Så gick det för kommunstyrelseförvaltningen under 2021

Ett överskott i ekonomin, nöjda medarbetare och tre av fyra uppfyllda målindikatorer enligt kommunens beslutade styrmodell, blev resultatet för kommunstyrelseförvaltningen 2021.

Det är alltså årsredovisningen för kommunstyrelseförvaltningen som presenterats för kommunstyrelsens arbetsutskott, som lät den gå vidare till kommunstyrelsen för beslut.

Fyra målindikatorer

Kommunstyrelseförvaltningen har fyra olika så kallade målindikatorer. Det är till hjälp att se om förvaltningen arbetar mot de mål som politikerna beslutat:

• Kommunfullmäktige har satt mÃ¥let att minst 40 % av deltagarna pÃ¥ arbetsmarknadsavdelningens arbetsrelaterade insatser ska gÃ¥ vidare till studier eller arbete. För helÃ¥ret 2021 har 38 % har gÃ¥tt vidare till arbete och 7 % till studier.
  • 93 % arbetsgivare är nöjda med det stöd de fÃ¥r frÃ¥n AMA. Detta innebär att mÃ¥let är uppfyllt även om vi alltid strävar mot 100 %.
  • SjukfrÃ¥nvaron pÃ¥ kommunstyrelseförvaltningen har minskat sedan förra Ã¥ret till 3,9 %. Dock är 2021 ett speciellt Ã¥r – coronapandemin har givit speciella förutsättningar med arbete hemifrÃ¥n för vissa, och rÃ¥det att stanna hemma även med milda symptom.
  • Handläggningstiderna för detaljplaner har frÃ¥n Ã¥ret innan minskat med sju mÃ¥nader till 35 mÃ¥nader 2021. Under Ã¥ret antogs tre detaljplaner. Under Ã¥ret började planverksamheten arbeta pÃ¥ ett nytt sätt för att ge kortare handläggningstider, som beräknas ge tydlig effekt först frÃ¥n och med nästa Ã¥r. Vi ser en tydlig minskning av handläggningstid frÃ¥n planavtal till antagande, även om det inte riktigt nÃ¥r upp till mÃ¥let.

Nöjda medarbetare

Enligt arbetsmiljöenkäten har kommunstyrelseförvaltningen en fortsatt god arbetsmiljö. Inom samtliga frågeområden har förvaltningen ett genomsnittsvärde på 4 eller 5 (maxvärdet = 5) och ligger på högre nivå än kommunens totala resultat förutom på området styrning. Det område som visar högst resultat är motivation där medarbetarna uppger att man upplever sitt arbete som meningsfullt.

Ekonomiskt överskott

Totalt redovisar kommunstyrelsen överskott jämfört med budget på 9,8 miljoner kronor, om man inte räknar med affärsverksamheten. Det beror bland annat på deltidstjänster och vakanser som inte varit tillsatta och lägre kostnader av tillfällig karaktär.

Inklusive affärsverksamheten uppgår överskottet till 24,8 miljoner kronor. Det beror dels på att kommunen sålt många tomter, dels på de höga elpriserna. Där har kommunen fått mer än väntat för sin el från Hertings vattenkraftverk och sina fem vindkraftsverk i Lövstaviken, trots att de senare inte levererat lika mycket el som förväntat.

Det här är kommunstyrelseförvaltningen

Förvaltningen är uppdelad på nio avdelningar: kansliavdelningen, arbetsmarknadsavdelningen, plan- och bygglovsavdelningen, ekonomiavdelningen, hållbarhetsavdelningen, mark- och exploateringsavdelningen, näringslivsavdelningen, HR-avdelningen och utvecklingsavdelningen.