Skip to main content

Individen i fokus i nytt arbetssätt inom hemtjänstorganisationen

20 november 2024

Sedan september har kommunens hemtjänstorganisation nya tvärprofessionella team. Genom de nya teamträffarna ska vården och omsorgen bli mer personcentrerad. Även det kollegiala stödet ska stärkas inom organisationen.

Charlotte Svengren är biståndshandläggare och har varit en del av arbetet med att ta fram det nya arbetssättet.

Mellan oktober 2023 och februari 2024 träffades en arbetsgrupp bestående av medarbetare från hemtjänst, biståndsenhet, hemsjukvård och stab för att forma förslag på hur hemtjänstorganisationen kan förbättra sitt samarbete.

Arbetet resulterade i nya tvärprofessionella team för alla hemtjänstutförare, att även biståndshandläggarna inkluderades i teamträffarna och att de olika professionerna nu gör fler gemensamma hembesök.

Viktigt med kunskap om varandras roller

Biståndshandläggare Charlotte Svengren är en av de medarbetare som var med och formade det nya arbetssättet.

– Jag är jätteglad över att vi har gjort den här förändringen för arbetet ska ju vara centrerat kring den enskilde. Steget mellan oss som kommer på hembesök, gör intervjuer och fattar beslut och de personer som sen ska utföra jobbet, har varit lite för långt. Det har inte funnits några etablerade kanaler för oss, säger hon.

Charlotte ser att en nyckel till ett förbättrat samarbete är att de alla får en större kunskap om varandras roller och uppdrag. Det, tillsammans med att alla följer den rutin som arbetsgruppen tagit fram, är grunden till att teamträffarna kan bli effektiva.

– När vi inte har en förståelse för varandras olika roller blir det lätt både missförstånd och frustration över vad den andre gör eller inte gör. När vi förstår varandra och blir ett "vi" blir det genast mycket lättare att istället se möjligheter och tänka nytt tillsammans, säger Charlotte Svengren.

– När vi började träffas i arbetsgruppen under förarbetet blev det snabbt tydligt att vi inte visste så mycket om varandras roller. När vi sen hade haft alla träffar så kändes det som att alla, även de som gick in med skepsis, kände sig hoppfulla och nyfikna. Vi insåg att vi hade väldigt många gemensamma styrkor och att vi alla är människor som vill göra det allra bäst för dem vi är till för.

Tydlig struktur som behöver följas

I rutinen för teamträffarna finns en tydlig struktur som handlar om vem som förväntas göra vad inför, under och efter träffen. Att alla följer denna rutin ser Charlotte som nödvändigt för att träffarna ska leda till ett mer personcentrerat arbete.

– Det är viktigt att alla vi som är med tar ansvar och håller fokus på vad vi ska göra, så att teamträffarna inte försvinner iväg och blir något annat. Om en av oss inte gör sin del så kommer vi inte att få ut det vi vill av dessa träffar, säger hon.

Teamträffen är tänkt att vara indelad i tre olika delar:

  • En del som är ett utrymme enbart för bistÃ¥ndsenheten och hemtjänstpersonal.
  • En del som involverar alla professioner där de gemensamt kan diskutera ärenden där de behöver göra insatser frÃ¥n mÃ¥nga hÃ¥ll. Här kan de även ta ställning till om det till exempel vore bra att göra ett gemensamt hembesök.
  • Den tredje och sista delen är enbart till för hemtjänst och hemsjukvÃ¥rd. Här hanterar de frÃ¥gor som inte kräver nÃ¥gra nya bistÃ¥ndsbedömningar. Det kan exempelvis handla om hjälpmedel och läkemedel.

– Det kommer säkert att ta lite tid innan den här rutinen sitter, men det ska bli så spännande att jobba med det här arbetssättet nu och se vilka vinster det ger, både i dag och på längre sikt, säger Charlotte Svengren.