Skip to main content

Installera eller avveckla en cistern för brandfarliga vätskor eller spillolja

  • Underliggande kategori: ROOT
  • Informationsägare: Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen
  • Kartzoom: 17

Cisterner som innehåller kemiska produkter ska hanteras, lagras och skötas på rätt sätt. När du har en cistern är du ansvarig för att den inte ska påverka miljön genom till exempel läckage.

Du som ska installera en cistern

Om du planerar att installera en cistern som är större än 1000 liter (en kubikmeter), ovan eller i mark, så ska du anmäla det till oss på miljö- och hälsoskyddsförvaltningen. Detta ska du göra senast fyra veckor innan du installerar cisternen eller påbörjar hanteringen av den. Vi tar ut en avgift för att handlägga din anmälan. För 2024 är timavgiften 1179 kr.

Kontroller av din cistern

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har tagit fram bestämmelser om hur du ska ta hand om din cistern – förvaring, utformning, installationskontroller och återkommande kontroller av cisterner. På MSB:s webbplats kan du läsa mer om vilka kontroller som behöver utföras och hur ofta.

Du får endast anlita ackrediterade företag för kontroll. På Swedac:s webbplats kan du se vilka kontrollföretag som finns.

Du är skyldig att ta fram kontrollrapporter som ska finnas tillgängliga vid eventuell tillsyn. I Falkenberg är det räddningstjänsten som är tillsynsmyndighet.

Din cistern ska kontrolleras:

  • Efter tillverkning
  • Vid installation, innan du tar cisternen i bruk
  • Vid Ã¥terkommande kontroll
  • Om cisternen eller rör- eller slangledningen skadas, ändras, genomgÃ¥r en större reparation, används under nya förhÃ¥llanden eller flyttas.

Besök Swedacs webbplats

Du som ska avveckla din cistern

När du inte längre ska använda din cistern ska du tömma och rengöra cisternen och rörledningen. Du ska i första hand ta bort cisternen, men om det inte är möjligt ska du se till att den blir obrukbar. Det betyder att du behöver ta bort påfyllningsrör och avluftningsledning så att cisternen inte kan återfyllas av misstag. Detta ska du informera oss om. 

Du kan behöva tillstånd för att hantera brandfarliga vätskor

Om du hanterar stora volymer brandfarliga vätskor, eller om de lagrade vätskorna har en låg flampunkt, kan du behöva ett tillstånd innan du installerar din cistern. Det är föreskriften MSBFS 2013:3 som styr när det krävs tillstånd. Du ansökan om tillstånd hos Räddningstjänsten Väst. Du behöver däremot inte ha tillstånd för att hantera brandfarliga vätskor med flampunkt över 60°C, till exempel diesel och eldningsolja i lantbruksverksamhet.

Cisterner inom ett vattenskyddsområde

Det finns särskilda regler för cisterner som finns inom ett vattenskyddsområde. Om din cistern ligger inom ett vattenskyddsområde och du ska förvara eller hantera mer än 150 liter brandfarlig vätska eller spillolja under minst fem dagar på en trettiodagarsperiod, då ska du informera oss om detta. Cisterner och rörledningar inom ett vattenskyddsområde ska även ha ett sekundärt skydd, vilket innefattar återkommande kontroller samt särskild skyltning. Du kan läsa mer om cisterner inom vattenskyddsområden i Naturvårdsverkets föreskrifter 2021:10.

Anmäla installation av cistern

Informera om avveckling av cistern

Läs mer …Installera eller avveckla en cistern för brandfarliga vätskor eller spillolja

  • Träffar: 471

Servering i återanvändbara muggar och matlådor

  • Underliggande kategori: ROOT
  • Informationsägare: Arbetsmarknadsavdelningen
  • Kartzoom: 17

Från och med den 1 januari 2024 behöver du kunna erbjuda servering i återanvändbara muggar och matlådor. Om du idag erbjuder servering i engångsmuggar eller engångsmatlådor i tillräckligt stor omfattning måste du nu även kunna erbjuda kunderna möjlighet att få deras mat eller dryck serverad i återanvändbara material. Detta gäller även för locken.

Kraven för återanvändbara muggar och matlådor

Från 1 januari 2024 ska kunderna som köper dryck eller snabbmat få välja om de vill bli serverade i återanvändbara muggar och matlådor, eller i engångsförpackningar. De återanvändbara matlådorna och muggarna, samt tillhörande locken, ska ingå i ett rotationssystem så att de går att använda igen.

Vilka är berörda?

Detta gäller för verksamheter som till exempel gatukök, matbilar, livsmedelsbutiker, restauranger, kaféer och andra serveringar oavsett om kunden äter på plats eller tar med maten/drycken.

Du riskerar att få en straffavgift om du är berörd av kraven utan att följa dem.

Detta ska du informera kunden om:

  • Att de har möjlighet att bli serverade i Ã¥teranvändbara muggar och matlÃ¥dor.
  • Vilken miljöpÃ¥verkan engÃ¥ngsmuggar och engÃ¥ngsmatlÃ¥dor har och vilka fördelar det blir om de i stället väljer det Ã¥teranvändbara materialet.

Undantag från kraven

Det finns undantag som gör att dessa regler inte gäller för dig och din verksamhet, bland annat:

  • Om du bara serverar maten i engÃ¥ngsmaterial som bestÃ¥r av papper eller kartong som inte genomgÃ¥tt nÃ¥gon behandling som fördröjer nerbrytningen.
  • Om din verksamhet förbrukar i genomsnitt färre än 150 engÃ¥ngsmuggar och engÃ¥ngsmatlÃ¥dor per dag. FrÃ¥n 2026 kommer antalet ändras frÃ¥n 150 till färre än 75 engÃ¥ngsmuggar eller engÃ¥ngsmatlÃ¥dor.

Livsmedelssäkerhet och hygienkrav

Din hantering av återanvändbara muggar och matlådor får inte påverka livsmedelssäkerheten. Det innebär bland annat att du behöver ha lämpliga förvarings- och diskutrymmen samt rutiner för att kunna samla in, förvara och rengöra återanvändbara muggar och matlådor. Det återanvändbara materialet behöver vara rent och i tillräckligt gott skick när de ska användas igen. Materialet för återanvändbara muggar och matlådor behöver vara anpassade för att servera mat i och därför vara fria från hälsofarliga ämnen som kan överföras till livsmedlen.

Kontroll av återanvändbara muggar och matlådor

Vi på miljö- och hälsoskyddsförvaltningen är ansvariga för att kontrollera att reglerna om att erbjuda återanvändbara muggar och matlådor följs av de företag som är berörda. Vi kontrollerar även att hanteringen inte påverkar livsmedelssäkerheten.

Har du frågor?

Kontakta

Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Läs mer …Servering i Ã¥teranvändbara muggar och matlÃ¥dor

  • Träffar: 1131

Medelstora förbränningsanläggningar

  • Underliggande kategori: ROOT
  • Informationsägare: Arbetsmarknadsavdelningen
  • Kartzoom: 17

Du som driver eller planerar att driva en medelstor förbränningsanläggning är skyldig att lämna information om detta till miljö- och hälsoskyddsförvaltningen. Använd vår e-tjänst för att registrera din anläggning.

En medelstor förbränningsanläggning är en förbränningsanläggning där den sammanlagda installerade effekten är 1 megawatt eller högre, men högst 50 megawatt. Den sammanlagda effekten är summan av effekterna för alla förbränningsanläggningar över 1 megawatt som är anslutna till samma skorsten.

En medelstor förbränningsanläggning får inte vara i drift utan att den är registrerad. De anläggningar som ska registreras är anläggningar som tagits i drift efter 20 december 2018. Är anläggningen äldre så beror registreringsbestämmelsen på när de togs i drift och hur stor installerad effekt de har.

Registrera din anläggning

Om du tagit din anläggning i drift efter 20 december 2018 ska du registrera den hos oss. Det gör du i vår e-tjänst. Följande uppgifter ska vara med:

  • Företagets namn, organisationsnummer och säte
  • Anläggningens namn och länsstyrelsens anläggningsnummer (samma som anges vid miljörapporteringen)
  • Mejladress till kontaktperson
  • NACE-kod enligt EU:s näringsgrensstandard (4 första siffrorna i SNI-koden)
  • Anläggningens koordinater enligt SWEREF 99 TM (karttjänst finns i e-tjänsten för att hämta koordinater)
  • Besöksadress (om den är stationär)
  • Anläggningens typ (dieselmotor, gasturbin, tvÃ¥bränslemotor, annan motor eller annan medelstor förbränningsanläggning)
  • Typ av bränsle och andel bränsle
  • Datum när du började driva anläggningen
  • Anläggningens effekt och termisk verkningsgrad
  • Reningsutrustning för stoft och kväveoxid
  • Drifttimmar per Ã¥r och genomsnittlig last

Registrera din förbränningsanläggning (e-tjänst)

Läs mer …Medelstora förbränningsanläggningar

  • Träffar: 1066

Kontaktmaterial – material som kommer i kontakt med livsmedel

  • Underliggande kategori: ROOT
  • Informationsägare: Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen
  • Kartzoom: 17

Om du har en verksamhet som tillverkar, förädlar, importerar eller distribuerar produkter och material som är avsedda för kontakt med livsmedel ska du registrera den hos miljö- och hälsoskyddsförvaltningen. Vi är kontrollmyndighet och kommer att utföra planerade kontroller av din verksamhet.

Anmäl din verksamhet senast den 1 juli 2024

Du som har en befintlig verksamhet som omfattas av registreringskravet ska anmäla din verksamhet till oss senast den 1 juli 2024. Blanketten hittar du längre ner på sidan.

Exempel på kontaktmaterial

Kontaktmaterial är alla material och produkter som är avsedda att komma i direkt eller indirekt kontakt med livsmedel.

Det kan vara bland annat

  • förpackningsmaterial för livsmedel, som plastpÃ¥sar, kartonger och folie
  • bordsartiklar, som porslin, glas, matbestick
  • köksredskap, 
  • köksapparater
  • delar av matlagningsapparater, som tätningar, slangar, rör och hjul
  • olika slags utrustning och ytskikt, som transportband och filterdukar

Reglerna om kontaktmaterial tillämpas på material och produkter som i sitt färdiga skick

  • är avsedda att komma i kontakt med livsmedel
  • redan har kommit i kontakt med livsmedel och är avsedda för detta syfte
  • rimligen förväntas komma i kontakt med livsmedel eller överföra sina bestÃ¥ndsdelar till livsmedel under normala eller förutsebara användningsförhÃ¥llanden.

Du kan läsa mer om kontaktmaterial och registrering på Livsmedelsverkets kontrollwiki:

kontaktmaterial

Registrering av kontaktmaterialverksamheter

Undantag från registrering

Du behöver inte registrera din verksamhet om du under ett räkenskapsår

  • dels beräknas ha en omsättning av kontaktmaterial som understiger 80 000 kronor,
  • dels beräknas tillverka, förädla eller importera färre än 1 000 enheter av material och produkter avsedda att komma i kontakt med livsmedel.

Som enhet räknas varje enskild produkt, till exempel räknas varje sugrör i ett flerpack med sugrör som en enhet.

Kontroll av kontaktmaterialverksamheter

Vi kontrollerar alla kontaktmaterialverksamheter som är registrerade i kommunen. Vi kontrollerar även registrerade livsmedelsanläggningar som utöver livsmedelsverksamhet även tillverkar, förädlar eller distribuerar kontaktmaterial. Livsmedelsverket är en central myndighet för området med ansvar att vägleda och samordna kontrollen. Det första kontrollbesöket sker först efter att du har startat din verksamhet.

Avgift för planerade kontroller

Du betalar en avgift efter att vi har gjort en kontroll av din verksamhet. Hur stor avgiften är beror på hur lång tid kontrollen med dess för- och efterarbete tar. Livsmedelsverket håller på att ta fram en modell för att fastställa hur ofta vi ska kontrollera en viss typ av verksamhet.

Registrera din verksamhet

Här anmäler du till oss att du vill registrera din verksamhet som tillverkar, förädlar eller importerar kontaktmaterial.

Du kan fylla i och skicka in blanketten digitalt till oss. Du hittar kontaktuppgifter längst ner på blanketten. 

Det kostar 1167 kr att registrera din verksamhet. Avgiften är för 2024.

Registrera din verksamhet (blankett)

Läs mer …Kontaktmaterial – material som kommer i kontakt med livsmedel

  • Träffar: 1848

Tillsyn för lantbruk

  • Underliggande kategori: ROOT
  • Informationsägare: Arbetsmarknadsavdelningen
  • Kartzoom: 17

Rubrik

Vill du veta hur tillsynen för lantbruk går till och varför vi kommer och gör tillsyn på din verksamhet? På den här sidan hittar du information om samt en guide i hur vi gör tillsynsbesök för lantbruk i Falkenbergs kommun.

Guiden i sin helhet hittar du längst ner på sidan.

Vem får tillsynsbesök?

Du som driver ett lantbruk, är djurhållare eller växtodlare i Falkenbergs kommun får regelbunden tillsyn av vår Miljö- och hälsoskyddsförvaltning. Utöver de regelbundna tillsynsbesöken gör vi även tillsyn om det kommit in klagomål eller anmälan på verksamheten. Vi genomför även granskning av miljörapporter.

Det är kommunens miljö- och hälsoskyddsförvaltning som ansvarar för tillsynerna.

Alla verksamheter som kommunen har tillsyn över betalar sin egen tillsyn. Kostnaden beror på hur stor din verksamhet är och vilken miljöpåverkan den har.

Varför vi gör tillsyn?

Vår roll är att ge råd och kontrollera att din verksamhet följer de regler som finns om miljö och hälsoskydd samt egenkontroll. Under besöken vill vi därför ha en dialog med dig om hur verksamheten kan förbättras.

Vad innebär egenkontroll?

Egenkontroll är dina uppsatta rutiner för hur du ska minska din verksamhets miljöpåverkan. I den ska du identifiera vilka områden i din verksamhet som har störst risker för miljöpåverkan och rutiner för hur du ska minska dem.

Hur går ett tillsynsbesök till?

Innan besöket får du ett informationsbrev som berättar när vi tänkt komma och genomföra tillsynen och vad den gäller.

Under besöket går vi en rundvandring och har en dialog kring hur din verksamhet uppfyller de miljökrav som finns.

Efter besöket får du en rapport som sammanfattar tillsynen och de åtgärder du eventuellt behöver göra.

Inför besöket bör du förbereda dig genom att ta fram alla uppgifter och dokument du behöver visa. Titta igenom föregående protokoll och fundera om du har några frågor.

Vad händer vid avvikelser?

Vid mindre brister noteras det i inspektionsrapporten och uppföljning sker oftast i samband med nästa ordinarie tillsyn eller vid ett återbesök.

Vid större brister kan konsekvenserna bli föreläggande med vite, miljösanktionsavgifter och åtalsanmälan.

Om du tycker bedömningen är felaktig kan du överklaga. Det kostar inget att överklaga. 


Guiden ligger i ett program som heter Infocaption.

Läs mer …Tillsyn för lantbruk

  • Träffar: 2969