Falkenbergs kommun svarar på Ivo-kritik mot särskilda boenden
Falkenbergs kommun har fått kritik av Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) gällande den hälso- och sjukvård som kommunen bedriver på sina särskilda boenden för äldre. Kritiken kommer efter den tillsyn av särskilda boenden för äldre som myndigheten utfört i alla landets kommuner.
I sin rapport konstaterar Ivo följande brister:
- Den personal som gör medicinska bedömningar har inte tillräcklig kompetens för arbetsuppgiften och behärskar inte det svenska språket i tillräcklig omfattning
- Dokumentationen sker inte enligt gällande regelverk och det finns inte en kontinuitet i personalgruppen som främjar en god vård
- Läkemedelshanteringen sker inte på ett patientsäkert sätt
- Vården i livets slutskede sker inte enligt gällande regelverk.
– Vi tar självklart till oss av kritiken. Delar av de brister Ivo belyser är vi medvetna om och arbetar med sedan en längre tid tillbaka. Det pågår flera olika kompetenshöjande insatser i verksamheten, men för flera av dessa punkter finns det inga snabba lösningar. Det är stora frågor som kräver stora insatser, säger Ola Fischer, verksamhetschef för hemsjukvården i Falkenbergs kommun.
– Jag vill dock förtydliga att dessa punkter är övergripande områden som Ivo arbetat utifrån i den här nationella granskningen. Det är mer generella skrivningar som inte bara beskriver bristerna i just vår kommun och jag upplever att det inte ger en helt rättvisande bild av den vård och omsorg vår personal faktiskt bedriver.
Lyfter brister i bland annat kompetens, dokumentation och läkartillgång
I sin granskning av Falkenbergs kommun lyfter Ivo dessa punkter:
- Den personal som är närmast patienten har inte alltid den kunskap och kompetens som krävs för att kunna observera, tolka och signalera när patientens tillstånd förändras
- Det framkommer att sjuksköterskorna ofta eller ibland saknar förutsättningar att bedöma patientens hälsotillstånd på plats när det skulle behövas för att uppnå god vård
- Tillgången till läkare är ofta eller ibland otillräcklig
- Vårdplaner saknas och till viss del sker dokumentation inte inom gällande regelverk
- Ivo konstaterar att det finns brister i personalkontinuiteten bland exempelvis vård- och omsorgspersonal, sjuksköterskor och/eller läkare
- Ivo anser att det saknas tillräckliga förutsättningar för den vård- och omsorgspersonal som har delegerats arbetsuppgiften att ge läkemedel att utföra denna uppgift på ett patientsäkert sätt
- Ivo konstaterar att det saknas dokumenterade läkemedelsgenomgångar i den kommunala hälso- och sjukvårdsjournalen.
- Patienten ska få inflytande över hur den sista tiden i livet ska bli. Resultatet från brytpunktsamtalet behöver vara känt av den personal som vårdar patienten i livets slutskede
- Patienter i livets slutskede ska inte behöva avlida i ensamhet.
– Skrivningarna används som sagt i Ã¥terrapporteringen till flera kommuner. Vissa av dem, till exempel kring vÃ¥rden i livets slutskede, ger sken av att vi grovt missköter uppdraget. Men jag mÃ¥ste säga att vi inte känner igen oss i den bedömningen. VÃ¥r bedömning är att vi har en god vÃ¥rd i livets slut och vi är stolta över den vÃ¥rd vÃ¥ra medarbetare bedriver. Vi har delar i arbetet som vi behöver jobba vidare med utifrÃ¥n de brister som Ivo sett, men som invÃ¥nare i Falkenbergs kommun kan du känna dig trygg med att du och dina närstÃ¥ende blir väl omhändertagna, säger Ola Fischer.Â
Hänger ihop med övergripande nationella utmaningar
Ola Fischer menar vidare att många av de brister som Ivo identifierat i sin granskning hänger ihop med de stora övergripande utmaningar som vård och omsorg i hela landet står inför – och till viss del redan befinner sig i.
– Vi välkomnar att Ivo sätter ljuset på de här utmaningarna. Vi har svårt att rekrytera utbildad personal redan i dag och det kommer blir allt svårare i och med den demografiska utvecklingen som innebär att personer i arbetsför ålder inte ökar i samma takt som äldre personer i behov av vård och omsorg. Det påverkar såklart kompetens och personalkontinuitet. Alla kommuner jobbar aktivt med att hitta vägar framåt i detta. Det kan till exempel handla om att anställa personer som är intresserade av vård och omsorg för att sedan möjliggöra att de kompetensutvecklar sig på olika sätt, säger Ola Fischer.
– Det kommer krävas ett lÃ¥ngsiktigt och kontinuerligt arbete för att framtidssäkra att verksamheten har personal med rätt kompetens och tillräcklig kunskap i det svenska sprÃ¥ket.Â
Berör även Region Halland
I några av de utvecklingsområden som Ivo pekar på handlar det också om ett delat ansvar mellan två huvudmän, det vill säga kommunen och regionen.
– Det är till exempel frågor om läkartillgång. Här samverkar vi med regionen och behöver tillsammans med dem bestämma hur vi ska hantera eller förbättra det, säger Ola Fischer.