Vi erbjuder alltid kostnadsfri rådgivning. Många känner oro för den nuvarande ekonomiska situationen och har svårt att få ekonomin att gå ihop. Du är inte ensam kom och prata med oss.
Boka tid med en av våra rådgivare
Du kan alltid boka ett kostnadsfritt möte med en av våra rådgivare för privat rådgivning där ni har tid att sitta ner och kolla på just din situation. Alla rådgivare har såklart tystnadsplikt.
Boka tid med en konsumentrådgivare
Om du behöver råd gällande bland annat:
köpa en vara eller tjänst och känner dig osäker.
tolka ett köpeavtal.
hjälp med att reklamera en vara eller tjänst.
information om konsumentlagstiftningen.
Då kan du boka en tid med vår konsumentrådgivare.
Konsumentrådgivare
Jessica Hardiman 0346-88 61 52 Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Boka tid med en budget- och skuldrådgivare
Om du behöver råd gällande bland annat:
ta reda på vad din ekonomi klarar av
göra större investeringar
skapa utrymme för betalning av löpande utgifter
söka uppskov med betalningar
göra upp avbetalningsplaner
få råd, vägledning och hjälp i samband med skuldsanering.
Då kan du boka en tid med vår budget- och skuldrådgivare.
Budget- och skuldrådgivare
Kenneth Lindeberg a href="tel:0346-88 61 46""0346-88 61 46 Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Boka tid med en ekonomisk rådgivare
Om du behöver råd gällande bland annat:
få dina pengar att räcka till.
försörjningsstöd.
ekonomiskt bistånd.
Då kan du boka en tid med någon av våra ekonomiska rådgivare.
Socialsekreterare
Fredrik Fjordgren 0346-88 61 99 Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Socialsekreterare
Malin Ahlqvist 0346-88 57 22 Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Boka tid med en energi- och klimatrådgivare
Behöver du råd gällande bland annat:
minska dina elkostnader.
minska din elförbrukning.
råd om klimatsmarta lösningar.
Då kan du boka ett möte med vår energi- och klimatrådgivare
Underliggande kategori: Kvalitet och utveckling inom vård och omsorg och socialtjänst
Informationsägare: Socialförvaltningen
Kartzoom: 17
Rubrik
Kommunen står inför en rejäl utmaning i och med det som brukar kallas den demografiska utvecklingen: att vi blir allt fler äldre i samhället i behov av vård, medan personer i arbetsför ålder inte ökar i samma takt. Denna utveckling leder både till ökade kostnader och högre krav på våra välfärdstjänster.
– För att möta denna utmaning behöver vi jobba smartare. Vi behöver ha rätt person, på rätt plats, vid rätt tillfälle. Vi behöver helt enkelt använda kompetensen hos våra medarbetare på rätt sätt. Vi behöver hitta alternativa lösningar där detta är möjligt. Kan vi automatisera en arbetsuppgift, eller arbeta på ett sätt som frigör resurser utan att kvalitén försämras, så ska vi göra det, säger Martina Lund, biträdande socialchef.
Fokus på både falkenbergare och medarbetare
Att effektivisera våra arbetssätt handlar om att kunna möta behoven hos falkenbergarna på ett bra sätt. Det är också ett led i att vara en attraktiv arbetsgivare. Förändringar kan gynna brukarna, medarbetarnas arbetmiljö, eller båda delarna.
På denna sida kan du följa några av de utvecklingsprojekt som sker inom socialförvaltningens verksamheter. Du kan också läsa om olika arbetssätt som vi redan infört samt hur vi jobbar med uppföljning av våra verksamheter.
Martina Lund, biträdande socialchef
Vi utvecklar kvarteret Trädgården
Digitala inköp ger ökad delaktighet
Falkenbergs hemtjänstmodell
Brukarundersökningar och uppföljningar inom vård och omsorg
SES – digitalt verktyg vid separation eller skilsmässa
Misstänker du att någon inte har det bra hemma eller på annat sätt far illa bör du göra en orosanmälan.
Din orosanmälan kan gälla ett barn eller en vuxen i Falkenbergs kommun. Som privatperson har du rätt att vara anonym när du gör en orosanmälan. Då ska du inte uppge ditt namn i kontakten med socialtjänsten.
Om du känner dig osäker på om du ska göra en orosanmälan kan du alltid ringa och rådgöra med oss.
Anmälan hanteras under socialtjänstens öppettider:
Måndag till torsdag, kl. 8.00-17.00. Lunchstängt mellan kl. 12.00-13.00. Fredag, kl. 8.00-16.00. Lunchstängt mellan kl. 12.00-13.00.
Vi har enbart öppet kl. 8-12 dag före röd dag och dag före midsommarafton, julafton, nyårsafton samt klämdagar.
Obs!
Är ärendet akut och inte kan vänta till nästkommande vardag ska du kvällar och helger ringa SOS Alarm på 112 och fråga efter socialjouren i Halland.
Om du är orolig för ett barn
Misstänker du att ett barn inte har det bra hemma eller far illa på annat sätt bör du göra en orosanmälan. Socialtjänsten har barnets bästa i åtanke och det finns hjälp och stöd att få för de barn och föräldrar som behöver det.
Genom att anmäla din oro till socialtjänsten kan du hjälpa oss att möta problem så tidigt som möjligt. Det räcker med att du är orolig för ett barn för att göra en anmälan, dina misstankar behöver inte vara bekräftade.
Med barn menas alla som är mellan 0 och 18 år.
Gäller din oro en ungdom mellan 18 och 20 år kopplat till missbruk och beroende ska du göra den på samma sätt och till samma ställe som för barn mellan 0 och 18 år.
Klicka på länkarna här nedan om du vill veta vad som händer vid en anmälan.
Du som arbetar med barn och unga har anmälningsplikt. Det innebär att du är skyldig att anmäla om du i din yrkesroll får kännedom om, eller misstänker, att ett barn far illa. Det gäller även om det pågår en utredning. Eftersom du har anmälningsplikt kan du inte vara anonym.
Mer information om anmälningsskyldighet finns på Socialstyrelsens hemsida.
Oavsett om du är privatperson eller tjänsteperson med anmälningsplikt kan du göra din orosanmälan på olika sätt:
Ring till socialtjänstens mottagningsteam: 0346-88 52 39. Telefonen är bemannad under socialtjänstens öppettider, se överst på sidan för öppettider.
Skicka ett fax till enheten för barn, unga och våld i nära relationer: 010-150 93 76.
Skicka en skriftlig anmälan till adress: Socialförvaltningen, Enheten för barn, unga och våld i nära relationer, 311 80 Falkenberg.
Du kan även lämna in en skriftlig anmälan på kommunens kontaktcenter.
Vill du vara anonym ska du inte uppge ditt namn eller dina kontaktuppgifter.
Om du är orolig för en vuxen med missbruk
Misstänker du att en vuxen person över 18 år far illa kan du göra en orosanmälan till vuxenenheten på socialtjänsten.
Om din oro är kopplad till missbruks- eller beroendeproblematik av alkohol, narkotika och/eller spel om pengar och personen är mellan 18-20 år ska du göra din anmälan till barn- och ungdomsenheten, mer information hittar du under rubriken ”Om du känner oro för ett barn”.
Är din oro kopplad till missbruks- eller beroendeproblematik av alkohol, narkotika och/eller spel om pengar och personen är över 20 år gör du din orosanmälan till vår vuxenenhet.
För annan typ av missbruk (exempelvis shopping eller mat) vänligen kontakta 1177 för vidare hänvisning.
Om personen du anmäler har akuta besvär exempelvis överdos, intoxikation eller suicidhot ska du ringa 112.
Göra en orosanmälan
Du kan göra din orosanmälan på olika sätt. Vill du vara anonym ska du inte uppge ditt namn eller dina kontaktuppgifter.
Ring kontaktcenter på telefon 0346-88 60 00 som ser till att du kommer i kontakt med en socialsekreterare. Telefonen är bemannad under förvaltningens öppettider, se överst på sidan för öppettider.
Skicka ett fax till vuxenenheten på fax nummer 010-150 93 27.
Du kan även lämna in en skriftlig anmälan på kommunens kontaktcenter.
Om du är orolig för en äldre person
Om du misstänker eller känner oro för att en äldre familjemedlem, granne, god vän eller annan närstående far illa kan du anmäla det till socialtjänsten. Din oro kan till exempel handla om att den äldre personen inte får i sig tillräckligt med mat eller att han eller hon på annat sätt utsätter sig för risker i vardagen. Det kan handla om att personen börjar bli glömsk eller nedstämd men själv inte klarar av att be om hjälp.
Är du osäker på vad du ska göra kan du ringa och fråga en biståndshandläggare på socialförvaltningen. Så länge du inte nämner personens namn gör du ingen anmälan, men om du talar om vem det gäller är vi skyldiga att ta det som en anmälan.
Som privatperson kan du vara anonym när du anmäler oro för en person. För att vara anonym ska du inte uppge ditt namn i samtalet med oss.
Så här anmäler du
Du kan anmäla oro genom att ringa, skriva ett brev eller besöka biståndsenheten på adress Kanslistvägen 10, 311 39 Falkenberg.
Vill du ringa in en anmälan så gör du det via kommunens kontaktcenter. Ring 0346-88 60 00 och be att få prata med en biståndshandläggare.
Väljer du att göra en skriftlig anmälan via brev är adressen:
Falkenbergs kommun Socialförvaltningen 311 80 Falkenberg
Vad händer efter en anmälan?
När en anmälan kommit in gör en biståndshandläggare en förhandsbedömning. Det innebär att biståndshandläggaren tar en kontakt med personen, via telefon eller ett personligt besök. Vi arbetar utifrån socialtjänstlagen som bygger på frivillighet. Det innebär att den enskilde kan avböja erbjudande om stöd från kommunen. Förutsättningen för att kunna inleda en utredning är att personen du anmält oro för uttrycker att han eller hon vill ta emot stöd.
Akut hjälp under kvällar, nätter och helger
Du kan vända dig till socialjouren i Halland när du behöver rådgivning eller hjälp med ett akut socialt problem som inte kan vänta till nästkommande vardag. Barn som far illa, våld och missbruk är prioriterade områden. Både privatpersoner och myndigheter kan kontakta socialjouren.
Ring SOS Alarm på 112 och fråga efter socialjouren i Halland. Du når socialjouren vardagar efter kontorstid, samt nätter och helger.
Misstänker du att en vuxen person över 18 år far illa på grund av missbruks- eller beroendeproblematik kopplat till alkohol, narkotika och/eller spel om pengar kan du göra en orosanmälan till socialtjänsten.
För annan typ av missbruk (exempelvis shopping eller mat) vänligen kontakta 1177 för vidare hänvisning.
Om personen du anmäler har akuta besvär exempelvis överdos, intoxikation eller suicidhot ska du ringa 112.
Obs!
Om personen är mellan 18-20 år ska du istället anmäla oro för ett barn. Du hittar information om hur du anmäler under rubriken "Om du är orolig för ett barn".
Så här anmäler du
Du kan göra din orosanmälan på olika sätt. Vill du vara anonym ska du inte uppge ditt namn eller dina kontaktuppgifter. Du kan göra en anmälan via vår e-tjänst:
Ringa kontaktcenter på telefon 0346-88 60 00. De ser till att du kommer i kontakt med en socialsekreterare.Telefonen är bemannad under förvaltningens öppettider, se överst på sidan för öppettider.
Skicka ett fax till vuxenenheten på fax nummer 010-150 93 27.
Lämna in en skriftlig anmälan på kommunens kontaktcenter.
Misstänker du att ett barn, 0-18 år, inte har det bra hemma eller far illa på annat sätt bör du göra en orosanmälan. Socialtjänsten har barnets bästa i åtanke och det finns hjälp och stöd att få för de barn och föräldrar som behöver det.
Genom att anmäla din oro till socialtjänsten kan du hjälpa oss att möta problem så tidigt som möjligt. Det räcker att du är orolig för ett barn för att göra en anmälan, dina misstankar behöver inte vara bekräftade.
Till oss anmäler du även oro för en ungdom mellan 18 och 20 år kopplat till missbruk och beroende.
Klicka på länkarna här nedan om du vill veta vad som händer vid en anmälan.
Du som arbetar med barn och unga har anmälningsplikt. Det innebär att du är skyldig att anmäla om du i din yrkesroll får kännedom om, eller misstänker, att ett barn far illa. Det gäller även om det pågår en utredning. Eftersom du har anmälningsplikt kan du inte vara anonym.
Mer information om anmälningsskyldighet finns på Socialstyrelsens hemsida.