte vara så stor grej att sätta igång – det räcker att köpa hem några extra varor precis som vi har gjort, säger hon.

Förra året testade några av köken att använda nödvatten.

– Det är först när vi testar som vi ser vid vad som fungerar och inte. Jag vill uppmuntra till att pröva hemma också – det är ingen nytta med ett stormkök om man inte vet att det funkar, säger hon.

Matstödsmeny och specialkost som vanligt

De som har allergi eller liknande får, precis som vanligt, mat som passar. Barn och elever som behöver anpassad måltid nödvändig för att klara sin skolgång får mat som vanligt från matstödsmenyn.