Informationsägare: Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen
Kartzoom: 17
Falkenbergs kommun ansvarar för att samla in, transportera och behandla kommunalt avfall (hushållsavfall) från verksamheter. Om du vill anlita någon annan än kommunen för att hämta ditt avfall kan du ansöka om dispens.
Vad ingår i kommunalt avfall?
Kommunalt avfall har ersatt det tidigare begreppet hushållsavfall och omfattar bland annat livsmedels- och köksavfall.
Kommunalt avfall i din verksamhet kan uppstå när människor vistas i lokalen eller på anläggningen.
Det kan vara avfall från:
Personalmatsalar
Restauranger
Toaletter
Slam
Städning av fastigheten
Omklädningsrum och duschrum
Vad ingår inte i kommunalt avfall?
Följande räknas inte som kommunalt avfall:
Avfall från tillverkning
Avfall från jord- och skogsbruk
Avfall från fiske
Avfall från septiktankar
Bygg- och rivningsavfall
Uttjänta bilar
Ansök om dispens
Om du vill anlita någon annan än kommunen för att transportera och behandla ditt kommunala avfall kan du ansöka om dispens. Du ansöker om dispens till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..
Informationsägare: Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen
Kartzoom: 17
Cisterner som innehåller kemiska produkter ska hanteras, lagras och skötas på rätt sätt. När du har en cistern är du ansvarig för att den inte ska påverka miljön genom till exempel läckage.
Du som ska installera en cistern
Om du planerar att installera en cistern som är större än 1000 liter (en kubikmeter), ovan eller i mark, så ska du anmäla det till oss på miljö- och hälsoskyddsförvaltningen. Detta ska du göra senast fyra veckor innan du installerar cisternen eller påbörjar hanteringen av den. Vi tar ut en avgift för att handlägga din anmälan.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har tagit fram bestämmelser om hur du ska ta hand om din cistern – förvaring, utformning, installationskontroller och återkommande kontroller av cisterner. På MSB:s webbplats kan du läsa mer om vilka kontroller som behöver utföras och hur ofta.
Du får endast anlita ackrediterade företag för kontroll. På Swedac:s webbplats kan du se vilka kontrollföretag som finns.
Du är skyldig att ta fram kontrollrapporter som ska finnas tillgängliga vid eventuell tillsyn. I Falkenberg är det räddningstjänsten som är tillsynsmyndighet.
Din cistern ska kontrolleras:
Efter tillverkning
Vid installation, innan du tar cisternen i bruk
Vid återkommande kontroll
Om cisternen eller rör- eller slangledningen skadas, ändras, genomgår en större reparation, används under nya förhållanden eller flyttas.
När du inte längre ska använda din cistern ska du tömma och rengöra cisternen och rörledningen. Du ska i första hand ta bort cisternen, men om det inte är möjligt ska du se till att den blir obrukbar. Det betyder att du behöver ta bort påfyllningsrör och avluftningsledning så att cisternen inte kan återfyllas av misstag. Detta ska du informera oss om.
Du kan behöva tillstånd för att hantera brandfarliga vätskor
Om du hanterar stora volymer brandfarliga vätskor, eller om de lagrade vätskorna har en låg flampunkt, kan du behöva ett tillstånd innan du installerar din cistern. Det är föreskriften MSBFS 2013:3 som styr när det krävs tillstånd. Du ansökan om tillstånd hos Räddningstjänsten Väst. Du behöver däremot inte ha tillstånd för att hantera brandfarliga vätskor med flampunkt över 60°C, till exempel diesel och eldningsolja i lantbruksverksamhet.
Cisterner inom ett vattenskyddsområde
Det finns särskilda regler för cisterner som finns inom ett vattenskyddsområde. Om din cistern ligger inom ett vattenskyddsområde och du ska förvara eller hantera mer än 150 liter brandfarlig vätska eller spillolja under minst fem dagar på en trettiodagarsperiod, då ska du informera oss om detta. Cisterner och rörledningar inom ett vattenskyddsområde ska även ha ett sekundärt skydd, vilket innefattar återkommande kontroller samt särskild skyltning. Du kan läsa mer om cisterner inom vattenskyddsområden i Naturvårdsverkets föreskrifter 2021:10.
Om du erbjuder servering i engångsmuggar eller engångsmatlådor i tillräckligt stor omfattning måste du även kunna erbjuda kunderna möjlighet att få maten eller drycken serverad i återanvändbara material. Detta gäller även för locken.
Kraven för återanvändbara muggar och matlådor
Kunder som köper dryck eller snabbmat ska kunna välja om de vill bli serverade i återanvändbara muggar och matlådor, eller i engångsförpackningar. De återanvändbara matlådorna och muggarna, samt tillhörande locken, ska ingå i ett rotationssystem så att de används flera gånger. Det innebär att muggar och matlådor samlas in från kunder, diskas och återanvänds.
Vilka är berörda?
Detta gäller för verksamheter som till exempel gatukök, matbilar, livsmedelsbutiker, restauranger, kaféer och andra serveringar oavsett om kunden äter på plats eller tar med maten/drycken.
Du riskerar att få en straffavgift om du är berörd av kraven utan att följa dem.
Detta ska du informera kunden om:
Att de har möjlighet att bli serverade i återanvändbara muggar och matlådor.
Vilken miljöpåverkan engångsmuggar och engångsmatlådor har och vilka fördelar det blir om de i stället väljer det återanvändbara materialet.
Du kan läsa mer om lagstiftningen på Naturvårdsverkets webbplats.
Det finns undantag som gör att dessa regler inte gäller för dig och din verksamhet, bland annat:
Om du bara serverar maten i engångsmaterial som består av papper eller kartong som inte genomgått någon behandling som fördröjer nerbrytningen.
Om din verksamhet förbrukar i genomsnitt färre än 150 engångsmuggar och engångsmatlådor per dag. Från 2026 kommer antalet ändras från 150 till färre än 75 engångsmuggar eller engångsmatlådor.
Livsmedelssäkerhet och hygienkrav
Din hantering av återanvändbara muggar och matlådor får inte påverka livsmedelssäkerheten. Det innebär bland annat att du behöver ha lämpliga förvarings- och diskutrymmen samt rutiner för att kunna samla in, förvara och rengöra återanvändbara muggar och matlådor. Det återanvändbara materialet behöver vara rent och i tillräckligt gott skick när de ska användas igen. Materialet för återanvändbara muggar och matlådor behöver vara anpassade för att servera mat i och därför vara fria från hälsofarliga ämnen som kan överföras till livsmedlen.
Du kan läsa mer om detta i Livsmedelsverkets kontrollwiki.
Vi på miljö- och hälsoskyddsförvaltningen är ansvariga för att kontrollera att reglerna om att erbjuda återanvändbara muggar och matlådor följs av de företag som är berörda. Vi kontrollerar även att hanteringen inte påverkar livsmedelssäkerheten.
Har du frågor?
Kontakta
Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Du som driver eller planerar att driva en medelstor förbränningsanläggning är skyldig att lämna information om detta till miljö- och hälsoskyddsförvaltningen. Använd vår e-tjänst för att registrera din anläggning.
En medelstor förbränningsanläggning är en förbränningsanläggning där den sammanlagda installerade effekten är 1 megawatt eller högre, men högst 50 megawatt. Den sammanlagda effekten är summan av effekterna för alla förbränningsanläggningar över 1 megawatt som är anslutna till samma skorsten.
En medelstor förbränningsanläggning får inte vara i drift utan att den är registrerad. De anläggningar som ska registreras är anläggningar som tagits i drift efter 20 december 2018. Är anläggningen äldre så beror registreringsbestämmelsen på när de togs i drift och hur stor installerad effekt de har.
Registrera din anläggning
Om du tagit din anläggning i drift efter 20 december 2018 ska du registrera den hos oss. Det gör du i vår e-tjänst. Följande uppgifter ska vara med:
Företagets namn, organisationsnummer och säte
Anläggningens namn och länsstyrelsens anläggningsnummer (samma som anges vid miljörapporteringen)
Mejladress till kontaktperson
NACE-kod enligt EU:s näringsgrensstandard (4 första siffrorna i SNI-koden)
Anläggningens koordinater enligt SWEREF 99 TM (karttjänst finns i e-tjänsten för att hämta koordinater)
Besöksadress (om den är stationär)
Anläggningens typ (dieselmotor, gasturbin, tvåbränslemotor, annan motor eller annan medelstor förbränningsanläggning)
Informationsägare: Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen
Kartzoom: 17
Om du har en verksamhet som tillverkar, förädlar, importerar eller distribuerar produkter och material som är avsedda för kontakt med livsmedel ska du registrera den hos miljö- och hälsoskyddsförvaltningen. Vi är kontrollmyndighet och kommer att utföra planerade kontroller av din verksamhet.
Exempel på kontaktmaterial
Kontaktmaterial är alla material och produkter som är avsedda att komma i direkt eller indirekt kontakt med livsmedel.
Det kan vara bland annat
förpackningsmaterial för livsmedel, som plastpåsar, kartonger och folie
bordsartiklar, som porslin, glas, matbestick
köksredskap,
köksapparater
delar av matlagningsapparater, som tätningar, slangar, rör och hjul
olika slags utrustning och ytskikt, som transportband och filterdukar
Reglerna om kontaktmaterial tillämpas på material och produkter som i sitt färdiga skick
är avsedda att komma i kontakt med livsmedel
redan har kommit i kontakt med livsmedel och är avsedda för detta syfte
rimligen förväntas komma i kontakt med livsmedel eller överföra sina beståndsdelar till livsmedel under normala eller förutsebara användningsförhållanden.
Du kan läsa mer om kontaktmaterial och registrering på Livsmedelsverkets kontrollwiki:
Du behöver inte registrera din verksamhet om du under ett räkenskapsår
dels beräknas ha en omsättning av kontaktmaterial som understiger 80 000 kronor,
dels beräknas tillverka, förädla eller importera färre än 1 000 enheter av material och produkter avsedda att komma i kontakt med livsmedel.
Som enhet räknas varje enskild produkt, till exempel räknas varje sugrör i ett flerpack med sugrör som en enhet.
Kontroll av kontaktmaterialverksamheter
Vi kontrollerar alla kontaktmaterialverksamheter som är registrerade i kommunen. Vi kontrollerar även registrerade livsmedelsanläggningar som utöver livsmedelsverksamhet även tillverkar, förädlar eller distribuerar kontaktmaterial. Livsmedelsverket är en central myndighet för området med ansvar att vägleda och samordna kontrollen. Det första kontrollbesöket sker först efter att du har startat din verksamhet.
Avgift för planerade kontroller
Du betalar en avgift efter att vi har gjort en kontroll av din verksamhet. Hur stor avgiften är beror på hur lång tid kontrollen med dess för- och efterarbete tar. Vi använder en särskild modell för riskklassning för att avgöra hur ofta vi kontrollerar din verksamhet.
Registrera din verksamhet
Här anmäler du till oss att du vill registrera din verksamhet som tillverkar, förädlar eller importerar kontaktmaterial.
Du kan fylla i och skicka in blanketten digitalt till oss. Du hittar kontaktuppgifter längst ner på blanketten.
Det kostar 1221 kr att registrera din verksamhet. Avgiften är för 2025.