Nya riktlinjer för bidrag till drift och underhåll av enskilda vägar, gång- och cykelvägar, grönytor och lekplatser

26 september 2024

Kultur-, fritids- och tekniknämnden har nu beslutat om nya riktlinjer för kommunala bidrag till drift och underhåll av enskilda vägar, gång- och cykelvägar, grönytor och lekplatser inom detaljplanelagt område. De nya riktlinjerna börjar gälla den 1 januari 2025 och ersätter tidigare bestämmelser och tillämpningsföreskrifter. Syftet med förändringen är att skapa mer förutsägbara och lika villkor för alla berörda samfällighetsföreningar.

– Med de nya riktlinjerna säkerställer vi att samtliga samfällighetsföreningar, oavsett storlek och område, får lika villkor för att kunna sköta drift och underhåll på ett hållbart sätt, säger Rebecka Kristensson (S) ordförande i kultur-, fritid- och tekniknämnden.

Samfälligheterna har tidigare fått bidrag för en del av de kostnader som kommunen har räknat ut för föreningens drift och underhåll under det föregående året. Med de nya riktlinjerna blir det tydligare för samfällighetsföreningarna hur mycket bidrag de kommer att få, då bidraget är baserat på hur stora ytor som samfällighetsföreningarna ansvarar för.

Bidraget går till samfällighetsföreningar som ansvarar för drift och underhåll av enskilda vägar, gång- och cykelvägar, grönytor och lekplatser inom detaljplanelagt område och fördelas enligt följande:

• Enskilda vägar: 4,10 kr per kvadratmeter
  • GÃ¥ng- och cykelvägar: 0,99 kr per kvadratmeter
  • Grönytor: 0,28 kr per kvadratmeter
  • Lekplatser: 5 000 kr per lekplats
  • Ansvarsförsäkring: 2 000 kr

När kultur-, fritids- och tekniknämnden beslutar om utbetalning av kommunala bidrag till samfällighetsföreningar inom detaljplanelagt område, ska Lantmäteriets anläggningsbeslut användas som underlag för att få information om föreningarnas ytor. Nämnden planerar att fatta beslut om utbetalningarna i början av 2025.

De nya riktlinjerna ger samfällighetsföreningarna större frihet att själva planera och använda pengarna efter behov. Efter utbetalning avgör föreningen hur mycket som ska gå till löpande drift och underhåll, och hur mycket som ska sparas för framtida åtgärder, så länge det används till avsett ändamål.

Samfällighetsföreningar utanför detaljplanelagt område

Samfällighetsföreningar som ansvarar för enskilda vägar utanför detaljplanelagt område, och som är berättigade till bidrag från Trafikverket, kan fortsatt få kommunalt bidrag för drift och underhåll av vägen.

Samfällighetsföreningar utanför detaljplanelagt område som ansöker om kommunalt bidrag får ett schablonbidrag baserat på det bidrag de är berättigade till från Trafikverket. Storleken på bidraget beror på antalet ansökningar, Trafikverkets bidragsbelopp och kommunens budget för drift- och underhåll av enskilda vägar utanför detaljplanelagt område.

I samband med införandet av de nya riktlinjerna tas iståndsättningsbidraget bort, och samfällighetsföreningar utanför detaljplanelagt område som önskar få bidrag för större underhållsåtgärder uppmanas därmed ansöka om särskilt driftbidrag från Trafikverket.

Information till samfällighetsföreningarna

Kommunen har skickat ut information om de nya riktlinjerna till berörda samfälligheter inom och utanför detaljplanelagt område.

Fakta samfällighetsförening

Vägföreningar och vägsamfälligheter är samfälligheter som bildades i enlighet med den numera upphävda lagen lag (1939:608) om enskilda vägar. Dessa samverkansformer betecknas numera som samfällighetsföreningar i enlighet med lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter. En samfällighetsförening är enligt denna lag en sammanslutning som innefattar delägarna i en samfällighet. En samfällighetsförening har till uppgift att förvalta den samfällighet för vilken den har bildats.

Frågor och svar om de nya riktlinjerna

Här kan du hitta svaren på några av de frågor vi får om de nya riktlinjerna för bidrag till drift och underhåll av enskilda vägar, gång- och cykelvägar, grönytor och lekplatser. Om du inte hittar svaret på din fråga här nedanför kan du kontakta vårt kontaktcenter.

Kontakta kommunen